Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą
Programy zajęć Część 2
W poradniku Czytelnik znajdzie teksty dotyczące diagnozy w socjoterapii wraz ze
wskazaniem narzędzi do jej przeprowadzenia oraz ewaluacji, jakże istotnej z punktu
prowadzenia oddziaływań socjoterapeutycznych.
Ponadto znajdzie w niej trzy niezależne programy zajęć dla dzieci i młodzieży
przejawiających trudności w zakresie rozwiązywania konfliktów, wyrażaniu emocji oraz
mających nieadekwatną samoocenę.
Pierwszy z programów autorstwa Elżbiety Chwałek – „Ja wśród innych”, program
socjoterapeutyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym – przeznaczony jest dla tej grupy
dzieci, które mają trudności w wyrażaniu swoich emocji w sposób akceptowany społecznie
i wolny od zachowań agresywnych.
Kolejny program, którego autorką jest Anna Łuszczak – „Jestem wartościowym
człowiekiem”, dotyczy budowania poczucia własnej wartości u dzieci w wieku 11–12
lat. Adresowany jest do wychowanków jednego ze Środowiskowych Ognisk Wychowawczych, jego
celem jest pomoc dzieciom o zaniżonym poczuciu własnej wartości poczuć się lepiej w różnych
sytuacjach życiowych, m.in. być asertywnymi, zrozumieć, jak wiele w naszym życiu
zależy od nas samych, poznać swoje mocne strony i zrozumieć, że posiadanie słabszych
stron nie jest niczym złym, zaakceptować je, poznać wartości ważne w życiu
człowieka i nauczyć się kierowania nimi, nauczyć się szacunku do samego siebie,
przekonać się o swoich prawdziwych możliwościach.
Jako ostatni został zamieszczony program socjoterapeutyczny „Energetyczna akcja –
reakcja”. Autorski program socjoterapeutyczny wspomagający rozwój umiejętności
radzenia sobie z konfliktami dla młodzieży gimnazjalnej prezentującej zachowania
agresywne i autoagresywne, którego autorkami są Anna Stania-Skalska oraz Ewa
Stania-Tomczak. Celem programu dla młodzieży gimnazjalnej była zmiana niewłaściwych
stylów radzenia sobie z konfliktami, a więc minimalizacja postaw agresywnych oraz
destrukcyjnych młodego człowieka i zamiana ich na konstruktywne style rozwiązywania
konfliktów, przejawiające się w postaci zachowań pożądanych i akceptowanych
społecznie. Istotnym założeniem stał się także szeroko pojęty rozwój osobisty każdego
z uczestników zajęć.
Wstęp
Rozdział 1. Diagnoza w socjoterapii - propozycje narzędzi badawczych
Grudziewska Ewa
Rozdział 2. Ewaluacja w socjoterapii
Łuszczyńska Maria
Rozdział 3. "Ja wśród innych" - program socjoterapeutyczny dla dzieci
w wieku przedszkolnym
Chwałek Elżbieta
Rozdział 4. "Jestem wartościowym człowiekiem" - autorski program
socjoterapeutyczny dotyczący budowania poczucia własnej wartości u dzieci w wieku 11-12
lat
Łuszczak Anna
Rozdział 5. "Energetyczna akcja - reakcja" - program socjoterapeutyczny
wspomagający rozwój umiejętności radzenia sobie z konfliktami dla młodzieży
gimnazjalnej prezentującej zachowania agresywne i autoagresywne
Stania-Skalska Anna, Stania-Tomczak Ewa
168 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka