W prezentowanej pracy głównym zagadnieniem jest wyjście organizacji poza
pole własnych procesów biznesu i wkroczenie na teren relacji międzyorganizacyjnych. O
ile w pierwszej fazie integracji komputerowych systemów informacyjnych dominował
kierunek zgodny z duchem sterowania i planowania produkcji, a więc integracja pionowa,
aktualnie dzięki korzystaniu z technologii internetu wkraczamy w fazę integracji
poziomej - między firmami.
"Zapoczątkowana publikacjami z początku lat dziewięćdziesiątych
ubiegłego wieku historia serii wydawniczej Studia Informatyki Gospodarczej jest zarazem
historią integracji systemów informacyjnych, która początkowo koncentrowała się
wokół hasła komputerowo zintegrowanego wytwarzania (...), a następnie zajęła się
rezinżynierią procesów łamiącą tradycyjne wewnętrzne struktury przedsiębiorstw.
Obecnie zajmuje się ona opisem obszaru procesów wewnętrznych i zewnętrznych (...). Z
kolei w prezentowanej pracy głównym zagadnieniem jest wyjście organizacji poza
pole własnych procesów biznesu i wkroczenie na teren relacji
międzyorganizacyjnych".
Prof. zw. dr hab. Tadeusz Kasprzak
Spis treści
Wstęp Tadeusz Kasprzak
ROZDZIAŁ 1. Ogólne tendencje rozwoju informatyzacji w Polsce i na
świecie
Mirosława Lasek
1. Ogólne tendencje oraz kierunki rozwoju informatyzacji przedsiębiorstw
na świecie i w Polsce
2. Etapy rozwoju informatyzacji przedsiębiorstw w Polsce
3. Stan i rozwój informatyzacji polskich przedsiębiorstw w świetle
badań GUS
4. Stan wdrożeń systemów zintegrowanych (ERP i CRM) w polskich
przedsiębiorstwach
5. Nowe funkcje i moduły systemów zintegrowanych
6. Informatyzacja przedsiębiorstw a przystąpienie Polski do UE
7. Przyszłość rozwoju systemów zintegrowanych dla przedsiębiorstw
8. Plany polskich przedsiębiorstw w zakresie inwestowania w technologie
informacyjne
Podsumowanie
Literatura
ROZDZIAŁ 2. Zastosowanie technologii ERP w sferze finansowo-bankowej
Dariusz Dziuba
Wprowadzenie
1. Ewolucja technologii ERP
2. Strategie dostawców technologii ERP
3. Strategie zastosowań ERP w sektorze bankowo-finansowym w Europie
4. Specyfika zastosowań ERP w sektorze finansowo-bankowym
5. ERP w dużych bankach - Deutsche Postbank jako studium przypadku
6. Moduły CRM jako główny obszar zainteresowania banków
7. ERP - potencjalne korzyści, koszty i inne ograniczenia
8. Alternatywa dla banków - ERP w outsourcingu
Podsumowanie
Literatura
ROZDZIAŁ 3. CRM w strategiach marketingu partnerskiego
Tadeusz Kasprzak
1. Szkic teorii marketingu partnerskiego
2. CRM - system integrujący procesy zarządzania sprzedażą i obsługą
klienta
3. Strategie rozwoju CRM - Hurtownie Danych
4. Strategie CRM i strategie biznesu
5. Rachunek ekonomiczny CRM
Literatura
ROZDZIAŁ 4. Zarządzanie łańcuchami dostaw sektora produkcji żywności
wykorzystujące technologie informacyjne
Wacław Szymanowski
Wprowadzenie
1. Geneza i charakterystyka zintegrowanego i wirtualnego systemu
zarządzania łańcuchem dostaw
1.1. Etapy tworzenia zintegrowanego i wirtualnego systemu zarządzania
łańcuchem dostaw
1.2. Modele łańcuchów dostaw
1.3. Podstawowe pojęcia i cechy zarządzania łańcuchami i sieciami
dostaw
1.3.1. Cechy zarządzania łańcuchem dostaw (SCM)
2. Modelowanie łańcuchów i sieci dostaw
2.1. Zasady orientacji funkcjonalnej i orientacji procesowej
2.2. Metodologia ciągłego usprawniania łańcuchów dostaw
2.3. Kryteria oceny wyboru wariantu rekonstruowanego łańcucha dostaw
3. Przesłanki przebudowy łańcucha dostaw żywności
3.1. Przebudowa systemów logistycznych z orientacji produkcyjnej na
klienta
3.2. Zróżnicowane systemy organizacji dostaw na rynek
3.3. Efekt Forrestera i jego wpływ na zarządzanie łańcuchami dostaw
3.4. Specyfika systemów dystrybucji żywności
3.5. Potrzeba przebudowy łańcuchów dostaw żywności
4. Przebudowa podstawowego modelu zarządzania łańcuchem dostaw na
podstawie wyboru scenariusza opartego na najlepszych praktykach
4.1. Zasady przebudowy modelu zarządzania łańcuchami dostaw
