|
JAKOŚĆ USŁUG MEDYCZNYCH INSTRUMENTY I MODELE
WIŚNIEWSKA M.Z. wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 77.60 Twoja cena 73,72 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Jakość usług medycznych
Instrumenty i modele
W książce zaprezentowano możliwości, jakie stwarza wdrożenie i stosowanie
określonych instrumentów i modeli zarządzania jakością w obszarze usług medycznych.
Autorkę do powstania książki zainspirował fakt uczestniczenia w pracach grupy
roboczej przy Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, zajmującej się
opracowaniem wieloletniego programu doskonalenia jakości w jednostkach wykonujących
działalność leczniczą, w ramach Regionalnego Programu Strategicznego „Zdrowie dla
Pomorzan", oraz współorganizowanie i współprzewodniczenie cyklom seminariów i
konferencji, odbywających się w Gdańsku w ramach HQ Forum (Healthcare Quality Forum),
których rolą jest promowanie nowoczesnych metod zarządzania jakością w opiece
zdrowotnej.
W monografii ilustrowanej wieloma przykładami oraz studiami przypadków odnoszącymi
się do specyfiki tej opieki przedstawiono:
• rolę i istotę jakości oraz bezpieczeństwa usług medycznych,
• różnorodne koncepcje zarządzania jakością, w tym TQM, Kaizen, Lean Management
oraz Six Sigma,
• narzędzia i metody zarządzania jakością o charakterze ogólnym, jak również
specyficznym, np. metodę HFMEA czy MedCARVER+Shock,
• podstawowe modele doskonałości, a także ideę i znaczenie takich inicjatyw, jak
benchmarking, dobre praktyki oraz samoocena.
Książka, oparta na bogatym przeglądzie rodzimej i zagranicznej literatury
przedmiotu, jest zaadresowana do naukowców, doktorantów oraz studentów zajmujących
się problematyką zarządzania jakością usług medycznych, w tym do profesjonalistów
medycznych, którzy mogą w niej znaleźć wiele rozwiązań, pozwalających im samym oraz
ich organizacjom funkcjonować skuteczniej i doskonalej dla dobra swoich pacjentów.
Spis ważniejszych skrótów
Wstęp
Rozdział 1
Jakość usług medycznych
1.1. Pojęcie i istota jakości
1.1.1. Jakość w ujęciu klasyków
1.1.2. Podstawowe kategorie i wymiary jakości
1.2. Istota usług medycznych
1.2.1. Pojęcie usług
1.2.2. Usługa medyczna i jej cechy
1.3. Jakość usług medycznych i jej składowe
1.3.1. Jakość usług i jej wymiary
1.3.2. Jakość usług medycznych i jej interesariusze
1.3.3. Cechy i wymiary postrzegania jakości usługi medycznej
1.4. Bezpieczeństwo pacjenta
1.4.1. Podstawowe pojęcia
1.4.2. Definicja i zjawisko błędu medycznego oraz zdarzenia niepożądanego
1.4.3. Kultura bezpieczeństwa pacjenta
Rozdział 2
Instrumenty wspierające jakość usług zdrowotnych
2.1. Wybrane koncepcje i ich zastosowanie
2.1.1. Założenia TQM w ujęciu klasyków zarządzania jakością
2.1.2. Kaizen i jego istota
2.1.3. Lean Management
2.1.4. Six Sigma
2.2. Przegląd narzędzi i metod zarządzania jakością
2.2.1. Podstawy klasyfikacji narzędzi i metod
2.2.2. Narzędzia elementarne
2.2.3. Narzędzia nowe
2.2.4. Wybrane przykłady metod
2.3. Metody HFMEA oraz MedCARVER+Shock
2.3.1. Istota metody HFMEA
2.3.2. Metoda MedCARVER+Shock i jej charakterystyka
2.3.3. FMEA, HFMEA, MedCARVER+Shock - podobieństwa i różnice
2.4. Specyficzne metody oceny jakości usług medycznych
2.4.1. Metody o charakterze ogólnym
2.4.2. Metody oceny jakości opieki pielęgniarskiej
Rozdział 3
Modele doskonałości wspierające jakość usług medycznych
3.1. Pojęcie doskonałości, organizacji doskonałej i modeli doskonałości
3.1.1. Doskonałość i jej wymiary
3.1.2. Doskonała organizacja medyczna
3.1.3. Pojęcie modelu doskonałości biznesowej
3.2. Modele doskonałości i ich zastosowanie w usługach medycznych
3.2.1. Model japoński i amerykański
3.2.2. Modele opracowane w Europie
3.3. Dobre praktyki i benchmarking w doskonaleniu jakości usług medycznych
3.3.1. Dobre praktyki i ich znaczenie
3.3.2. Benchmarking i jego istota
3.4. Samoocena i jej rola w kształtowaniu doskonałości placówek medycznych
3.4.1. Pojęcie i zjawisko samooceny
3.4.2. Wybrane przykłady samooceny
3.4.3. Zalety i bariery dotyczące samooceny
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
300 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|