ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 51.99 49,39   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE JAKO ŚRODEK BUDOWANIA PAŃSTWA W SYTUACJACH POKONFLIKTOWYCH NA PRZYKŁADZIE AFGANISTANU


SUWARA E.

wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2015, wydanie I

cena netto: 51.99 Twoja cena  49,39 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Zamówienia publiczne jako środek budowania państwa w sytuacjach pokonfliktowych na przykładzie Afganistanu


Publikacja jest nowatorskim na rynku polskim, ale i zarazem interesującym przedstawieniem ważnego z punktu widzenia gospodarki, czy też instytucji państwa zagadnienia badawczego jakim jest kwestia zamówień publicznych.

Autorka jak wynika z uzasadnienia wyboru tematu pracy jest doświadczonym praktykiem, co pozwala na przedstawienie w pracy struktury badania kwestii zamówień publicznych odmiennej od dotychczasowych schematów. Badania zawarte w pracy mają nie tylko wymiar teoretyczny, ale i praktyczny. Autorka stawia sobie za główny cel badawczy – analizę systemu zamówień publicznych jako środka budowy państwa w sytuacjach post-konfliktowych.

Praca jest swoistym, wyspecjalizowanym kompendium wiedzy o systemie prawnym i instytucjonalnym Afganistanu, w którym analiza funkcjonowania prawa zamówień publicznych została skontekstualizowana poprzez prezentację szerokiego tła systemowego. W ten sposób, przedstawiona dysertacja jest jednym z dokładniejszych prezentacji funkcjonowania prawa afgańskiego w ogóle, zwłaszcza zaś w polskiej literaturze naukowej.


Wykaz akronimów

Wstęp
1. Znaczenie zamówień publicznych jako instrumentu budowania państwa
2. Afganistan
2.1. Sytuacja polityczna i społeczno-gospodarcza
2.2. Geografia
2.3. Ludność
2.4. Centralizacja państwa
2.5. System prawa
2.6. Kontrola polityczna i administracyjna
3. Przyczyny wyboru Afganistanu jako przedmiotu badań
4. Cel publikacji, jej tezy i szczegółowe problemy badawcze
5. Struktura pracy
6. Zakres czasowy badań
7. Metodologia
8. Wyzwania dla badacza
8.1. Informacje
8.2. Wybór afgańskiego MSW jako przykładu praktyk w obszarze zamówień publicznych
8.3. Afgański kalendarz
8.4. Tłumaczenie aktów prawnych i innych dokumentów
8.5. Obowiązywanie danego aktu prawnego
8.6. Wewnętrzna spójność aktów prawnych
8.7. Bezpieczeństwo
9. Termin "zamówienia publiczne"
10. Termin "aktorzy międzynarodowi"
11. Przegląd literatury

ROZDZIAŁ 1. Koncepcja budowania państwa
1.1. Uwagi wprowadzające
1.2. Ewolucja koncepcji budowania państwa
1.3. Znaczenie funkcji państwa w świetle jego budowania
1.4. Stan wydolności państwa a jego budowanie
1.4.1. Problem klasyfikacji
1.4.2. Państwa rozwijające się i najmniej rozwinięte
1.4.3. Państwa słabe
1.4.4. Państwa kruche
1.4.5. Państwa upadające
1.4.6. Państwa upadłe
1.5. Międzynarodowe zaangażowanie w budowanie państwa
1.5.1. Przyczyny zaangażowania międzynarodowego
1.5.2. Zasady dotyczące zaangażowania międzynarodowego w budowanie państwa
1.6 Wnioski

ROZDZIAŁ 2. Afganistan w sytuacji pokonfliktowej
2.1. Uwagi wprowadzające
2.2. Kwalifikacja konfliktów zbrojnych w ujęciu międzynarodowego prawa humanitarnego
2.3. Gradacja sytuacji kryzysowej
2.4. Państwa pokonfliktowe i obszary dotknięte lub objęte konfliktem
2.5. Analiza konfliktu w Afganistanie
2.5.1. Afganistan jako obszar objęty konfliktem
2.5.1.1. Źródła konfliktu w Afganistanie
2.5.1.2. Strony konfliktu w wymiarze wewnętrznym
2.5.1.3. Kompleksowość konfliktu w Afganistanie
2.5.1.4. Rola handlu narkotykami w konflikcie afgańskim
2.5.2 Afganistan jako obszar dotknięty konfliktem
2.5.3 Afganistan jako państwo pokonfliktowe
2.6. Budowanie Afganistanu w sytuacji pokonfliktowej
2.6.1. Wybrane aspekty budowania państwa w Afganistanie w latach 2001-2011
2.6.1.1. Wsparcie dla procesów polityczno-gospodarczych
2.6.1.1.1. Etapy budowania państwa
2.6.1.1.2. Budowanie potencjału aparatu państwowego
2.6.1.2 Aspekt wojskowy budowania państwa w Afganistanie
2.6.1.2.1. Międzynarodowe Siły Wsparcia Bezpieczeństwa i Zespoły Odbudowy Prowincji
2.6.1.2.2. Operacja Trwała Wolność
2.6.1.3 Reforma afgańskiego sektora bezpieczeństwa
2.6.1.3.1. Reforma wojska
2.6.1.3.2. Reforma policji afgańskiej
2.6.1.3.3. Reforma wymiaru sprawiedliwości
2.6.1.3.4. Rozbrojenie, demobilizacja, reintegracja
2.6.2. Wyzwania dla procesu budowania państwa w Afganistanie od 2001 r.
2.7. Wnioski

ROZDZIAŁ 3. Zakres i rodzaje pomocy międzynarodowej oraz sposoby jej przekazywania dla państw pokonfliktowych na przykładzie Afganistanu
3.1. Uwagi wprowadzające
3.2. Koncepcja pomocy międzynarodowej
3.2.1. Propozycja typologii pomocy międzynarodowej
3.2.2. Oficjalna Pomoc Rozwojowa
3.3. Pomoc międzynarodowa dla Afganistanu
3.3.1. Ewolucja pomocy międzynarodowej dla Afganistanu
3.3.1.1. Pomoc międzynarodowa przed 1990 r.
3.3.1.2. Pomoc międzynarodowa w latach 1990-2001
3.3.1.3. Międzynarodowe zaangażowanie finansowe w latach 2002-2011
3.3.2. Podstawowe dokumenty określające zaangażowanie międzynarodowe na rzecz Afganistanu po 2001 r.
3.3.3. Wielkość pomocy międzynarodowej dla Afganistanu
3.3.3.1. Oficjalna Pomoc Rozwojowa
3.3.3.1.1. Deklaracje międzynarodowe a ich realizacja na rzecz Afganistanu
3.3.3.1.2. Główni donatorzy Oficjalnej Pomocy Rozwojowej dla Afganistanu
3.3.3.1.3. Pomoc humanitarna dla Afganistanu
3.3.3.1.4. Zadłużenie Afganistanu
3.3.3.2. Pomoc wojskowa nie klasyfikowana jako Oficjalna Pomoc Rozwojowa
3.3.4. Geograficzny i sektorowy rozdział pomocy międzynarodowej
3.3.5. Drogi przekazywania pomocy międzynarodowej
3.3.5.1. Drogi przekazywania wsparcia dla sektora bezpieczeństwa i pomoc wojskowa na rzecz Afganistanu
3.3.5.2. Drogi przekazywania międzynarodowej pomocy cywilnej
3.3.6. Struktura afgańskiego budżetu i jego wykonanie
3.4. Wnioski

ROZDZIAŁ 4. Efektywność pomocy międzynarodowej a system zamówień publicznych
4.1. Uwagi wprowadzające
4.2. Efektywność pomocy międzynarodowej
4.2.1. Międzynarodowe uzgodnienia dotyczące efektywności pomocy międzynarodowej
4.2.2. Rola pomocy międzynarodowej w funkcjonowaniu afgańskich instytucji państwowych
4.2.3. Przewidywalność i dostosowanie pomocy międzynarodowej do afgańskich strategii rozwoju
4.3. Efektywność systemu zamówień publicznych
4.3.1. Międzynarodowe uzgodnienia dotyczące efektywności zamówień publicznych
4.3.2. Wykorzystywanie krajowych systemów zamówień publicznych do wydatkowania pomocy międzynarodowej
4.3.3. Wpływ aktorów międzynarodowych na systemy zamówień publicznych
4.3.3.1. Realizacja zamówień publicznych
4.3.3.2. Reformy systemów zamówień publicznych
4.3.4. Tworzenie efektywnego systemu zamówień publicznych
4.3.5. Korupcja w zamówieniach publicznych
4.4. Wnioski

