Trwałość obiektów mostowych
Tytuł ten podsumowuje konferencję, która odbyła się we Wrocławiu w dniach 22-23
listopada 2012, organizowaną przez Zakład Mostów Instytutu Inżynierii Lądowej
Politechniki Wrocławskiej, Dolnośląską Izbę Inżynierów Budownictwa oraz Związek
Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej.
fragment wstępu:
W Polsce w sieć dróg publicznych i sieć linii kolejowych wbudowanych jest prawie 50
tysięcy obiektów mostowych.
Oczekiwana długość okresu eksploatacji tych obiektów szacowana jest na 100-150 lat.
Aby osiągnąć taką trwałość, nowe obiekty muszą być budowane przy wykorzystaniu
aktualnego stanu nauki i technologii, a istniejące – utrzymywane przy zastosowaniu
nowoczesnych systemów diagnostycznych i naprawczych.
W naszym kraju występuje wiele zaniedbań w obszarze zarządzania infrastrukturą
komunikacyjną. Nowe obiekty budowane są w oparciu o przestarzałe przepisy techniczne,
jak np. "Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja
2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty
inżynierskie i ich usytuowanie". Środowisko inżynierów mostowych od lat zwraca
uwagę na ewidentne wady tego dokumentu, ale kadra zarządzająca drogownictwem nie
dostrzega tego problemu.
Podobna sytuacja występuje w obszarze normalizacji. Istnieje tu pilna potrzeba
uporządkowania tej sfery, gdy za kilka lat będziemy wydawać wielkie pieniądze na
ekspertyzy w celu określenia nośności wybudowanych właśnie mostów.
W latach 90-tych ubiegłego wieku zaprojektowane zostały w Polsce nowoczesne systemy
wspomagające utrzymanie mostów drogowych (SGM) i kolejowych (SMOK). Dwadzieścia lat
temu były to jedne z najnowocześniejszych systemów na świecie. Dziś, gdy Świat
poszedł do przodu, my zostaliśmy z niedokończonymi projektami sprzed 20 lat.
Jest więc wiele do zrobienia w sferze przepisów technicznych dotyczących budowy i
utrzymania obiektów mostowych.
512 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa twarda