Geopoetyka
Związki literatury i środowiska
Pozdrawiając Polskę i okazując szacunek polskiej
myśli i literaturze, najlepsze życzenia kieruję pod adresem Anny Kronenberg. Jej
książka stanowi ważny wkład w podnoszenie świadomości i wiedzy na temat geopoetyki i
mojej pracy w ogóle, w szczególności w polskim kontekście. To kolejny głos, wśród
wielu bardzo różnorodnych i ważnych perspektyw i dróg, które uświadamiają nam, że
świat nie kończy się na biznesie i marketingu. Najwyższy czas wspólnie przemyśleć i
przepracować całą kulturę od podstaw, od Ziemi.
Kenneth White
Geopoetyka, „zielone pisanie”, humanistyka ekologiczna - oto główne słowa-klucze
tej ważnej i potrzebnej książki Anny Kronenberg. Autorka, opierając się głównie na
oryginalnych pracach Kennetha White’a, jego twórczości literackiej i filozoficznej,
opowiada się za taką literaturą oraz w ogóle humanistyką, których głównym zadaniem
i motywem jest orientacja etyczna i ekologiczna. Jako czytelnika, przyjaciela White’a
oraz twórcę geopoetyki na Warmii i Mazurach, bardzo mnie to cieszy i przekonuje.
Kazimierz Brakoniecki
Czy istnieje związek między kolorem ziemi, na której się żyje, a zabarwieniem
myśli, snów i uczuć? Czy kiedykolwiek zbadano zależność między rodzajem gleby,
ukształtowaniem terenu, smakiem wody w rzekach a życiem wewnętrznym ludzi? Czy sztuka
jest zależna od jakości światła, a literatura od szerokości horyzontu? Geopoetyka
przygląda się uważnie takim związkom i próbuje je zrozumieć. Jest też twórczością
literacką wypływającą z głębokiego kontaktu z miejscem.
Praca Anny Kronenberg znacząco poszerza granice naszego myślenia o literaturze. A
właściwie nie tylko o literaturze, potrzebujemy bowiem dramatycznie nowego paradygmatu
opisującego człowieka i jego miejsce w świecie w miejsce tego, który zetlał i
rozpadł się nam w rękach na małe, niepowiązane ze sobą fragmenty.
Olga Tokarczuk
Słowo od Autorki
Rozmowa Autorki z Kennethem White’em o geopoetyce
Wstęp
Zielone czytanie i pisanie
Rozdział I Geopoetyka — dopływ w rzece zmian
1. Zwrot ekologiczny
2. Geopoetyka — filozofia kontaktu i oddechu
3. Podróżopisanie i twórczość poetycka Kennetha White’a
4. Geopoetyckie czytanie i pisanie
Rozdział II Podmiot nomadyczny w twórczości geopoetyckiej
1. Podmiot nomadyczny w koncepcjach Kennetha White’a i Rosi Braidotti
2. Tekst literacki/tekst egzystencji
3. Natura, środowisko i miejsce w geopoetyce
4. Geopoetyka a ekokrytyka i ekofeminizm
Rozdział III Dzienniki Mariusza Wilka a geopoetyka
1. Kreacja literacka miejsca
2. Poemat Otwartej Drogi
3. Droga jako dom
4. Podmiot nomadyczny a kreacja literacka intelektualnego nomady
5. Etyka reprezentacji (i jej brak) w dziennikach Mariusza Wilka
6. Geopoetyka w interpretacji Mariusza Wilka
Rozdział IV Światologia Kazimierza Brakonieckiego a geopoetyka
1. Światologia jako program literacki, kulturowy i społeczny
2. Borussia: miejsce mityczne i rzeczywiste
3. Obcy kosmos Natury
4. Monada nie nomada — kreacja podmiotu mówiącego
Rozdział V Geopoetyka i podmioty nomadyczne w twórczości Teresy
Podemskiej-Abt, Anny Frajlich i Janiny Katz
1. Miejsce w dolinie legendy — twórczość Teresy Podemskiej-Abt
2. Tylko Ziemia — twórczość Anny Frajlich
3. Jestem moją własną ścieżką — twórczość Janiny Katz
4. Między wykorzenieniem a nomadyzmem
Zakończenie
W stronę delikatniejszego zamieszkiwania Ziemi
Bibliografia
Aneks
1. Scottish Centre for Geopoetics — stadium przypadku
2. Warsztaty geopoetyckie — jak uczyć „zielonego pisania”
290 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka