Ruchome obciążenia obiektów mostowych
Od Autora:
Zgodnie z tytułem monografi i w jej treści przedstawiono i omówiono obciążenia
użytkowe mostów drogowych i kolejowych.
Celowo pominięto w tej tematyce obciążenia kładek dla pieszych, bowiem
oddziaływanie tłumu i środowiska, np. wiatru, powinny być traktowane w tych
konstrukcjach w odmienny, szczególny sposób. W rozdziale 4 wykazano, że mosty drogowe i
kolejowe charakteryzują się zbliżoną sztywnością, natomiast kładki dla pieszych są
od nich znacznie podatniejsze, co wskazuje na dużą rolę oddziaływań dynamicznych w
ich projektowaniu. W monografi i oddziaływania dynamiczne wynikające z obciążeń
ruchomych mostów drogowych i kolejowych są sprowadzone do normowych współczynników
stosowanych w projektowaniu.
(...)
W monografi i podano wiele przykładów analiz porównawczych dających Czytelnikowi
gotowe rozwiązania problemów skuteczności obciążeń użytkowych.
Na podstawie tych przykładów można również zbudować własny algorytm porównawczy
w poszukiwaniu odpowiedzi na postawione zadanie techniczne. Ogólne ujęcie algorytmu porównawczego
pozwoli na wykorzystanie wyników zawartych w monografi i również po wielu latach, gdy
zmienią się obecne zalecenia projektowe. Istotne znaczenie ma w tym przypadku baza
danych mostów wybudowanych XX wieku. Z obecnej ewidencji mostów na kolei wynika, że
ponad 50% obiektów ma obecnie powyżej 100 lat. Znaczny wpływ na dopuszczalne
obciążenie użytkowe, czyli nośność mostu, ma stan techniczny jego konstrukcji i
wyposażenia. W monografi i podano algorytm z przykładami obliczeń służący do
uwzględnienia degradacji obiektu oraz skuteczności modernizacji lub wzmocnienia
konstrukcji. W ostatnim rozdziale przedstawiono ujęcie losowe bezpieczeństwa
użytkowania mostów.
274 strony, Format: 17.0x23.5cm, oprawa miękka