ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

FAŁSZERSTWA DZIEŁ SZTUKI ASPEKTY PRAWNE I KRYMINALISTYCZNE


WILK D.

wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 118.80 Twoja cena  112,86 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Fałszerstwa dzieł sztuki

Aspekty prawne i kryminalistyczne


Monografia stanowi kompleksowe opracowanie problematyki fałszerstw dzieł sztuki.

W publikacji uwzględniono wszystkie aspekty karnego systemu zwalczania fałszerstw dzieł sztuki, tj.: podstawy odpowiedzialności karnej, role i zadania podmiotów rynku sztuki, ekspertów, organów administracji oraz procesowych, źródła i środki dowodowe ze szczególnym uwzględnieniem opinii biegłego oraz kary i środki karne.

Rozważania poparto szerokimi wynikami badań empirycznych, jak i analizą prawno-porównawczą systemów ochrony zabytków i zwalczania fałszerstw dzieł sztuki w Niemczech, Francji i Włoszech. W monografii szczegółowo omówiono kryminalistyczne metody identyfikacji falsyfikatów.

Publikacja jest przeznaczona przede wszystkim dla osób związanych z ochroną dzieł sztuki oraz rynkiem sztuki. Jest cennym źródłem wiedzy dla organów procesowych w zakresie przestępstw skierowanych przeciwko dziełom sztuki.

Monografia została nagrodzona w konkursie Stowarzyszenia Rzeczoznawców Ekonomicznych na najlepszą pracę doktorską w zakresie funkcjonowania biegłych sądowych w 2015 r. Monografia wchodzi w skład serii publikacji wydawanych w ramach Biblioteki Katedry Kryminalistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.


Wstęp
Wykaz skrótów
Wykaz źródeł prawa
Wykaz literatury
Wykaz orzecznictwa

Rozdział 1. Podstawowe pojęcia
1.1. Pojęcia zabytku, dobra kultury i dzieła sztuki
1.1.1. Zabytek
1.1.2. Dobro kultury
1.1.3. Dzieło sztuki
1.1.4. Relacje pojęć
1.2. Pojęcia oryginału, kopii, falsyfikatu i fałszerstwa
1.2.1. Oryginał
1.2.2. Replika, kopia i reprodukcja
1.2.3. Falsyfikat
1.2.4. Fałszerstwo
1.3. Podsumowanie

Rozdział 2. Fałszerstwa na rynku sztuki
2.1. Rynek sztuki
2.2. Zagrożenia dzieł sztuki
2.3. Stan przestępczości skierowanej przeciwko dziełom sztuki
2.4. Falsyfikaty na polskim rynku sztuki
2.5. Podsumowanie

