|
SPRAWOZDANIA I PODATKI W SAMORZĄDOWYCH ZAKŁADACH BUDŻETOWYCH
KACZURAK-KOZAK M. LIŻEWSKI S. WOJTCZAK M. KUŚNIERZ L. CELLARY M. wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 167.60 Twoja cena 159,22 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Sprawozdania i podatki w samorządowych zakładach budżetowych
Zamknięcie roku 2015
Stan prawny: styczeń 2016 r.
Samorządowe zakłady budżetowe sporządzają sprawozdania finansowe, sprawozdania
budżetowe, sprawozdania z zakresu operacji finansowych, sprawozdania z wydatków
strukturalnych. Poniżej podajemy terminy sporządzania tych sprawozdań:
15 stycznia 2016 r. – zakończenie inwentaryzacji drogą z spisu natury, i
potwierdzenia sald
1 lutego 2016 r. upływa termin przekazania przez samorządowe zakłady budżetowe
do zarządu JST kwartalnego jednostkowego sprawozdania Rb-Z oraz Rb-N za IV kwartał
oraz rocznego Rb-UZ,
25 marca 2016 sporządzenie zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej, co
wynika z art. 25 ust. 5 pkt 2) ustawy o rachunkowości
Do 31 marca 2016 r. należy sporządzić:
sprawozdania finansowe za 2015 r. W tym celu z końcem roku należy zamknąć
księgi rachunkowe, a ta czynność powinna być poprzedzona inwentaryzacją (w tym w
przypadku ujawnienia różnic inwentaryzacyjnych - wyjaśnienie i rozliczeniem różnic
inwentaryzacyjnych w księgach 2015 r.)
roczne sprawozdania z wydatków strukturalnych Rb-WSa
W dniu 23 września 2015 r. weszła w życie ustawa z 23.7.2015 r. o
zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 1333).
Do zmian, które dotyczą samorządowych zakładów budżetowych należy zaliczyć:
- transakcje zysków i strat nadzwyczajnych zostały usunięte dla innych jednostek niż
banki, zakłady ubezpieczeń, zakłady reasekuracji oraz spółdzielcze kasy
oszczędnościowo-kredytowe (przepis obowiązuje do sprawozdań składanych za okres
1.1.2016–31.12.2016 r.),
- do art. 4 dodano ust. 1a i 1b, przez co uściślono stosowanie zasady rzetelnego obrazu
oraz zasadę istotności.
Ponadto w dniu 1 stycznia 2016 r. wejdzie w życie rozporządzenie zmieniające
rozporządzenie w sprawie planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek
samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych,
państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających
siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2015 r. poz. 1954). Ma ono
następujący wpływ na funkcjonowanie samorządowych zakładów budżetowych:
- usunięte zostały wraz z opisem konto 770 „Zyski nadzwyczajne” i konto 771
„Straty nadzwyczajne”;
- w związku z wykreśleniem kont 770 oraz 771 zmieniony został opis do kont zespołu 4 i
5 oraz do konta 840 „Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów” i konta 860
„Wynik finansowy”, gdzie usunięte zostały treści dotyczące strat i zysków
nadzwyczajnych;
- uzupełniono opis do konta 760 „Pozostałe przychody operacyjne”, gdzie dopisano
ewidencję przychodów o nadzwyczajne wartości lub które wystąpiły incydentalnie;
- uzupełniono opis do konta 761 „Pozostałe koszty operacyjne”, gdzie dopisano
ewidencję kosztów o nadzwyczajnej wartości lub , które wystąpiły incydentalnie;
- ze wzoru rachunku zysków i strat wykreślono pozycje:
a) I „Zysk (strata) z działalności gospodarczej” (F+G-H)
b) J „Wynik zdarzeń nadzwyczajnych” oraz punkty tej pozycji „I Zyski
nadzwyczajne” i „II Straty nadzwyczajne”
- uzupełniono pod częścią tabelaryczną rachunku zysków i start:
a) „Informacje uzupełniające istotne dla oceny rzetelności i przejrzystości sytuacji
finansowej” wprowadzić brzmienie do pkt 1 Informacje o kwocie i charakterze
poszczególnych pozycji przychodów lub kosztów o nadzwyczajnej wartości które
wystąpiły incydentalnie”
b) oraz zyski i straty nadzwyczajne
Trzeba zwrócić uwagę na ważną uchwałę NSA z 26.10.2015 r. (I FPS 4/15). NSA
wskazał, że gminnych zakładów budżetowych nie można uznawać za odrębnego od gminy
podatnika VAT, ponieważ nie spełniają one warunku samodzielności. W związku z
podjętą uchwałą resort finansów zapowiedział, że gminne zakłady budżetowe
zostaną objęte planowanym obowiązkowym „scentralizowaniem” rozliczeń VAT w
samorządach (aktualnie trwaja prace nad zmianą przepisów dotyczącyh VAT).
