|
MYŚLĄCA DŁOŃ
PALLASMAA J. wydawnictwo: INSTYTUT ARCHITEKTURY , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 49.50 Twoja cena 47,03 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Myśląca dłoń
W Myślącej dłoni Pallasmaa wraca do kwestii, które
poruszał we wcześniejszych Oczach skóry, czyli związku zmysłów wzroku i dotyku oraz
ich udziału w ludzkim doświadczeniu przestrzeni i jej zamieszkiwaniu. Nie chodzi już
jednak o same zmysły i doświadczenie, ale o „ucieleśnioną mądrość” architektury
w tym doświadczeniu osadzoną. Słowo „mądrość” użyte tutaj w miejsce „(ucieleśnionej)
wiedzy” czy „poznania”, przyjętych w naukach takich jak psychologia czy
antropologia, z jednej strony odbiera sformułowaniu jego techniczny, naukowy charakter, a
wraz z nim wymaganą w nauce precyzję i jednoznaczność, z drugiej sugeruje metafizyczny
podtekst rozważań Pallasmy.
Ewa Klekot
Poczucie pewności, satysfakcji i skończoności, które przychodzi zbyt wcześnie,
może okazać się katastrofalne w skutkach. Wahanie w rysunku wyraża i utrzymuje moją
wewnętrzną niepewność. Tak długo, jak długo nie pozwala się niepewności rozwinąć
do postaci beznadziei i depresji, jest ona siłą dającą motywację i napędzającą
proces twórczy. Projektowanie jest zawsze poszukiwaniem czegoś, co jest wcześniej
nieznane, albo eksploracją obcego terytorium, a sam proces projektowania, działania
poszukujących dłoni, musi wyrazić istotę tej mentalnej wędrówki.
Juhani Pallasmaa
Juhani Pallasmaa jest fińskim architektem, emerytowanym profesorem politechniki w
Helsinkach oraz wizytującym profesorem na kilku amerykańskich uniwersytetach (Washington
University w St. Louis, University of Illinois at Urbana-Champaign). Choć autor książki
jest aktywnym architektem, to jego pisarstwa nie da się łatwo zamknąć w ramach jednej
dyscypliny akademickiej, a on sam odżegnuje się od tworzenia teorii architektury.
Teksty zawarte w tomiku “Myśląca dłoń” lokują się na styku teorii
architektury, filozoficznej i kulturoznawczej refleksji nad kondycją współczesnej
cywilizacji oraz pierwszorzędnej eseistyki.
Myśl Pallasmy wyrasta z doświadczenia architektury i ogólnej refleksji nad człowiekiem,
ale uwzględnia szerokie spektrum kulturowych bodźców, znajduje oparcie w różnych
tradycjach filozoficznych i estetycznych i ujęta jest na dodatek w oszczędny, ale
wartościowy artystycznie styl. Jako taka stanowi próbę holistycznego ujęcia problemu
relacji pomiędzy człowiekiem a jego otoczeniem oraz tego, jaką rolę w tym procesie
odgrywa ludzka dłoń.
Opublikowana po raz pierwszy w 1996 roku książka Oczy skóry wybitnego fińskiego
architekta Juhaniego Pallasmy szybko stała się klasykiem teorii architektury. Zadaje ona
fundamentalne pytanie o to, czemu, skoro istnieje co najmniej pięć zmysłów, to tylko
jeden z nich – wzrok – stał się tak uprzywilejowany w kulturze architektonicznej i w
designie. W kolejnej książce Myśląca dłoń Juhani Pallasmaa przygląda się ręce,
jej roli w procesie kształtowania się języka, uwarunkowaniach kulturowych, a przede
wszystkim zasadniczej funkcji, jaką odgrywa w tworzeniu i projektowaniu ludzkiego
świata.
Juhani Pallasmaa jest jednym z najbardziej znanych fińskich architektów
i myślicieli. Pełnił funkcje m. in.: rektora Instytutu Sztuk Przemysłowych w
Helsinkach, dyrektora Muzeum Fińskiej Architektury oraz profesora i dziekana wydziału
architektury na Uniwersytecie Technologicznym w Helsinkach. Wykładał na wielu
uniwersytetach na całym świecie. Jest autorem ponad trzydziestu książek, w tym: The
Eyes of the Skin: Architecture and the Senses (Academy, 1995, John Wileys &Sons, 2005,
polskie wydanie: Oczy skóry. Architektura i zmysły,Instytut Architektury 2012), The
Thinking Hand: Existential and Embodied Wisdom in Architecture (John Wiley & Sons
2009), The Embodied Image: Imagination and Imagery in Architecture (John Wiley & Sons,
2011)
190 stron, Format: 14.5x20.0cm, oprawa twarda Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- MYŚLENIE ARCHITEKTURĄ ZUMTHOR P.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|