ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 167.60 159,22   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SPRAWOZDANIA I PODATKI W SAMORZĄDOWYCH ZAKŁADACH BUDŻETOWYCH


KACZURAK-KOZAK M. LIŻEWSKI S. WOJTCZAK M. KUŚNIERZ L. CELLARY M.

wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 167.60 Twoja cena  159,22 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Sprawozdania i podatki w samorządowych zakładach budżetowych

Zamknięcie roku 2015


Stan prawny: styczeń 2016 r.

Samorządowe zakłady budżetowe sporządzają sprawozdania finansowe, sprawozdania budżetowe, sprawozdania z zakresu operacji finansowych, sprawozdania z wydatków strukturalnych. Poniżej podajemy terminy sporządzania tych sprawozdań:

  • 15 stycznia 2016 r. – zakończenie inwentaryzacji drogą z spisu natury, i potwierdzenia sald

  • 1 lutego 2016 r. upływa termin przekazania przez samorządowe zakłady budżetowe do zarządu JST kwartalnego jednostkowego sprawozdania Rb-Z oraz Rb-N za IV kwartał oraz rocznego Rb-UZ,

  • 25 marca 2016 sporządzenie zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej, co wynika z art. 25 ust. 5 pkt 2) ustawy o rachunkowości

Do 31 marca 2016 r. należy sporządzić:

  • sprawozdania finansowe za 2015 r.  W tym celu z końcem roku należy zamknąć księgi rachunkowe, a ta czynność powinna być poprzedzona inwentaryzacją (w tym w przypadku ujawnienia różnic inwentaryzacyjnych - wyjaśnienie i rozliczeniem różnic inwentaryzacyjnych w księgach 2015 r.)

  • roczne sprawozdania z wydatków strukturalnych Rb-WSa

W dniu 23 września 2015 r. weszła w życie ustawa  z 23.7.2015 r.   o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 1333). Do zmian, które dotyczą samorządowych zakładów budżetowych należy zaliczyć:

  1. transakcje zysków i strat nadzwyczajnych zostały usunięte dla innych jednostek niż banki, zakłady ubezpieczeń, zakłady reasekuracji oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe (przepis obowiązuje do sprawozdań składanych za okres 1.1.2016–31.12.2016 r.),
  2. do art. 4 dodano ust. 1a i 1b, przez co uściślono stosowanie zasady rzetelnego obrazu oraz zasadę istotności.

Ponadto w dniu 1 stycznia 2016 r. wejdzie  w życie rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2015 r. poz. 1954). Ma ono następujący wpływ na funkcjonowanie samorządowych zakładów budżetowych:

  1. usunięte zostały wraz z opisem konto 770 „Zyski nadzwyczajne” i konto 771 „Straty nadzwyczajne”;
  2. w związku z wykreśleniem kont 770 oraz 771 zmieniony został opis do kont zespołu 4 i 5 oraz do konta 840 „Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów” i konta 860 „Wynik finansowy”, gdzie usunięte zostały treści dotyczące strat i zysków nadzwyczajnych;
  3. uzupełniono opis do konta 760 „Pozostałe przychody operacyjne”, gdzie dopisano ewidencję przychodów o nadzwyczajne wartości lub które wystąpiły incydentalnie;
  4. uzupełniono opis do konta 761 „Pozostałe koszty operacyjne”, gdzie dopisano  ewidencję kosztów o nadzwyczajnej wartości lub , które wystąpiły incydentalnie;
  5. ze wzoru rachunku zysków i strat wykreślono pozycje:
    a) I „Zysk (strata) z działalności gospodarczej” (F+G-H)
    b) J „Wynik zdarzeń nadzwyczajnych” oraz punkty tej pozycji „I Zyski nadzwyczajne” i „II Straty nadzwyczajne”
  6. uzupełniono pod częścią tabelaryczną rachunku zysków i start:
    a) „Informacje uzupełniające istotne dla oceny rzetelności i przejrzystości sytuacji finansowej” wprowadzić brzmienie do pkt 1 Informacje o kwocie i charakterze poszczególnych pozycji przychodów lub kosztów o nadzwyczajnej wartości które wystąpiły incydentalnie”
    b) oraz zyski i  straty nadzwyczajne

Trzeba zwrócić uwagę na ważną uchwałę NSA z 26.10.2015 r. (I FPS 4/15). NSA wskazał, że gminnych zakładów budżetowych nie można uznawać za odrębnego od gminy podatnika VAT, ponieważ nie spełniają one warunku samodzielności. W związku z podjętą uchwałą resort finansów zapowiedział, że gminne zakłady budżetowe zostaną objęte planowanym obowiązkowym „scentralizowaniem” rozliczeń VAT w samorządach (aktualnie trwaja prace nad zmianą przepisów dotyczącyh VAT).

Samorządowe zakłady budżetowe nie będą odrębnymi podatnikami Vat a rozliczenie czynności opodatkowanych wykonywanych przez te zakłady będą dokonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Dzięki książce dowiedzą się Państwo m.in.:

  1. jak sporządzić roczne sprawozdania finansowe – szczegółowe omówienie bilansu, rachunku zysków i strat i zestawienia zmian w funduszu wraz z przedstawieniem wyceny poszczególnych pozycji i powiązań poszczególnych wierszy z kontami,

  2. jak w sprawozdaniu finansowym ująć salda kont bilansowych,  prawidłowo wyliczyć wpłatę  do budżetu nadwyżki środków obrotowych oraz  wynik finansowy i zaprezentować zmiany w funduszu jednostki,

  3. jak wyceniać aktywa  i dokonać odpisów aktualizujących, w tym odpisów na  należności od kontrahentów,

  4. jak w sprawozdaniu Rb-30S zaprezentować przychody,  koszty i inne obciążenia, wpłatę do budżetu środków obrotowych, stan środków obrotowych w tym wpłatę do budżetu środków obrotowych,

  5. jakie są zasady opodatkowania nadwyżki środków obrotowych,

  6. jakie dochody samorządowych zakładów budżetowych są zwolnione z opodatkowania,

  7. jakie są konsekwencje uchwały NSA z 26.10.2015 r. na funkcjonowanie samorządowych zakładów budżetowych,

  8. jakie wydatki samorządowych zakładów budżetowych należy uznać za strukturalne i do jakich kodów je przypisać,

  9. jak stosować właściwe formy przekazywania sprawozdań z operacji finansowych,

  10. jak prawidłowo stosować zasady sporządzania korekt,

  11. jak kwalifikować zobowiązania do właściwych tytułów dłużnych,

  12. jak prezentować zobowiązania według właściwych  grup wierzycieli,

  13. jak wykazywać należności według prawidłowych gup dłużników,

  14. jak zachować zgodność danych wykazanych w sprawozdaniu Rb-Z i Rb-UZ.

Schematy księgowań w zakresie:

  1. Nadwyżki środków budżetowych

  2. Wzajemnych rozliczeń z budżetem

  3. Kosztów i przychodów na przełomie roku budżetowego,

  4. Różnic inwentaryzacyjnych,

  5. Rozliczenie międzyokresowe czynne i bierne

  6. Rezerwy,

  7. Różnice kursowe,

  8. Ustalanie wyniku finansowego,

  9. Korekty błędów,

  10. Odpisy aktualizujące należności,

  11. Zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki.

Wzory dokumentów:

  1. Uzgodnienie sald – odcinek A i B,

  2. Protokół z weryfikacji należności,

  3. Zestawienie obrotów i sald dla ręcznie prowadzonych ksiąg inwentarzowych,

  4. Zarządzenie o inwentaryzacji,

  5. Przykładowe rozliczenie (wycena) spisu materiałów spisanych w koszty a niezużytych,do końca roku,

  6. Zestawienie różnic inwentaryzacyjnych,

  7. Protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych,

  8. Bilans, rachunek zysków i strat i zestawienie zmian w funduszu,

  9. Sprawozdania budżetowe Rb-30S

  10. Sprawozdania Rb-Z, Rb-N, Rb-UZ

  11. Sprawozdania Rb-WSa.

Książka zawiera ponadto liczne tabele, zestawienia oraz przykłady sporządzania poszczególnych sprawozdań z uwzględnieniem specyfiki samorządowych zakładów budżetowych. Szczegółowo opisane zostało ustalenie faktycznego stanu środków obrotowych w tym stanowiące zobowiązanie do budżetu jednostki samorządu terytorialnego wraz z jego prezentacja w sprawozdawczości budżetowej i finansowej.


Notki biograficzne
Wykaz skrótów

Część I. Sprawozdanie finansowe za 2015 r. w samorządowych zakładach budżetowych

Rozdział I. Ogólne zasady sporządzania sprawozdań finansowych oraz zamknięcie ksiąg rachunkowych (Mieczysława Cełlary, Monika Kaczurak-Kozak)
1. Przepisy regulujące sporządzanie sprawozdania finansowego za 2015 r
2. Nadrzędne zasady rachunkowości
3. Ogólne zasady sporządzania sprawozdań finansowych przez SZB
4. Zamknięcie ksiąg rachunkowych za 2015 r. w samorządowych zakładach budżetowych
4.1. Zapewnienie kompletności ksiąg rachunkowych
4.2. Inwentaryzacja w związku z zamknięciem roku obrotowego
4.3. Zapewnienie współmierności przychodów i kosztów. Koszty i przychody na przełomie roku obrotowego
4.4. Wycena aktywów i pasywów w samorządowych zakładach budżetowych
4.4.1. Wpływ zasad rachunkowości na wycenę składników majątkowych
4.4.2. Zasady wyceny aktywów i pasywów na dzień bilansowy
4.4.3. Wycena aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych na dzień bilansowy oraz ewidencja księgowa różnic kursowych
4.5. Ustalanie wyniku finansowego samorządowego zakładu budżetowego
4.6. Wewnętrzne uzgodnienia ksiąg rachunkowych
4.7. Wstępne i ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz zapisy we wstępnie zamkniętych księgach rachunkowych

Rozdział II. Bilans (Małgorzata Wojtczak)
1. Zagadnienia ogólne
2. Elementy bilansu
2.1. Aktywa trwałe
2.2. Aktywa obrotowe
2.3. Pasywa

Rozdział III. Odpisy aktualizujące należności (Małgorzata Wojtczak)
1. Ostrożna wycena
2. Zasady aktualizacji wartości należności
3. Odpisy aktualizujące od kwot podwyższających wartość należności
4. Odwrócenie odpisu aktualizującego

Rozdział IV. Rachunek zysków i strat (Małgorzata Wojtczak)
1. Wzór rachunku zysków i strat
2. Podstawowa działalność operacyjna
3. Pozostała działalność operacyjna
4. Działalność finansowa
5. Zdarzenia nadzwyczajne (zmiana ustawy o rachunkowości)
6. Informacje uzupełniające istotne dla oceny i przejrzystości sytuacji finansowej

Rozdział V. Zestawienie zmian w funduszu (Małgorzata Wojtczak)
1. Zwiększenia i zmniejszenia funduszu

Rozdział VI. Wzory dokumentów dotyczące sprawozdania finansowego (Ewa Pawka-Nowak)
1. Uzgodnienie sald - odcinek A i B
2. Protokół z weryfikacji należności
3. Zestawienie obrotów i sald dla ręcznie prowadzonych ksiąg inwentarzowych
4. Zarządzenie o inwentaryzacji
5. Przykładowe rozliczenie (wycena) spisu materiałów spisanych w koszty a niezużytych do końca roku
6. Zestawienie różnic inwentaryzacyjnych
7. Protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych

Część II. Sprawozdanie budżetowe i sprawozdania z operacji finansowych w samorządowych zakładach budżetowych

Rozdział I. Sprawozdanie Rb-30S (Małgorzata Wojtczak)
1. Forma sprawozdania
2. Podpisywanie sprawozdania
3. Terminy sporządzenia sprawozdania
4. Kontrola i korekta sprawozdania
5. Prezentacja danych w sprawozdaniu
6. Sposób sporządzenia sprawozdania

Rozdział II. Sprawozdania z wydatków strukturalnych (Daniel Jurewicz, Piotr Wieczorek)
1. Zagadnienia ogólne
2. Klasyfikacja wydatków strukturalnych
3. Ustalanie wydatków strukturalnych
4. Obliczanie wydatków strukturalnych
5. Sprawozdanie Rb-WSa w samorządowych zakładach budżetowych
5.1. Jednostki sporządzające sprawozdanie Rb-WSa
5.2. Terminy przekazywania sprawozdania Rb-WSa
5.3. Przykład sporządzania sprawozdania Rb-WSa

Rozdział III. Sprawozdawczość samorządowych zakładów budżetowych w zakresie operacji finansowych (Lucyna Kuśnierz)
1. Zagadnienia ogólne
1.1. Rodzaje sprawozdań w zakresie operacji finansowych sporządzanych przez samorządowe zakłady budżetowe
1.2. Formy sporządzania i sposoby przekazywania sprawozdań
1.3. Terminy sporządzania sprawozdań
1.4. Korygowanie sprawozdań w zakresie operacji finansowych
1.5. Dziesięć podstawowych zasad sporządzania sprawozdań w zakresie operacji finansowych
2. Kwartalne sprawozdanie Rb-Z
2.1. Zobowiązania według tytułów dłużnych (część A)
2.2. Poręczenia i gwarancje (część B)
2.3. Uzupełniaiące dane o niektórych zobowiązaniach jednostek samorządu terytorialnego (część C)
2.4. Dane o krótkoterminowych zobowiązaniach wynikających z umów nienazwanych związanych z finansowaniem usług, dostaw, robót budowlanych (część D)
2.5. Zobowiązania z tytułu odsetek jednostek posiadających osobowość prawną, z wyłączeniem jednostek samorządu terytorialnego (część E)
2.6. Lista jednostek sporządzających sprawozdania (część F)
2.7. Przykład sprawozdania Rb-Z
3. Roczne sprawozdanie Rb-UZ
3.1. Zobowiązania z tytułu papierów wartościowych według wartości księgowej (część A)
3.2. Struktura walutowa tytułów dłużnych według wartości nominalnej (część B)
3.3. Struktura terminowa zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych (część C)
3.4. Przykład sprawozdania Rb-UZ
4. Zasady zachowania zgodności danych wykazywanych w sprawozdaniach Rb-Z i Rb-UZ
5. Kwartalne sprawozdanie Rb-N
5.1. Należności oraz wybrane aktywa finansowe (część A)
5.2. Należności z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji (część B)
5.3. Przykład sprawozdania Rb-N

Część III. Rozliczenia z budżetem

Rozdział I. Nadwyżka budżetowa (Małgorzata Wojtczak)
1. Ustalanie nadwyżki środków obrotowych
2. Prezentacja danych w sprawozdawczości budżetowej i finansowej
2.1. Nadwyżka środków obrotowych w sprawozdawczości budżetowej
2.2. Nadwyżka środków obrotowych w sprawozdawczości finansowej
2.3. Zestawienie zmian w funduszu

Rozdział II. Wyłączenia wzajemnych rozliczeń (Małgorzata Wojtczak)
1. Zagadnienia ogólne
2. Zakres jednostek kwalifikowanych do wyłączeń wzajemnych rozliczeń
3. Zakres danych finansowych zaliczanych do wyłączeń wzajemnych rozliczeń
4. Przykłady prezentacji danych do wyłączeń wzajemnych rozliczeń w pozycjach bilansowych
5. Dokumentacja do wyłączeń wzajemnych rozliczeń
6. Wyłączenia dotyczące przemieszczenia aktywów
7. Ewidencja pozabilansowa wzajemnych rozliczeń

Część IV. Podatki

Rozdział I. Podatki dochodowe oraz VAT w samorządowych zakładach budżetowych (Sławomir Liżewski)
1. Wprowadzenie
2. Podatek dochodowy od osób prawnych
2.1. Zakład budżetowy podatnikiem podatku dochodowego
2.2. Ustalenie dochodu podatkowego
3. Podatek od towarów i usług
4. Kasy rejestrujące
5. Podatek dochodowy od osób fizycznych
5.1. Zatrudnianie w samorządowych zakładach budżetowych
5.2. Obowiązki płatnika
5.3. Tytuły świadczeń
5.4. Zaliczki i ryczałt
5.5. Zryczałtowany podatek dochodowy
5.6. Wynagrodzenie dla płatnika

Rozdział II. Podatkowe uwarunkowania przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego (Krzysztof Rustecki)
1. Wstęp
2. Sukcesja podatkowa
3. Odliczenie straty zakładu w spółce z o.o
4. Aport przedsiębiorstwa a podatek dochodowy
5. Koszty przekształcenia (opłaty notarialne, podatek od czynności cywilnoprawnych)
6. Kontynuacja zwolnienia podatkowego przez spółkę
7. Trwały zarząd i użytkowanie wieczyste
8. Amortyzacja w spółce powstałej z przekształcenia zakładu
9. VAT od aportu


302 strony, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- SAMORZĄDOWY ZAKŁAD BUDŻETOWY FUNKCJONOWANIE I PRZEKSZTAŁCENIE
SAMELAK A. / W SPÓŁKĘ PRAWA HANDLOWEGO

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022