Wysokiego poziomu fluktuacji personelu często nie rozpatruje się w
kategoriach problemu. Nierzadko organizacje dokładają jedynie starań, by zatrzymywać
tych nielicznych pracowników, którzy odznaczają się szczególnie wysoką
efektywnością i mają niezwykle duży wkład w osiąganie celów firmy.
Inaczej do tego zagadnienia podchodzi autor książki, uznając, że fluktuacja
pracowników zawsze jest szkodliwa dla organizacji. Każde bowiem niepożądane odejście
pracownika z firmy uszczupla jej cenne zasoby o człowieka, w którego zainwestowała ona
swój czas i środki.
Korzystając z doświadczeń, które zdobył, pracując jako menedżer ds.
zarządzania zasobami ludzkimi, autor pomaga znaleźć odpowiedź na pytania:
dlaczego ludzie decydują się odejść z organizacji,
jakie są koszty tego zjawiska,
co można zrobić, by ograniczyć skalę fluktuacji.
Opisane w książce środki, które można wykorzystać, aby obniżyć poziom płynności
zatrudnienia, dotyczą takich obszarów, jak:
wynagrodzenie i świadczenia dodatkowe,
szkolenia i rozwój pracowników,
warunki pracy,
rekrutacja i selekcja,
zarządzanie pracownikami.
Spis treści:
Podziękowanie
Część I. Analiza
Rozdział l. Zarządzanie płynnością zatrudnienia
Założenia i cele książki
Podejście przyjęte w książce
Rozdział 2. Płynność zatrudnienia: fakty, mity i kontrowersje
Płynność zatrudnienia: straty czy nowe możliwości?
Tendencje w Wielkiej Brytanii: wzrost czy spadek płynności zatrudnienia?
Dobrowolna fluktuacja pracowników: możliwa czy niemożliwa do uniknięcia?
Rozdział 3. Pomiar fluktuacji pracowników, kalkulacja jej kosztowi przewidywanie
tendencji
Pomiar fluktuacji
Obliczanie kosztów płynności zatrudnienia
Przewidywanie fluktuacji personelu
Podsumowanie
Rozdział 4. Rozpoznawanie przyczyn płynności zatrudnienia
Przyczyny rezygnacji z pracy
Drogi odchodzenia z pracy
Wywiady przy odejściu z pracy
Inne narzędzia diagnostyczne
Część II. Zalecenia
Rozdział 5. Środki poprawy wskaźników zatrzymywania personelu
Warunki umowy o pracę
Tworzenie skutecznych systemów obronnych przed kampaniami rekrutacyjnymi konkurentów
Wzmacnianie wizerunku firmy jako pracodawcy
Rozdział 6. Wynagrodzenia i świadczenia dodatkowe
Kontrowersje wokół systemu wynagradzania pracowników i płynności zatrudnienia
Znaczenie sprawiedliwego traktowania pracowników
Koncentrowanie uwagi na rynku ważnym dla pracodawcy
"Złote kajdanki"
Rozdział 7. Szkolenie, rozwój i zarządzanie karierą
Szkolenie pracowników
Możliwości awansu
Możliwości rozwoju osobistego
Kształtowanie stanowisk pracy
Rozdział 8. Warunki pracy
Czas pracy
Godzenie obowiązków służbowych z życiem osobistym
Fizyczne warunki pracy
Projektowanie stanowisk pracy
Pewność zatrudnienia
Rozdział 9. Rekrutacja, selekcja i wprowadzanie nowych pracowników do organizacji
Wczesne rezygnacje
Realistyczny opis pracy
Etap rekrutacji
Etap selekcji
Etap wprowadzania nowo zatrudnione] osoby do organizacji
Rozdział 10. Skuteczne kierownictwo
Znaczenie skutecznego kierownictwa
Sześć żelaznych zasad skutecznego zarządzania personelem
Polityka organizacji
Literatura
Indeks
220 stron, format B5, oprawa miękka