Problemy nie pojawiają się znikąd - można je dość precyzyjnie
przewidzieć
- Jak rozpoznać zagrożenia i jak im zapobiegać?
- Spektakularne porażki i kryzysy pod lupą
- Czynnik ludzki - najsłabsze ogniwo?
- Sześć cech przewidywalnych zagrożeń
- Ile tak naprawdę kosztuje bierność?
Problemy, kryzysy i katastrofy nie rodzą się w jednej chwili. Z reguły są efektem
następujących po sobie zdarzeń prowadzących do pozornie nieprzewidywalnego
zakończenia. Jak pokazuje życie, owa nieprzewidywalność jest najczęściej spowodowana
przez bardzo, bardzo przewidywalne czynniki - ludzką ignorancję, zaniedbanie i strach
przed działaniem. Jak zatem działać, żeby uniknąć problemów i odczytywać znaki,
które je zapowiadają?
Książka "Zagrożenia do przewidzenia. Jak wykrywać oznaki kryzysów w firmie i
gospodarce" pomaga ocenić perspektywy organizacji na podstawie faktów i wskazówek.
Podane przykłady, takie jak ataki terrorystyczne z 11 września 2001 i bankructwo Enronu,
bezspornie dowodzą, że wielu tragicznych wydarzeń można było uniknąć. Zawiódł
przede wszystkim czynnik ludzki. Autorzy przekonują, że nie musiało tak się stać.
Podają cechy wspólne większości spektakularnych i - jak się okazuje - przewidywalnych
zagrożeń.
- Dlaczego liderzy dają się zaskoczyć?
- 11 września: co można było zrobić, aby zapobiec tragedii?
- To tylko ludzie: iluzje, zaniedbania, lekceważenie
- Konflikt interesów: pierwszy krok do problemu
- Jak przewidywać zagrożenia: komunikacja, współpraca, reakcja na sygnały
zbliżającego się kryzysu
Nie daj się zaskoczyć problemom!
Max Bazerman jest profesorem zarządzania w Szkole Biznesu
Uniwersytetu Harvarda. Jest również autorem kilku książek.
Michael Watkins jest założycielem firmy konsultingowej Genesis
Advisers, doradzającej klientom w sprawach dotyczących przywództwa i strategii. Jest
autorem i współautorem kilku książek.
Spis treści
Podziękowania
Przedmowa
1. Czym jest zagrożenie do przewidzenia?
Wstęp
CZĘŚĆ I IKONY ZAGROŻEŃ DO PRZEWIDZENIA
2. 11 września
Koszt zignorowania zagrożenia do przewidzenia
3. Upadek Enronu i koniec mitu niezależności audytora
CZĘŚĆ II CZEMU "WIEDZIEĆ" NIE ZNACZY "DZIAŁAĆ"?
4. Źródła poznania
Rola ludzkich skłonności
5. Korzenie organizacyjne
Rola instytucjonalnych niepowodzeń
6. Korzenie polityczne
Rola grup nacisku
CZĘŚĆ III ZAPOBIEGANIE ZAGROŻENIOM DO PRZEWIDZENIA
7. Rozpoznawanie
Wczesna identyfikacja pojawiających się zagrożeń
8. Ustalanie hierarchii ważności
Koncentracja na właściwych problemach
9. Mobilizacja
Pozyskiwanie poparcia dla działań zapobiegawczych
10. Przyszłe zagrożenia do przewidzenia
A Raporty GAO z lat 1994-2001 ostrzegające przed słabościami systemu ochrony
lotnictwa
B Dziesięć elementów efektywnego planu reagowania kryzysowego
Zalecane lektury
Skorowidz
O autorach
302 strony, B5, twarda oprawa