Samorządowe zakłady budżetowe nie będą odrębnymi podatnikami Vat a rozliczenie
czynności opodatkowanych wykonywanych przez te zakłady będą dokonywane przez
jednostkę samorządu terytorialnego.
Dzięki książce dowiedzą się Państwo m.in.:
jak sporządzić roczne sprawozdania finansowe – szczegółowe omówienie bilansu,
rachunku zysków i strat i zestawienia zmian w funduszu wraz z przedstawieniem wyceny
poszczególnych pozycji i powiązań poszczególnych wierszy z kontami,
jak w sprawozdaniu finansowym ująć salda kont bilansowych, prawidłowo
wyliczyć wpłatę do budżetu nadwyżki środków obrotowych oraz wynik
finansowy i zaprezentować zmiany w funduszu jednostki,
jak wyceniać aktywa i dokonać odpisów aktualizujących, w tym odpisów na
należności od kontrahentów,
jak w sprawozdaniu Rb-30S zaprezentować przychody, koszty i inne
obciążenia, wpłatę do budżetu środków obrotowych, stan środków obrotowych w tym
wpłatę do budżetu środków obrotowych,
jakie są zasady opodatkowania nadwyżki środków obrotowych,
jakie dochody samorządowych zakładów budżetowych są zwolnione z opodatkowania,
jakie są konsekwencje uchwały NSA z 26.10.2015 r. na funkcjonowanie samorządowych
zakładów budżetowych,
jakie wydatki samorządowych zakładów budżetowych należy uznać za strukturalne
i do jakich kodów je przypisać,
jak stosować właściwe formy przekazywania sprawozdań z operacji finansowych,
jak prawidłowo stosować zasady sporządzania korekt,
jak kwalifikować zobowiązania do właściwych tytułów dłużnych,
jak prezentować zobowiązania według właściwych grup wierzycieli,
jak wykazywać należności według prawidłowych gup dłużników,
jak zachować zgodność danych wykazanych w sprawozdaniu Rb-Z i Rb-UZ.
Schematy księgowań w zakresie:
Nadwyżki środków budżetowych
Wzajemnych rozliczeń z budżetem
Kosztów i przychodów na przełomie roku budżetowego,
Różnic inwentaryzacyjnych,
Rozliczenie międzyokresowe czynne i bierne
Rezerwy,
Różnice kursowe,
Ustalanie wyniku finansowego,
Korekty błędów,
Odpisy aktualizujące należności,
Zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki.
Wzory dokumentów:
Uzgodnienie sald – odcinek A i B,
Protokół z weryfikacji należności,
Zestawienie obrotów i sald dla ręcznie prowadzonych ksiąg inwentarzowych,
Zarządzenie o inwentaryzacji,
Przykładowe rozliczenie (wycena) spisu materiałów spisanych w koszty
a niezużytych,do końca roku,
Zestawienie różnic inwentaryzacyjnych,
Protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych,
Bilans, rachunek zysków i strat i zestawienie zmian w funduszu,
Sprawozdania budżetowe Rb-30S
Sprawozdania Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ
Sprawozdania Rb-WSa.
Książka zawiera ponadto liczne tabele, zestawienia oraz przykłady sporządzania
poszczególnych sprawozdań z uwzględnieniem specyfiki samorządowych zakładów
budżetowych. Szczegółowo opisane zostało ustalenie faktycznego stanu środków
obrotowych w tym stanowiące zobowiązanie do budżetu jednostki samorządu terytorialnego
wraz z jego prezentacja w sprawozdawczości budżetowej i finansowej.