ROZDZIAŁ 5. Rozwiązania modelowe w dziedzinie zamówień publicznych jako forma pomocy międzynarodowej
5.1. Uwagi wprowadzające
5.2. Przeszczepienie rozwiązań prawnych: "transplantacja prawna"
5.3. Sposoby regulowania zamówień publicznych
5.3.1. Regulacje prawne
5.3.2. Soft law
5.3.2.1. Niewiążące Zasady dotyczące Zamówień Publicznych - APEC
5.3.2.2. "Dyrektywy" Wspólnego Rynku Afryki Wschodniej i Południowej - COMESA
5.4. Rozwiązania Modelowe UNCITRAL jako wzorzec dla krajowych uregulowań systemu zamówień publicznych
5.4.1. Komisja Narodów Zjednoczonych do spraw Międzynarodowego Prawa Handlowego
5.4.1.1. Mandat Komisji
5.4.1.2. Powstanie Komisji
5.4.1.3. Skład Komisji
5.4.1.4. Zasady działania
5.4.1.4.1. Prace Komisji
5.4.1.4.2. Prace międzyrządowych grup roboczych
5.4.1.4.3. Działalność Sekretariatu UNCITRAL
5.4.1.5. Efekty działań UNCITRAL
5.4.2. Rozwiązania Modelowe UNCITRAL dotyczące zamówień publicznych na dostawy towarów, roboty budowlane i usługi z 1994 r.
5.4.2.1. Skład UNCITRAL oraz Grupy Roboczej do spraw Międzynarodowego Porządku
5.4.2.2. Przebieg prac nad opracowaniem projektu Rozwiązań Modelowych
5.4.2.2.1. Etap 1: prace UNCITRAL nad międzynarodowymi umowami w obszarze rozwoju przemysłowego
5.4.2.2.2. Etap 2: prace UNCITRAL w obszarze międzynarodowych umów na dostawy towarów i na roboty budowlane
5.4.2.2.3. Etap 3: prace UNCITRAL w obszarze zamówień publicznych na dostawy towarów i na roboty budowlane
5.4.2.2.4. Etap 4: prace UNCITRAL w zakresie zamówień publicznych na usługi
5.4.2.3. Charakterystyka Rozwiązań Modelowych UNCITRAL
5.4.3. Zakres recepcji Rozwiązań Modelowych UNCITRAL na świecie
5.5. Wnioski

ROZDZIAŁ 6. Ewolucja prawa zamówień publicznych w Afganistanie w latach 1988-2007
6.1. Uwagi wprowadzające
6.2. Etap 1: lata 1988-1998
6.2.1. Ustawa o zamówieniach z 1988 r.
6.2.1.1. Zakres podmiotowy ustawy
6.2.1.2. Zakres przedmiotowy ustawy
6.2.1.3. Wadium
6.2.1.4. Wyłączenie obowiązku stosowania przepisów ustawy
6.2.1.5. Procedury udzielania zamówienia w poszczególnych trybach
6.2.1.5.1. Zamówienia o charakterze detalicznym
6.2.1.5.2. Zamówienia o charakterze hurtowym
6.2.1.6. Publikacja ogłoszeń przetargowych
6.2.1.7. Aspekty instytucjonalne zamówień w ustawie z 1988 r.
6.2.2. "Reguły zamówień na roboty budowlane" z 1989 r.
6.3. Etap 2: lata 1999-2001
6.3.1. "Rozporządzenie" w sprawie zakupów z 1999 r. i "Reguły zamówień na roboty budowlane" z 2001 r.
6.3.1.1. Zakres podmiotowy rozporządzenia
6.3.1.2. Zakres przedmiotowy rozporządzenia
6.3.1.3. Wadium
6.3.1.4. Wyłączenie obowiązku stosowania przepisów rozporządzenia
6.3.1.5. Procedury udzielania zamówienia w poszczególnych trybach
6.3.1.5.1. Zamówienia o charakterze detalicznym
6.3.1.5.2. Zamówienia o charakterze hurtowym
6.3.1.6. Publikacja ogłoszeń przetargowych
6.3.1.7. Aspekty instytucjonalne zamówień w rozporządzeniu
6.4. Etap 3: lata 2002-2004
6.4.1. Poparcie ze strony organizacji międzynarodowych w reformę zamówień publicznych w Afganistanie w latach 2002-2004
6.5. Etap 4: lata 2005-2007262
6.5.1. Ustawa o zamówieniach publicznych z 2005 r. oraz rozporządzenie ustanawiające "Reguły dotyczące procedur zamówień publicznych" z 2007 r.
6.5.1.1. Zakres podmiotowy i cel ustawy
6.5.1.2. Zakres przedmiotowy: towary, usługi i roboty budowlane
6.5.1.3. Wadium
6.5.1.4. Pojęcie interesu publicznego
6.5.1.5. Wyłączenie obowiązku stosowania przepisów ustawy
6.5.1.6. Procedury udzielania zamówienia w poszczególnych trybach
6.5.1.6.1. Tryby udzielania zamówień
6.5.1.7. Publikacja ogłoszeń przetargowych
6.5.1.8. Aspekty instytucjonalne zamówień w ustawie
6.6. Wnioski

