Przyjęcie do Unii Europejskiej l0 nowych członków 1.05.2004 roku spowodowało
zacieśnienie współpracy pomiędzy uczelniami różnych państw. Wcześniej polegała
ona na uczestnictwie w konferencjach naukowych, wymianie małych grup studenckich, wizyt
pojedynczych specjalistów. Po wymienionej dacie znacznie wzrosła liczba wspólnie
realizowanych grantów, wydawaniu zwartych wspólnych publikacji. Ta forma współpracy
dokumentowana jest zbiorem publikacji pod nazwą "Jakość w inżynierii
materiałowej i usługach". Praca składa się z dwóch części, pierwsza to
publikacje zagranicznych autorów; 21 ze Słowacji (Żiliński Uniwersytet w Żilinie) i 2
z Włoch (Uniwersytet w Parmie), zostało przedstawionych 11 rozdziałów (artykułów).
Dwa z nich dotyczą żeliwa sferoidalnego, dwa stopów metali nieżelaznych (Al i Mg),
jeden badań mechanicznych i strukturalnych żeliwa z dodatkiem chromu i cyny, trzy
natomiast kształtowania jakości powierzchni (stali łożyskowej, kół zębatych,
szczęk łamacza), dwa innowacyjnych materiałów konstrukcyjnych (gumy magnetycznej,
spieku zagęszczonego dwiema technologiami), jeden rozdział poświęcony jest
zarządzaniu strategicznemu.
W części pierwszej zaprezentowano charakterystyki wymienionych materiałów
konstrukcyjnych: wytrzymałość na rozciąganie, twardość, wydłużenie.
Charakterystyki te są również cechami jakości. Przedstawiono interesujące są wyniki
z zakresu wykorzystania wysokich częstotliwości do badań zmęczeniowych materiałów w
obszarze gigacyklowym.
Druga część publikacji zawiera rozdziały (od 12 do 23), opracowane przez
pracowników Politechniki Częstochowskiej Katedry Inżynierii Produkcji i organizacji z
nią współpracujących (Multimetal, Press-Glas) ze studentami, członkami Koła
Naukowego "Promotor Jakości". Charakterystyka rozdziałów jest następująca:
osiem rozdziałów przedstawia dane z zakresu jakości wyrobów z różnych materiałów -
stali, cementu, tkaniny, wyrobów spożywczych, dwa dotyczą określenia wpływu warunków
eksploatacji maszyn na jakość wytwarzanych na nich wyrobach, jeden jest związany z
doskonaleniem procesu produkcyjnego, jeden poświęcony jest usługom medycznym.
W drugiej części z powodzeniem stosuje się do identyfikacji obszarów, w których
pojawiają się problemy jakościowe, diagram Ishikawy, budowanego często według
indywidualnego podejścia, a nie tylko zgodnie z zasadą 5M. Do ilościowej
charakterystyki struktury niezgodności (wad) wykorzystano diagram Pareto - Lorenza. W
większości rozdziałów określono 20% przyczyn, wywołujących 80% skutków. Pojedyncza
wartość skumulowana poszczególnej przyczyny była u podstaw określenia liczby
priorytetowej występowania, wchodzącej w określenie stopnia ryzyka według metody FMEA.
Na uwagę zasługuje zwrócenie uwagi w niektórych rozdziałach na rolę technologii
zmaterializowanych w podzespołach maszyn, warunków ich eksploatacji (czasy według TPM,
współczynniki PAMCO) na poziom i strukturę niezgodności.
Z przedstawionej charakterystyki wynika, że jakość jest czynnikiem nieodłącznym
działalności człowieka, charakteryzuje się dużą różnorodnością i jej znamionami
są różne cechy wyrobów i usług.
125 stron, miękka oprawa