ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PATOLOGIE ORGANIZACYJNE - DIAGNOZA I INTERWENCJA


STOCKI R.

wydawnictwo: OFICYNA EKONOMICZNA , rok wydania 2005, wydanie I

cena netto: 79.50 Twoja cena  75,53 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Publikacja jest aktualnie niedostępna


Diagnozowanie organizacji jest czymś oczywistym i dawno zostało zaakceptowane w praktyce zarządzania. Inaczej przedstawia się sprawa patologii, o których pisze się mało i niechętnie - tylko nieliczne organizacje przyznają się do jakichś nieprawidłowości. Mechanizmy patologiczne niejednokrotnie stają się funkcjonalnym elementem systemu (pełnią na przykład funkcję stabilizującą) i patologia tak silnie zrasta się wtedy z systemem, że jest uznawana za jego nieodzowny element. Przestaje się ją wówczas dostrzegać albo ujawnia się ona pod zupełnie inną postacią. Aby postawić trafną diagnozę, trzeba zatem znać i rozumieć mechanizmy patologiczne.

Inspiracją do zaproponowanej w tej pracy systematyki patologii organizacyjnych był system kryteriów diagnostycznych DSM III, stosowany w psychiatrii. W przedstawionym systemie każda patologia jest określona za pomocą pięciu osi, opisujących kolejno: łatwo dostrzegalne objawy patologii, patologie związane z osobami kierującymi organizacjami, nieprawidłowości operacji i procesów, patogenne oddziaływanie środowiska organizacji i rozwój zjawisk patologicznych w czasie.

Druga część książki ma charakter narzędziowy. Omówiono w niej szczegółowo takie zagadnienia, jak:

- proces diagnostyczny i rola, jaką odgrywają w nim specjaliści z różnych dziedzin,

- badania diagnostyczne prowadzone przy użyciu map poznawczych,

- najważniejsze metody diagnostyczne (rozmowa i wywiad indywidualny) i sposoby analizowania ich wyników,

- metody tworzenia niektórych testów psychologicznych (przykłady pytań, sposób analizy i przykładowy kwestionariusz mogący być punktem wyjścia do tworzenia własnych kwestionariuszy).

Każdy rozdział zaczyna się od studium przypadku - opisu jednej z powszechnie występujących patologii, ze szczegółowymi propozycjami interwencji w organizacji. Ich podsumowaniem jest ostatni rozdział, w którym przedstawiono działania, jakie można podjąć, aby uchronić swoją organizację od patologii.


Ryszard Stocki - doktor psychologii, pracownik Instytutu Psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Członek European Federation of Employee Shareownership (EFES). Autor podręcznika Zarządzanie dobrami oraz kilkudziesięciu artykułów z zakresu zarządzania. Twórca programu Gen - Kreator Szkoleń do samodzielnego tworzenia szkoleń (Serwis HR Domu Wydawniczego ABC). Kierował badaniami diagnostycznymi w blisko stu polskich firmach i organizacjach. Jako doradca pracował m.in. dla Zamku Królewskiego na Wawelu, NSZZ "Solidarność", IDEE, Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta oraz firm polskich i koncernów zagranicznych. Był współorganizatorem konkursów Firma Przychylna Ludziom i Lider Zarządzania CXO. W 1993 roku założył Towarzystwo Doradcze, firmę pomagającą wprowadzać tzw. jawne zarządzanie (open book management).


Spis treści

Podziękowania
Przedmowa

Część I. Podstawy diagnozowania

1. Diagnoza holistyczna a diagnoza psychologiczna organizacji
Warsztatowe studium przypadku (syndrom słabości gratyfikacji)
Problem granic w diagnozie - holistyczność diagnozy
Diagnoza holistyczna jako różne "rzuty" organizacji
Specyfika diagnozy psychologicznej
Rodzaje konstruktów
Podsumowanie

2. Nozologia patologii organizacyjnych jako metateoria szczegółowych teorii organizacyjnych

Warsztatowe studium przypadku (syndrom uodpornienia na zmianę)
Systematyka patologii
Znaczenie typu patologii dla diagnozy organizacji
Podsumowanie

3. Rozwój organizacji w perspektywie psychologicznej

Warsztatowe studium przypadku (dysfunkcjonalny transfer międzydomenowy)
Znaczenie rozwoju dla diagnozy organizacyjnej
Specyfika rozwoju organizacyjnego
Psychologiczne źródła systemowego izomorfizmu w organizacjach
Model indywidualnej ewolucji w spostrzeganiu organizacji jako wytyczna diagnozy
Kręgi konstruktów organizacyjnych
Aspekt socjologiczny wyników odzwierciedlania
Podsumowanie

4. Anatomia zdrowej organizacji i jej zaburzenia wynikające z wpływu ludzi

Warsztatowe studium przypadku (identyfikacja z przedmiotem
posiadania lub zarządzania)
Co jest potrzebne w firmie, aby mogła istnieć
Ścieżka: klienci - przewaga konkurencyjna - płace - zaangażowanie pracowników
Ścieżka: system informacyjny - system ocen - system płac - płace
Ścieżka: godność - porozumienie - zaufanie - zaangażowanie
Zarządzanie kompetencjami
Podsumowanie

5. Strategiczny kontekst diagnozy
Warsztatowe studium przypadku (łapówkarstwo)
Wpływ wielkości organizacji na patologie i działania diagnostyczne
Typologia strategiczna organizacji
Podsumowanie

Część II. Proces i narzędzia diagnozy

6. Etapy procesu diagnozy
Warsztatowe studium przypadku (syndrom deficytu uwagi organizacyjnej)
Faza pierwsza: od zgłoszenia się klienta do podpisania kontraktu
na przeprowadzenie diagnozy
Faza druga: diagnozowanie
Faza trzecia: przekazanie wyników diagnozy zainteresowanym
Wymagania formalne dotyczące raportów analitycznych
Prezentacje
Autodiagnoza
Podsumowanie

7. Mapy poznawcze jako źródło wiedzy o procesach postrzegania i rozumowania w organizacji

Warsztatowe studium przypadku (syndrom zaniku odpowiedzialności)
Co to są mapy poznawcze?
Po co badać mapy poznawcze?
Podstawowe zasady i warunki badania map poznawczych
Problemy związane z pomiarem
Prowadzenie wywiadów
Kodowanie i opracowywanie danych - analiza słownika
Analiza struktury map poznawczych
Interpretacja wyników
Podsumowanie

8. Wywiad jako podstawowe narzędzie diagnozy organizacji

Warsztatowe studium przypadku (wyrobnictwo)
Przygotowywanie się do wywiadów i rozmów diagnostycznych
Co presuponują rozmówcy, czyli prywatne teorie na temat firmy
Rodzaje wywiadów
Błędy popełniane w trakcie wywiadów diagnostycznych i niebezpieczeństwa związane ze stosowaniem tej techniki
Podsumowanie

9. Testy psychologiczne w diagnozie patologii organizacyjnych

Warsztatowe studium przypadku (zespół manchesterski)
Istota i cele badania kwestionariuszowego
Psychometryczne badanie wiedzy ukrytej
Modele wnioskowania na podstawie kwestionariusza o sytuacji w organizacji
Dostosowanie narzędzi do potrzeb organizacji
Przykładowa konstrukcja kwestionariusza
Pułapka operacjonalizacji
Podsumowanie

10. Obserwacja i techniki symulacyjne

Warsztatowe studium przypadku (alkoholizm organizacyjny)
Obserwacja interakcji
Obserwacja rozwiązywania sytuacji symulowanych
Analiza danych werbalnych
Mapowanie owalami
Podsumowanie

11. Analiza dokumentów

Warsztatowe studium przypadku (panaceum)
Analiza dokumentów finansowych
Analiza statutu
Analiza stron internetowych
Podsumowanie
12. W stronę jawności zarządzania
Warsztatowe studium przypadku (absolutyzowanie ROE i ROA)
Konsekwencje diagnozy
Program na dziś
Co nie sprzyja jawnemu zarządzaniu?
Możliwe działania interwencyjne
Podsumowanie

Dodatek. Zadania do przemyślenia
Literatura cytowana

344 strony

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022