ROZDZIAŁ 7. Uregulowania prawne dotyczące zamówień publicznych obecnie obowiązujące w Afganistanie
7.1. Uwagi wprowadzające
7.2. Podstawy prawne zamówień publicznych
7.2.1. Umiejscowienie zamówień publicznych w hierarchii źródeł prawa afgańskiego
7.2.2. Ustawa "Prawo zamówień publicznych" z 2008 r (tekst jednolity z 2009 r.)
7.2.2.1. Przygotowania do wprowadzenia ustawy
7.2.2.2. Wejście w życie nowej ustawy i zastrzeżenia Banku Światowego
7.2.2.3. Porównanie ustaw z 2005 i 2008 r.
7.2.2.4. Porównanie Ustawy Pzp z 2008 r. z Rozwiązaniami Modelowymi UNCITRAL z 1994 r.
7.2.3. Rozporządzenie zawierające "Reguły dotyczące procedur zamówień publicznych" z 18 listopada 2009 r.
7.2.4. Okólniki Jednostki Zamówień Publicznych
7.2.5. Standardowe dokumenty przetargowe
7.2.6. Podręcznik postępowania odwoławczego z 2010 r.
7.2.7. Przepisy ustaw sektorowych odnoszące się do zamówień publicznych
7.2.7.1. Ustawa o zasobach naturalnych z 2010 r.
7.2.7.1.1. Aspekty instytucjonalne zamówień w Ustawie o zasobach naturalnych z 2010 r.
7.2.7.1.2. Wybrane różnice w postępowaniu
7.2.7.2. Zamówienia publiczne w prowincjach
7.2.7.2.1. Ustawa o administracji lokalnej z 2000 r.
7.2.7.2.2. Ustawa o Administracyjnym Zgromadzeniu Prowincji z 1964 r.
7.3. Wnioski

ROZDZIAŁ 8. Organizacja zamówień publicznych w Afganistanie na podstawie obowiązujących obecnie regulacji
8.1. Uwagi wprowadzające
8.2. Zakres podmiotowy i przedmiotowy Ustawy Pzp z 2008 r.
8.2.1. Zakres podmiotowy i cel Ustawy
8.2.2. Towary, usługi i roboty budowlane
8.2.3. Zasada preferencji krajowej
8.2.4. Wadium
8.2.5. Środki naprawcze w związku z naruszeniem postanowień umowy
8.2.6. Wyłączenie obowiązku stosowania przepisów Ustawy Pzp z 2008 r.
8.3. Procedury udzielania zamówienia w poszczególnych trybach
8.3.1. Rozbieżności w ustawodawstwie
8.3.2. Tryby udzielania zamówień publicznych
8.4. Limity kwotowe dla poszczególnych trybów udzielania zamówień
8.5. Przejrzystość zamówień publicznych
8.6. Pojęcia: interesu państwa, interesu publicznego i bezpieczeństwa narodowego
8.7. Postępowanie odwoławcze
8.7.1. Postępowanie odwoławcze prowadzone przez zamawiającego
8.7.2. Postępowanie odwoławcze prowadzone przez Komitet Administracyjnego Odwołania
8.8. Aspekty instytucjonalne zamówień publicznych
8.8.1. Podmioty zaangażowane w zamówienia publiczne
8.8.2. Podmioty odpowiedzialne za realizację określonych etapów zamówień publicznych
8.8.3. Pojęcia: "podmiot", "Władza Przyznająca" oraz "użytkownik końcowy"
8.9. Wnioski