4.2. Etapy budowy wariantu łańcucha dostaw odpowiadającego najlepszym
praktykom
4.3. Podstawowe pojęcia związane z przebudową modelu łańcucha dostaw
4.4. Struktura podstawowego modelu łańcucha dostaw
4.5. Rozbudowana struktura podstawowego modelu łańcucha dostaw -
generowanie efektywnych scenariuszy
4.6. Metody mapowania procesów i decyzji
4.7. Przykład przebudowy łańcucha dostaw warzyw i owoców w Holandii
4.8. Uwagi końcowe
5. Uwarunkowania tworzenia sieciowego modelu dostaw żywności
5.1. Cechy sieci dostaw
5.2. Podstawowe cechy łańcuchów i sieci logistycznych - porównanie
5.3. Podstawowe pojęcia służące budowie modelu zarządzania siecią
logistyczną
5.4. Zasady budowy i tworzenia modelu zarządzania siecią logistyczną
6. Handel jako ogniwo integracji dostaw żywności
6.1. Ewolucja form dystrybucji w Polsce na przełomie wieków
6.2. Typologia ogniw handlu żywnością
6.2.1. Typologia form handlu na rynkach rzeczywistych
6.2.2. Typologia form handlu na rynkach elektronicznych
6.2.3. Przykłady handlu elektronicznego produktami rolnymi i żywnością
7. Centra i platformy logistyczne
7.1. Elementy infrastruktury sieci
7.2. Centra logistyczne i ich rodzaje - przyszły model w Polsce
7.3. Wielkopolska Giełda Rolniczo-Ogrodnicza jako przykład ewolucyjnego
modelu budowy centrum logistycznego
8. Elektroniczna platforma e-Handel jako narzędzie wspomagania
zarządzania łańcuchem dostaw
9. Tworzenie więzi partnerskich z wykorzystaniem technologii
informacyjnych
9.1. Zasady i etapy tworzenia związków partnerskich
9.2. Wykorzystanie technologii informacyjnych do tworzenia związków
partnerskich
Literatura
ROZDZIAŁ 5. Wiodące branże rynku elektronicznego w Polsce.
Charakterystyka dynamiki i ocena
Witold Chmielarz
Wprowadzenie
1. Finanse elektroniczne
1.1. Bankowość elektroniczna
1.1.1. Specyfika bankowości elektronicznej i przeprowadzonych badań
1.1.2. Charakterystyka elektronicznej bankowości dla klientów
instytucjonalnych
1.1.3. Charakterystyka elektronicznej bankowości dla klientów
indywidualnych
1.2. Elektroniczne domy maklerskie
1.2.1. Specyfika elektronicznych domów maklerskich
1.2.2. Charakterystyka wybranych cech elektronicznych domów maklerskich
1.2.3. Porównanie internetowych domów maklerskich
1.3. Elektroniczne płatności
1.3.1. Specyfika płatności elektronicznych
1.3.2. Charakterystyka elektronicznego odwzorowania płatności na rynku
elektronicznym
1.3.3. Ocena przydatności płatności na rynku elektronicznym z punktu
widzenia klienta
2. Handel elektroniczny
2.1. Handel elektroniczny w małych i średnich firmach
2.1.1. Specyfika branż i założenia badania
2.1.2. Analiza wyników badania
2.1.3. Analiza możliwości wykorzystania internetu w rozwoju małych i
średnich firm
2.2. Księgarnie internetowe
2.2.1. Specyfika księgarni internetowych i założenia badania
2.2.2. Analiza wybranych witryn księgarni internetowych
2.2.3. Analiza rynku elektronicznego w branży księgarskiej na wybranych
przykładach
2.3. Sklepy komputerowe w internecie
2.3.1. Specyfika branży usług informatycznych
2.3.2. Charakterystyka wybranych sklepów komputerowych w przestrzeni
elektronicznej
2.3.3. Analiza branży komputerowej na rynku elektronicznym
2.4. Branża usług motoryzacyjnych w internecie
2.4.1. Specyfika branży motoryzacyjnej i założenia prowadzonych badań
2.4.2. Charakterystyka witryn w branży motoryzacyjnej
2.4.3. Ocena rynku elektronicznego w branży motoryzacyjnej
3. Usługi elektroniczne
3.1. Rynek elektroniczny w rekrutacji pracowników
3.1.1. Specyfika branży rekrutacyjnej i założenia prowadzonych badań
3.1.2. Charakterystyka wybranych wortali rekrutacyjnych
3.1.3. Analiza możliwości wykorzystania wortali rekrutacyjnych na rynku
elektronicznym
3.2. Usługi turystyczne w internecie
3.2.1. Specyfika branży turystycznej
3.2.2. Charakterystyka turystycznych systemów internetowych
3.2.3. Ocena możliwości wykorzystania internetu w działalności
turystycznej
Podsumowanie
Literatura
Wykaz skrótów
370 stron, B5, miękka oprawa