ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DZIECI Z ZESPOŁEM ADHD W ŚRODOWISKU RODZINNYM STUDIUM EMPIRYCZNE


DUDEK M.

wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2015, wydanie I

cena netto: 44.10 Twoja cena  41,90 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Dzieci z zespołem ADHD w środowisku rodzinnym

Studium empiryczne


Autor postawił sobie zadanie trudne i wymagające rozległej wiedzy. Jest nim ujawnienie i analiza rodzinnych korelatów nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD).

Osiągnął cel, którym jest wzbogacenie wiedzy pedagogicznej o problemach rodzin wychowujących dzieci z ADHD o istotne treści ujęte w sposób wielostronny, poddane wnikliwej analizie prowadzącej do wartościowych spostrzeżeń i wniosków praktycznych oraz uogólnień interesujących z teoretycznego punktu widzenia, dobrze umocowanych w danych ilościowych poddanych analizie statystycznej.

Wartość poznawcza pracy jest bardzo duża. Składa się na nią ocena zarówno części poświęconej stanowi badań nad zespołem ADHD oraz syntezie wybranych aspektów wiedzy o rodzinie, jak i wiedzy dodanej, pozyskanej w wyniku badań własnych oraz oryginalnej autorskiej refleksji. Wiedza wniesiona przez Autora ma nie tylko charakter porządkujący, ale stanowi także novum dla polskiej pedagogiki.

Najważniejszą zaletą pracy jest jej osadzenie w polskiej rzeczywistości społecznej - zarówno edukacyjnej, jak i rodzinnej. Pozyskanie bogatych danych dotyczących problemów uczniów żyjących w tej rzeczywistości stworzyło warunki do podjęcia refleksji pedagogicznej nacechowanej realizmem i prowadzącej do stworzenia mocnych podstaw programu wsparcia dla rodzin wychowujących dzieci z ADHD.

Na bardzo wysoką ocenę zasługuje aspekt aplikacyjny pracy. Zawarty w niej program wsparcia ma charakter kompleksowy, jest przemyślany i wyczerpujący; nadaje się do modyfikowania i rozwijania w związku z indywidualnymi potrzebami uczniów.

Fragment recenzji wydawniczej prof. dr hab. Kazimiery Krakowiak


WSTĘP

ROZDZIAŁ I
CHARAKTERYSTYKA SYNDROMU ADHD GIMNAZJALISTÓW
1.1. Historia badań nad ADHD oraz problemy terminologiczne
1.2. Definicje nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)
1.3. Objawy nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)
1.3.1. Objawy osiowe
1.3.2. Objawy współwystępujące z ADHD
1.4. Kryteria diagnostyczne ADHD
1.5. Epidemiologia ADHD
1.6. Etiologia ADHD
1.6.1. Uwarunkowania organiczne
1.6.2. Czynniki genetyczne
1.6.3. Czynniki środowiskowe
1.7. Formy terapii dzieci nadpobudliwych psychoruchowo

ROZDZIAŁ II
RODZINA JAKO ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZE
2.1. Pojęcie rodziny
2.2. Funkcje rodziny
2.3. Struktura rodziny
2.4. Wychowanie rodzinne
2.5. Rola postaw rodzicielskich w prawidłowym rozwoju jednostki
2.5.1. Definicje postawy
2.5.2. Typologia postaw rodzicielskich
2.6. Style wychowania
2.7. Rodzina jako system
2.8. Typologia systemów rodzinnych według M. Plopy
2.8.1. Modele strukturalne
2.8.2. Model Kołowy Davida Olsona
2.8.3. Model Systemowy Beaversa
2.8.4. Model McMaster
2.8.5. Modele międzypokoleniowe
2.8.6. Modele kulturowe
2.9. Typologia systemów rodzinnych w ujęciu Davida Fielda
2.10. Rodzina dysfunkcjonalna - zakres znaczeniowy pojęcia
2.11. Rodzina z dzieckiem z zaburzeniami rozwojowymi