Rozdział 3. Zwalczanie i przeciwdziałanie fałszerstwom dzieł sztuki w Polsce - stan prawny
3.1. Odpowiedzialność karna za fałszerstwo dzieł sztuki
3.1.1. Fałszerstwo dzieł sztuki w świetle art. 109a i 109b ZabytkiU
3.1.1.1. Fałszerstwo osobiste (materialne) (art. 109a ZabytkiU)
3.1.1.2. Fałszerstwo przez zbycie falsyfikatu (art. 109b ZabytkiU)
3.1.2. Fałszerstwo dzieł sztuki jako przestępstwo oszustwa (art. 286 § 1 i art. 294 KK)
3.1.3. Fałszerstwo dzieł sztuki jako fałszerstwo dokumentu (art. 270 § 1 KK)
3.1.4. Fałszerstwo sygnatury jako fałszerstwo znaku identyfikacyjnego towaru (art. 306 KK)
3.1.5. Fałszerstwo dzieł sztuki a naruszenie praw autorskich (art. 115 PrAut)
3.1.5.1. Utwór w rozumieniu prawa autorskiego
3.1.5.2. Autorskie prawa osobiste i majątkowe
3.1.5.3. Przywłaszczenie autorstwa albo wprowadzenie w błąd co do autorstwa ("plagiat"; art. 115 ust. 1 PrAut)
3.1.5.4. Rozpowszechnianie cudzego utworu bez podania nazwiska lub pseudonimu (art. 115 ust. 2 PrAut)
3.1.5.5. Inne naruszenia cudzych praw autorskich (art. 115 ust. 3 PrAut)
3.1.6. Fałszerstwo sygnatury jako podrobienie znaku towarowego (art. 305 PrWłPrzem)
3.1.7. Fałszerstwa sygnatury i dzieł sztuki jako czyny nieuczciwej konkurencji (art. 24 i 25 ZNKU)
3.1.7.1. Fałszerstwo sygnatury jako czyn nieuczciwej konkurencji (art. 25 ZNKU)
3.1.7.2. Kopiowanie dzieł sztuki jako czyn nieuczciwej konkurencji (art. 24 ZNKU)
3.1.8. Usunięcie sygnatury oraz przeznaczenie do sprzedaży obiektu z usuniętą lub niewłaściwą sygnaturą jako wykroczenia z art. 136 KW
3.1.9. Podsumowanie i propozycje de lege ferenda
3.2. Podstawowe źródła i czynności dowodowe w sprawach dotyczących fałszerstw dzieł sztuki
3.3. Podmioty zaangażowane w zwalczanie i przeciwdziałanie fałszerstwom dzieł sztuki
3.3.1. Muzea oraz muzealnicy
3.3.1.1. Opinie muzealników oraz praktyki stosowane w polskich muzeach związane z falsyfikatami
3.3.2. Organy ochrony zabytków i instytucje wyspecjalizowane
w ochronie zabytków
3.3.3. Pośrednicy w obrocie dziełami sztuki i kolekcjonerzy
3.3.4. Eksperci w zakresie określania autentyczności dzieł sztuki
3.3.4.1. Rzeczoznawcy MKiDN w zakresie opieki nad zabytkami
3.3.4.2. Muzealnicy
3.3.4.3. Konserwatorzy dzieł sztuki
3.3.4.4. Wiarygodność opinii eksperta i jej ocena przez osobę zamawiającą
3.3.4.5. Propozycje uregulowania działalności ekspertów na rynku sztuki
3.3.5. Służby mundurowe w wykrywaniu i dowodzeniu fałszerstw
3.3.5.1. Policja
3.3.5.2. Służba Celna
3.3.5.3. Straż Graniczna
3.3.5.4. Podstawowe zadania służb mundurowych
3.3.6. Biegli w procesie karnym
3.3.6.1. Biegły sądowy
3.3.6.2. Biegli sądowi z wiadomościami specjalnymi w zakresie zabytków lub dzieł sztuki
3.3.6.3. Biegły ad hoc
3.3.6.4. Instytucje naukowe lub specjalistyczne
3.3.6.5. Obowiązki i prawa biegłego
3.3.6.6. Kontrola opinii biegłego
3.3.6.7. Odpowiedzialność karna biegłego
3.3.6.8. Biegły jako konsultant organu procesowego
3.3.6.9. Wykorzystanie "opinii" prywatnej w procesie karnym jako źródła dowodowego nt. autentyczności dzieła sztuki
3.3.7. Prokuratura i sądownictwo
3.3.8. Podsumowanie
3.4. Sankcje karne a fałszerstwo dzieł sztuki

Rozdział 4. Zwalczanie fałszerstw dzieł sztuki w Polsce w latach 2006-2013 w świetle badań empirycznych
4.1. Uwagi ogólne
4.2. Kwalifikacja prawna czynu
4.3. Ogólny przebieg postępowań przygotowawczych
4.4. Procesowe czynności dowodowe
4.4.1. Oględziny rzeczy
4.4.2. Opinia biegłego
4.4.3. Przesłuchanie
4.4.4. Inne środki dowodowe
4.5. Współpraca organów procesowych z innymi podmiotami
4.6. "Ekspertyzy" pozasądowe (prywatne)
4.7. Czynności dowodowe a ustalenie autentyczności obiektów kwestionowanych
4.8. Sposób zakończenia postępowań
4.9. Problemy z udowadnianiem znamion strony podmiotowej
4.10. Postanowienia w przedmiocie dowodów rzeczowych
4.11. Podsumowanie i propozycje de lege ferenda

Rozdział 5. Odpowiedzialność karna za fałszerstwo dzieł sztuki i status biegłego w ujęciu prawnoporównawczym
5.1. Republika Federalna Niemiec
5.1.1. Ochrona zabytków w RFN
5.1.1.1. Ochrona praw autorskich w RFN
5.1.2. Odpowiedzialność karna za fałszerstwo
5.1.3. Biegły w niemieckim procesie karnym
5.1.3.1. Biegli publicznie mianowani i zaprzysiężeni
5.1.3.2. Biegli publicznie mianowani i zaprzysiężeni w zakresie sztuki
5.1.3.3. Zadania i obowiązki biełego
5.1.3.4. Ocena opinii biegłego
5.1.3.5. "Biegły" prywatny w niemieckim procesie karnym
5.1.3.6. Odpowiedzialność karna biegłych w RFN
5.2. Republika Francuska
5.2.1. Ochrona dziedzictwa we Francji
5.2.1.1. Powszechny (generalny) inwentarz dziedzictwa kulturowego
5.2.1.2. Rynek sztuki we Francji
5.2.1.3. Ochrona praw autorskich
5.2.1.4. Inne regulacje związane z ochroną dóbr kultury
5.2.2. Odpowiedzialność karna za fałszerstwo dóbr kultury we Francji
5.2.3. Biegły we francuskim procesie karnym
5.2.3.1. Biegli sądowi w zakresie dzieł sztuki i kolekcji
5.2.3.2. Powołanie biegłego
5.2.3.3. Obowiązki biegłego
5.2.3.4. Uprawnienia biegłego
5.2.3.5. Uprawnienia stron w stosunku do opinii biegłego
5.2.3.6. Weryfikacja opinii biegłego na rozprawie
5.2.3.7. "Opinia" prywatna we francuskim procesie karnym
5.2.3.8. Odpowiedzialność karna biegłego
5.3. Republika Włoska
5.3.1. Ochrona dóbr kultury we Włoszech
5.3.2. Obrót dobrami kultury we Włoszech
5.3.3. Odpowiedzialność karna za fałszerstwo dzieł sztuki
5.3.4. Biegły we włoskim procesie karnym
5.3.4.1. Biegli wpisani na listy sądów powszechnych
5.3.4.2. Biegli w zakresie dóbr kultury
5.3.4.3. Prawa i obowiązki biegłego
5.3.4.4. Ocena opinii biegłego
5.3.4.5. Dopuszczalność dowodu prywatnego we włoskim procesie karnym
5.3.4.6. Konsultanci powoływani przez strony postępowania
5.3.4.7. Odpowiedzialność karna biegłego
5.4. Podsumowanie

Rozdział 6. Kryminalistyczne metody identyfikacji falsyfikatów dzieł sztuki
6.1. Model kompleksowej ekspertyzy w celu określenia autentyczności dzieł sztuki
6.2. Badania wstępne
6.3. Badania zaawansowane
6.3.1. Badania historyczno-stylistyczne
6.3.2. Badania kryminalistyczne
6.4. Metody fizykochemiczne w ocenie autentyczności dzieł sztuki
6.4.1. Badania obrazów malarstwa sztalugowego metodami fizykochemicznymi
6.4.1.1. Budowa obrazu
6.4.1.2. Fizykochemiczne metody badań pigmentów
6.4.1.3. Metody badań spoiw oraz werniksów
6.4.1.4. Metody badania oznak starości oraz określanie wieku obrazów
6.4.2. Metody fizykochemiczne w badaniach rysunków, grafik i dokumentów historycznych
6.4.3. Badania autentyczności rzeźb metodami fizykochemicznymi
6.4.4. Metody fizykochemiczne w badaniach obiektów zabytkowych wykonanych ze szkła
6.4.5. Ograniczenia metod fizykochemicznych
6.4.6. Ścieżki rozwoju metod fizykochemicznych do badań obiektów zabytkowych
6.5. Kryminalistyczne badania pisma ręcznego
6.6. Mechanoskopia
6.7. Daktyloskopia
6.8. Antropologia kryminalistyczna
6.9. Analiza DNA
6.10. Podsumowanie

Rozdział 7. Wnioski

Indeks rzeczowy


348 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022