ROZDZIAŁ 9. Proces przetargowy w praktyce na przykładzie zamówień publicznych w afgańskim Ministerstwie Spraw Wewnętrznych
9.1. Uwagi wprowadzające
9.2. Znaczenie zamówień publicznych prowadzonych przez MSW
9.2.1. Funkcje MSW
9.2.2. Afgańska Policja Narodowa
9.2.2.1 Poszczególne formacje Afgańskiej Policji Narodowej
9.2.2.2 Wynagrodzenie Afgańskiej Policji Narodowej
9.2.3. Budżet MSW w 1388 r. (tj. w okresie: marzec 2009-marzec 2010 r.)
9.2.3.1 Afgański budżet główny
9.2.3.2. Rozchody budżetu głównego
9.2.3.3. Wydatki realizowane przez MSW
9.2.4. Zamówienia publiczne realizowane przez MSW
9.2.5. Rodzaje towarów nabywanych przez MSW
9.2.6. Podmioty zaangażowane w zamówienia publiczne MSW
9.3. Rozwój zdolności instytucjonalnych w obszarze zamówień publicznych
9.3.1. Struktury zaangażowane w szkolenia z zamówień publicznych
9.3.2. Personel pracujący w centrali MSW
9.3.3. Personel MSW pracujący w prowincjach
9.4. Zamówienia publiczne MSW w praktyce
9.4.1. Proces zamówień a proces zaopatrzenia w afgańskim MSW
9.4.2. Realizacja zamówień w praktyce
9.4.2.1. Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia
9.4.2.1.1. Rodzaje towarów zamawianych przez oddziały MSW
9.4.2.1.2. Planowanie zamówień
9.4.2.1.3. Aspekty finansowe zamówień
9.4.2.1.4. Komunikacja między oddziałem a centralą MSW
9.4.2.1.5. Specyfikacja techniczna przedmiotu zamówienia i stosowanie standardowych dokumentów przetargowych
9.4.2.1.6. Rozeznanie rynku
9.4.2.1.7. Publikacja ogłoszenia o zamówieniu
9.4.2.1.8. Deklaracja o braku konfliktu interesów
9.4.2.2. Kwalifikacja wykonawców
9.4.2.3. Spotkanie przygotowawcze
9.4.2.4. Złożenie ofert
9.4.2.5. Wadium
9.4.2.6. Obowiązek zapłacenia kary umownej
9.4.2.7. Procedura "pustych ofert"
9.4.2.8. Badanie i ocena ofert
9.4.2.8.1. Oddział MSW w prowincji
9.4.2.8.2. Rola gubernatora prowincji
9.4.2.8.3. Regionalny oddział MSW
9.4.2.8.4. Departament Zaopatrzenia MSW w Kabulu
9.4.2.8.5. Departament Zamówień Publicznych MSW w Kabulu
9.4.2.8.6. Komitet Zamówień Publicznych oraz Specjalna Komisja Zamówień
9.4.2.9. Poinformowanie o rozstrzygnięciu postępowania
9.4.2.10. Czas trwania postępowania o udzielenie zamówienia i implementacja umowy
9.4.2.11. Zapłata za wykonanie zobowiązań
9.5. Wnioski

Podsumowanie

Aneksy
Aneks 1. Linia Duranda i podział etniczny Afganistanu
Aneks 2. Losy władców i głów państwa w Afganistanie w latach 1880-2002
Aneks 3. Kwestionariusz nr 1
Aneks 4. Kwestionariusz nr 2
Aneks 5. Kwestionariusz nr 3
Aneks 6. Podstawowe wskaźniki dotyczące standardu życia społeczeństwa w Afganistaniew latach 1980-2012
Aneks 7. Frakcje i interesy partii politycznych
Aneks 8. Wielowymiarowość konfliktu odnosząca się do Afganistanu w ostatnich 30. latach
Aneks 9. Zbrojne grupy opozycyjne wobec rządu afgańskiego
Aneks 10. Międzynarodowe Siły Wsparcia Bezpieczeństwa w latach 2001-2011
Aneks 11. Kurs wymiany afgani do dolara amerykańskiego (US$)
Aneks 12. Porównanie struktur ustaw z 2005 i z 2008 r.
Aneks 13. Porównanie postanowień ustaw z 2005 r. i z 2008 r.
Aneks 14. Porównanie ustawy z 2008 r. z Rozwiązaniami Modelowymi UNCITRAL z 1994 r.

Wykaz rycin
Wykaz tabel
Bibliografia


456 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa kartonowa foliowana

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022