ROZDZIAŁ III
POMOC RODZINOM Z DZIECKIEM Z ZABURZENIAMI W ROZWOJU
3.1. Wprowadzenie
3.2. Wsparcie społeczne
3.2.1. Definicje wsparcia społecznego
3.2.2. Systemy i rodzaje wsparcia społecznego
3.2.3. Rodzina dziecka zaburzonego w rozwoju jako biorca i dawca wsparcia społecznego
3.3. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

ROZDZIAŁ IV
METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH
4.1. Metodologiczne aspekty badań sytuacji rodzinnej dzieci z ADHD
4.2. Cele badawcze
4.3. Problemy i hipotezy badawcze
4.4. Metody i techniki badawcze
4.4.1. Skala Obserwacyjna ADHD według kryteriów diagnostycznych DSM-IV
4.4.2. Metoda Analizy Środowiska Rodzinnego - Rodzina Własna (AŚR RW) autorstwa M. Ryś
4.4.3. Metoda Analizy Stylu Wychowania w Rodzinie - Rodzina Własna (ASW RW) autorstwa M. Ryś
4.4.4. Dyferencjał semantyczny
4.4.5. Profil Rodziny autorstwa Z. Gasia
4.4.6. Skala Postaw Rodzicielskich (SPR) autorstwa M. Plopy
4.5. Organizacja badań
4.6. Procedura kompletowania i charakterystyka badanych grup
4.7. Zastosowane techniki analizy statystycznej danych

ROZDZIAŁ V
FUNKCJONOWANIE SYSTEMÓW RODZINNYCH OSÓB BADANYCH W ŚWIETLE WYNIKÓW UZYSKANYCH W SKALI AŚR RW AUTORSTWA M. RYŚ - ANALIZA PORÓWNAWCZA

ROZDZIAŁ VI
STYLE WYCHOWAWCZE W RODZINACH BADANYCH OSÓB W ŚWIETLE WYNIKÓW UZYSKANYCH W SKALI ASW RW AUTORSTWA M. RYŚ - ANALIZA PORÓWNAWCZA

ROZDZIAŁ VII
POSTAWY GIMNAZJALISTÓW WOBEC RODZINY, SIEBIE I OTOCZENIA MIERZONE DYFERENCJAŁEM SEMANTYCZNYM A NASILENIE OBJAWÓW ADHD - ANALIZA PORÓWNAWCZA

ROZDZIAŁ VIII
FUNKCJONOWANIE SYSTEMU RODZINNEGO BADANYCH OSÓB MIERZONE SKALĄ PROFIL RODZINY Z. GASIA - ANALIZA PORÓWNAWCZA

ROZDZIAŁ IX
POSTAWY RODZICIELSKIE WOBEC OSÓB BADANYCH MIERZONE SKALĄ SPR AUTORSTWA M. PLOPY - ANALIZA PORÓWNAWCZA

ROZDZIAŁ X
RODZINNE KORELATY NASILENIA OBJAWÓW ADHD GIMNAZJALISTÓW
10.1. Wprowadzenie
10.2. Analiza współzależności wybranych aspektów funkcjonowania systemu rodzinnego z nasileniem ADHD
10.3. Rodzinne predyktory ADHD wśród gimnazjalistów - analiza regresji w grupie chłopców
10.4. Rodzinne predyktory ADHD wśród gimnazjalistów - analiza regresji w grupie dziewcząt
10.5. Podsumowanie i wnioski

ROZDZIAŁ XI
PODSUMOWANIE WYNIKÓW BADAŃ I IMPLIKACJE PRAKTYCZNE
11.1. Podsumowanie
11.2. Implikacje praktyczne

BIBLIOGRAFIA
WYKAZ TABEL
WYKAZ WYKRESÓW
WYKAZ SCHEMATÓW
WYKAZ SKRÓTÓW
ZAŁĄCZNIKI


294 strony, Format: 15.5x22.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022