ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 100.00 95,00   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SZTUKA BURGUNDII I NIDERLANDÓW 1380-1500 TOM 3 WSPÓLNOTA RZECZY: SZTUKA NIDERLANDZKA I PÓŁNOCNOEUROPEJSKA 1380-1520


ZIEMBA A.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2015, wydanie I

cena netto: 100.00 Twoja cena  95,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500 Tom 3

Wspólnota rzeczy: sztuka niderlandzka i północnoeuropejska 1380-1520


Tom trzeci proponuje nową interpretację sztuki niderlandzkiej i północnoeuropejskiej XV wieku. Przedstawia ją jako konglomerat przedmiotów-rzeczy działających na odbiorcę w określony – materialny i przestrzenny – sposób.

Analizuje przedmioty o skali makro, narzucającej widzowi ruch, i te utrzymane w mikroskali, skłaniającej do manipulowania nimi.

Omawia m.in. przedmioty wymuszające ich obchodzenie, jak figury i świeczniki wiszące w przestrzeni, oraz dzieła przenośne, ruchome i poruszane, składane i otwierane, zasłaniane i odsłaniane w ustalonej reżyserii działań: wielkoformatowe poliptyki ołtarzowe, a także maleńkie dyptyczki i tryptyczki; wielkie tapiserie i małe książeczki; wyjmowane do okazjonalnej prezentacji drobne wyroby złotnicze; przeznaczone do układania w ciągi i serie obrazki, ryciny i karty do gry; rozwierane wieloetapowo guzy medytacyjne; figury o składanych członkach; automaty, zegary i aparaty; cykle obrazowe narzucające określony tryb ich odczytywania; narracyjne historie wymuszające imaginacyjną podróż-pielgrzymkę.

Zainspirowany antyantropocentryczną koncepcją "powrotu do rzeczy" (B. Latour, A. Gell i in.), autor poszukuje w późnośredniowiecznych obiektach sztuki "sprawczości rzeczy", czyli wywoływania określonych zachowań liturgicznych, dewocyjnych, propagandowo-politycznych czy też ustanawiających status społeczny właściciela przedmiotu, które współtworzyły niegdyś sieć kultury materialnej i duchowej.


Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500 to synteza kultury artystycznej ważnego regionu dawnej Europy.

Pierwszy tom traktuje o sztuce i kulturze burgundzkiej na dworze książęcym w Dijon oraz w miastach Flandrii i Brabancji.

Tom drugi omawia niderlandzkie malarstwo tablicowe z lat 1430-1500 - od Jana van Eycka po Jheronimusa Boscha. Ukazuje pierwotne funkcje obrazów i ich przesłania religijne, śledzi procedury techniczne oraz strategie warsztatowe i komercyjne malarzy, ujawnia stereotypy i mity, narosłe wokół twórczości tych mistrzów.


Profesor Antoni Ziemba, historyk sztuki, wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego i kurator Muzeum Narodowego w Warszawie, zajmuje się sztuką niderlandzką i niemiecką XV–XVI oraz holenderską XVII wieku. Autor książek Nowe Dzieci Izraela. Stary Testament w kulturze holenderskiej XVII wieku (2000), Iluzja a realizm. Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580–1660 (2005), trzytomowej serii Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380–1500 (2008, 2011, 2015). Współautor Galerii Sztuki Średniowiecznej oraz Galerii Sztuki Dawnej w Muzeum Narodowym w Warszawie, w którym stworzył wiele wystaw.


I. Wprowadzenie 
I.1. Od  Kunstgeschichte als Geistesgeschichte do posthumanistyki  
I.2. Sprawczość rzeczy: przedmioty sztuki XV wieku w działaniu. Sztuka późnośredniowieczna w świetle antyantropocentrycznej posthumanistyki. Zarys problemu 

II. Niderlandyzacja w sztuce europejskiej 1430–1500 
II.1. Drogi promieniowania sztuki niderlandzkiej w Europie 
II.1.1. Podróżujące warsztaty i artyści w podróżach. Mit wędrownego artysty. Transfer sztuki między dworami. Pielgrzymki i podróże dyplomatyczne 
II.1.2. Produkcja na eksport: tapiserie, obrazy, retabula 
II.1.3. Problem pierwszeństwa. Kwestia „kolonizacji”, wpływu, „podboju” 
II.2.Mapa artystycznych relacji niderlandzko-europejskich 1430–1530  

III. Wspólne problemy sztuki niderlandzkiej i północnoeuropejskiej   
III.1. Problemy skali i przestrzeni 
III.1.1. Mikro- i makroskala w architekturze. Budowla jak kaseta, kaseta jak budowla. Kaseta, altana, baldachim  
III.2. Skala przestrzeni 
III.2.1. Przestrzeń miasta i kraju. Nowa geografia psychospołeczna i nowa  optyka odległości. Skala miast. Przestrzeń placu i ulicy. Skala ratusza,  kościoła, hali. Wielkie ołtarze w wielkich kościołach   
III.2.2. Przestrzeń miasta w sztuce  
III.2.3. Skala domu i izby. Przestrzeń domowa w sztuce  
III.3. Struktura przestrzeni w sztuce XV wieku  
III.3.1. Przestrzeń ciągła. Rozciągłość, kontynuacyjność, łączność. Parcelacja przestrzeni. Skokowa przestrzeń i narracja. Wewnątrz – na zewnątrz 
III.3.2. Ściana i przezrocze. Doorsien– teologiczne i obyczajowe: obraz jako pośrednik i transcendencja oraz jako akt oglądania. Perspektywa i transparencja 
III.3.3. Przedmioty zawisłe w przestrzeni
III.4. Przedmioty duże i małe. Ruchome obiekty i mobilność widza. Manipulowanie i dotykanie
III.4.1. Giganty, kolosy, monumenty 
III.4.2. Wielkoformatowe ołtarze. Zabiegi uwidocznienia i uwypuklenia 
III.4.3. Cenne drobiazgi. 
III.4.3.1. Małe książeczki 
III.4.3.2. Drobna sztuka precjozów. Złotnictwo 
III.4.3.3. Gałki i paciorki dewocyjne  
III.4.3.4. Małe obrazki i ołtarzyki 
III.4.3.5. Obrazki-układanki, karty do gry, karty do układania
III.4.4. Przedmioty w ruchu: składane i rozkładane, zwijane i rozwijane, montowane i rozbierane 
III.4.4.1. Dyptyki – manualne operacje
III.4.4.2. Składane poliptyki: otwieranie i zamykanie, manipulowanie kierunkiem spojrzeń postaci
III.4.4.3. Tapiserie: zwijanie i rozwijanie
III.4.4.4. Przesłanianie i opakowywanie 
III.4.4.5. Ruchome ryciny. Einblattgraphik i serie rycin
III.4.4.6. Przenośne i ruchome rzeźby 
III.4.4.7. Mechanizmy, automaty, zegary i aparaty 
III.4.5. Skala wyrobu a techniczne względy produkcji artystycznej 
III.4.6. Czytelność i nieczytelność. Obrazy pod lupą: okulary i  magnificatio  
III.5. Słowa i pismo w sztuce. Kultura czytania w obrazach 
III.5.1. Czytanie obrazów i oglądanie ksiąg. Kultura modlitewnikowa i kultura   kronik 
III.5.2. Napisy i teksty w obrazach, teksty jako przedmioty sztuki 
III.5.3. Tablice słowno-obrazowe – obrazy do czytania 
III.5.4. Kierunki czytania – kierunki oglądania 
III.6. Czas i narracja w obrazach 
III.6.1. Czas naturalny, kalendarzowy i liturgiczny. Czas historyczny
III.6.2. Czas w średniowiecznych kategoriach filozoficznych i teologicznych 
III.6.3. Długa opowieść – ciągła przestrzeń. Narracja wieloepizodyczna, symultaniczna, segmentowa i uskokowa: Tryptyk św. Kolumby Rogiera van der Weydena – Męczeństwo świętych Kryspinów Aerta van den Bossche – Tryptyk Jerozolimski z Gdańska 
III.7. Przestrzenie imaginacji: podróże, wędrówki po odpusty, pielgrzymki 
III.7.1. Podróż – wędrówka – pielgrzymka  
III.7.2. Pielgrzymki
III.7.2.1. Pielgrzymki realne i zastępcze 
III.7.2.2. Pielgrzymki do Ziemi Świętej 
III.7.2.3. Pielgrzymki imaginacyjne i ich wizualne instrumentarium 
III.7.2.4. Rekonstrukcje Świątyni Grobu Pańskiego i drogi krzyżowe 
III.7.2.5. Obrazy z historii Chrystusa i Marii wobec pielgrzymki duchowej 
III.7.2.6. Obrazy-panoramy miejsc pielgrzymkowych  

IV. O wspólnocie przedmiotów i ludzi – zakończenie 

Przypisy 
Bibliografia
Indeks postaci historycznych 
Spis ilustracji 
Źródła ilustracji
Tablice barwne 


986 stron, Format: 17.0x24.5cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022