Notki biograficzne
Wykaz skrótów
Część I. Sprawozdanie finansowe za 2015 r. w samorządowych zakładach
budżetowych
Rozdział I. Ogólne zasady sporządzania sprawozdań finansowych oraz zamknięcie
ksiąg rachunkowych (Mieczysława Cełlary, Monika Kaczurak-Kozak)
1. Przepisy regulujące sporządzanie sprawozdania finansowego za 2015 r
2. Nadrzędne zasady rachunkowości
3. Ogólne zasady sporządzania sprawozdań finansowych przez SZB
4. Zamknięcie ksiąg rachunkowych za 2015 r. w samorządowych zakładach budżetowych
4.1. Zapewnienie kompletności ksiąg rachunkowych
4.2. Inwentaryzacja w związku z zamknięciem roku obrotowego
4.3. Zapewnienie współmierności przychodów i kosztów. Koszty i przychody na
przełomie roku obrotowego
4.4. Wycena aktywów i pasywów w samorządowych zakładach budżetowych
4.4.1. Wpływ zasad rachunkowości na wycenę składników majątkowych
4.4.2. Zasady wyceny aktywów i pasywów na dzień bilansowy
4.4.3. Wycena aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych na dzień bilansowy oraz
ewidencja księgowa różnic kursowych
4.5. Ustalanie wyniku finansowego samorządowego zakładu budżetowego
4.6. Wewnętrzne uzgodnienia ksiąg rachunkowych
4.7. Wstępne i ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz zapisy we wstępnie
zamkniętych księgach rachunkowych
Rozdział II. Bilans (Małgorzata Wojtczak)
1. Zagadnienia ogólne
2. Elementy bilansu
2.1. Aktywa trwałe
2.2. Aktywa obrotowe
2.3. Pasywa
Rozdział III. Odpisy aktualizujące należności (Małgorzata Wojtczak)
1. Ostrożna wycena
2. Zasady aktualizacji wartości należności
3. Odpisy aktualizujące od kwot podwyższających wartość należności
4. Odwrócenie odpisu aktualizującego
Rozdział IV. Rachunek zysków i strat (Małgorzata Wojtczak)
1. Wzór rachunku zysków i strat
2. Podstawowa działalność operacyjna
3. Pozostała działalność operacyjna
4. Działalność finansowa
5. Zdarzenia nadzwyczajne (zmiana ustawy o rachunkowości)
6. Informacje uzupełniające istotne dla oceny i przejrzystości sytuacji finansowej
Rozdział V. Zestawienie zmian w funduszu (Małgorzata Wojtczak)
1. Zwiększenia i zmniejszenia funduszu
Rozdział VI. Wzory dokumentów dotyczące sprawozdania finansowego (Ewa
Pawka-Nowak)
1. Uzgodnienie sald - odcinek A i B
2. Protokół z weryfikacji należności
3. Zestawienie obrotów i sald dla ręcznie prowadzonych ksiąg inwentarzowych
4. Zarządzenie o inwentaryzacji
5. Przykładowe rozliczenie (wycena) spisu materiałów spisanych w koszty a niezużytych
do końca roku
6. Zestawienie różnic inwentaryzacyjnych
7. Protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych
Część II. Sprawozdanie budżetowe i sprawozdania z operacji finansowych w
samorządowych zakładach budżetowych
Rozdział I. Sprawozdanie Rb-30S (Małgorzata Wojtczak)
1. Forma sprawozdania
2. Podpisywanie sprawozdania
3. Terminy sporządzenia sprawozdania
4. Kontrola i korekta sprawozdania
5. Prezentacja danych w sprawozdaniu
6. Sposób sporządzenia sprawozdania
Rozdział II. Sprawozdania z wydatków strukturalnych (Daniel Jurewicz,
Piotr Wieczorek)
1. Zagadnienia ogólne
2. Klasyfikacja wydatków strukturalnych
3. Ustalanie wydatków strukturalnych
4. Obliczanie wydatków strukturalnych
5. Sprawozdanie Rb-WSa w samorządowych zakładach budżetowych
5.1. Jednostki sporządzające sprawozdanie Rb-WSa
5.2. Terminy przekazywania sprawozdania Rb-WSa
5.3. Przykład sporządzania sprawozdania Rb-WSa
Rozdział III. Sprawozdawczość samorządowych zakładów budżetowych w zakresie
operacji finansowych (Lucyna Kuśnierz)
1. Zagadnienia ogólne
1.1. Rodzaje sprawozdań w zakresie operacji finansowych sporządzanych przez samorządowe
zakłady budżetowe
1.2. Formy sporządzania i sposoby przekazywania sprawozdań
1.3. Terminy sporządzania sprawozdań
1.4. Korygowanie sprawozdań w zakresie operacji finansowych
1.5. Dziesięć podstawowych zasad sporządzania sprawozdań w zakresie operacji
finansowych
2. Kwartalne sprawozdanie Rb-Z
2.1. Zobowiązania według tytułów dłużnych (część A)
2.2. Poręczenia i gwarancje (część B)
2.3. Uzupełniaiące dane o niektórych zobowiązaniach jednostek samorządu
terytorialnego (część C)
2.4. Dane o krótkoterminowych zobowiązaniach wynikających z umów nienazwanych
związanych z finansowaniem usług, dostaw, robót budowlanych (część D)
2.5. Zobowiązania z tytułu odsetek jednostek posiadających osobowość prawną, z
wyłączeniem jednostek samorządu terytorialnego (część E)
2.6. Lista jednostek sporządzających sprawozdania (część F)
2.7. Przykład sprawozdania Rb-Z
3. Roczne sprawozdanie Rb-UZ
3.1. Zobowiązania z tytułu papierów wartościowych według wartości księgowej
(część A)
3.2. Struktura walutowa tytułów dłużnych według wartości nominalnej (część B)
3.3. Struktura terminowa zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz
wyemitowanych papierów wartościowych (część C)
3.4. Przykład sprawozdania Rb-UZ
4. Zasady zachowania zgodności danych wykazywanych w sprawozdaniach Rb-Z i Rb-UZ
5. Kwartalne sprawozdanie Rb-N
5.1. Należności oraz wybrane aktywa finansowe (część A)
5.2. Należności z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji (część B)
5.3. Przykład sprawozdania Rb-N
Część III. Rozliczenia z budżetem
Rozdział I. Nadwyżka budżetowa (Małgorzata Wojtczak)
1. Ustalanie nadwyżki środków obrotowych
2. Prezentacja danych w sprawozdawczości budżetowej i finansowej
2.1. Nadwyżka środków obrotowych w sprawozdawczości budżetowej
2.2. Nadwyżka środków obrotowych w sprawozdawczości finansowej
2.3. Zestawienie zmian w funduszu
Rozdział II. Wyłączenia wzajemnych rozliczeń (Małgorzata Wojtczak)
1. Zagadnienia ogólne
2. Zakres jednostek kwalifikowanych do wyłączeń wzajemnych rozliczeń
3. Zakres danych finansowych zaliczanych do wyłączeń wzajemnych rozliczeń
4. Przykłady prezentacji danych do wyłączeń wzajemnych rozliczeń w pozycjach
bilansowych
5. Dokumentacja do wyłączeń wzajemnych rozliczeń
6. Wyłączenia dotyczące przemieszczenia aktywów
7. Ewidencja pozabilansowa wzajemnych rozliczeń
Część IV. Podatki
Rozdział I. Podatki dochodowe oraz VAT w samorządowych zakładach budżetowych
(Sławomir Liżewski)
1. Wprowadzenie
2. Podatek dochodowy od osób prawnych
2.1. Zakład budżetowy podatnikiem podatku dochodowego
2.2. Ustalenie dochodu podatkowego
3. Podatek od towarów i usług
4. Kasy rejestrujące
5. Podatek dochodowy od osób fizycznych
5.1. Zatrudnianie w samorządowych zakładach budżetowych
5.2. Obowiązki płatnika
5.3. Tytuły świadczeń
5.4. Zaliczki i ryczałt
5.5. Zryczałtowany podatek dochodowy
5.6. Wynagrodzenie dla płatnika
Rozdział II. Podatkowe uwarunkowania przekształcenia samorządowego zakładu
budżetowego (Krzysztof Rustecki)
1. Wstęp
2. Sukcesja podatkowa
3. Odliczenie straty zakładu w spółce z o.o
4. Aport przedsiębiorstwa a podatek dochodowy
5. Koszty przekształcenia (opłaty notarialne, podatek od czynności cywilnoprawnych)
6. Kontynuacja zwolnienia podatkowego przez spółkę
7. Trwały zarząd i użytkowanie wieczyste
8. Amortyzacja w spółce powstałej z przekształcenia zakładu
9. VAT od aportu
302 strony, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka
Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- SAMORZĄDOWY ZAKŁAD BUDŻETOWY FUNKCJONOWANIE I PRZEKSZTAŁCENIE SAMELAK A. / W SPÓŁKĘ PRAWA HANDLOWEGO
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|