Książka stanowi cenną pozycję na polskim rynku wydawniczym, dla wszystkich
osób interesujących się zastosowaniem nowoczesnych instrumentów w procesie generowania
i rozwoju wiedzy w organizacji oraz zarządzania wiedzą i kapitałem
intelektualnym.
Rozumienie nowej gospodarki jest nieodłącznie związane ze wzrostem roli zasobów
niematerialnych, a szczególnie wiedzy. Dużą zaletą recenzowanej książki jest
systematyzacja takich pojęć jak: wiedza, zarządzanie wiedzą, system zarządzania
wiedzą, kapitał intelektualny i jego diagnoza, prezentacja różnych koncepcji, które
do tej pory nie zostały w tak kompleksowy sposób przedstawione czytelnikowi. Autorzy
przedstawiają wizję organizacji przyszłości, wskazując na pewne wyznaczniki
nowoczesnych organizacji, jak choćby nowe wymagania od kultur organizacyjnych
przedsiębiorstw, wzrost roli kapitału intelektualnego i wiedzy w organizacji. W ostatnim
rozdziale zaprezentowano w szczegółowy sposób różnorakie systemy wspomagające
zarządzanie wiedzą, wręcz opisano poszczególne instrumenty.
Publikacja ta może być przydatna dla studentów i menedżerów, starających się
poznać konkretne narzędzia zarządzania wiedzą. O dużym znaczeniu recenzowanej
książki stanowią głównie: aktualność i ranga podjętej problematyki, poziom naukowy
wszystkich rozdziałów oraz wpływ profesjonalnej redakcji naukowej na spójność
książki, która chociaż jest pracą zbiorową, jest też zwartą publikacją. Uznanie
budzi zarówno logiczna sekwencja rozważań, inteligentny podział na części, jak i
interesująca treść poszczególnych rozdziałów. Na uwagę zasługuje także strona
graficzna książki - liczne, często oryginalne rysunki, które ożywiają prezentację
treści i są pomocne w jej zrozumieniu. Książka doskonale spełnia swoją rolę jako
źródło inspiracji w poszukiwaniu wskazówek pomocnych w rozwiązaniu problemów
charakterystycznych dla nowoczesnej organizacji.
Spis treści
Wstęp Bogusz Mikuła
Rozdział 1. Wprowadzenie do gospodarki i organizacji opartych na wiedzy
Bogusz Mikuła
1.1. W kierunku gospodarki opartej na wiedzy
1.2. Walory gospodarki opartej na wiedzy
1.3. Działania dostosowawcze do warunków gospodarki opartej na wiedzy w zakresie
organizacji i zarządzania przedsiębiorstwami
1.4. Organizacje oparte na wiedzy
Literatura
Rozdział 2. Modele organizacji działających w warunkach wysokiej turbulencji
otoczenia
2.1. Organizacja ucząca się Bogusz Mikuła
2.2. Organizacja inteligentna Bogusz Mikuła
2.3. Organizacja sieciowa Anna Pietruszka-Ortyl
2.4. Organizacja wirtualna Daniel Gach
2.5. Organizacja fraktalna Marek Makowiec
Rozdział 3. Kapitał intelektualny organizacji Anna Pietruszka-Ortyl
3.1. Kapitał intelektualny i jego elementy składowe
3.2. Wartościowanie kapitału intelektualnego
3.3. Modele diagnozy kapitału intelektualnego
3.4. Zarządzanie kapitałem intelektualnym
Literatura
Rozdział 4. Zarządzanie wiedzą w organizacji Bogusz Mikuła
4.1. Istota zarządzania wiedzą
4.2. Funkcje, zadania, aspekty i system zarządzania wiedzą
4.3. Wybrane modele generowania wiedzy w organizacji
4.4. Charakterystyka podstawowych procesów z udziałem wiedzy
Literatura
Rozdział 5. Nowe wymagania od kultur organizacyjnych przedsiębiorstw
5.1. Kultura organizacyjna i jej wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa Renata
Winkler
5.2. Komunikacja w warunkach różnorodności kulturowej Renata Winkler
5.3. Kultura organizacji inteligentnej Bogusz Mikuła
5.4. Polska kultura organizacyjna w kontekście gospodarki opartej na wiedzy Bogusz
Mikuła
Literatura
Rozdział 6. Instrumenty wspomagające rozwój, transfer i wykorzystanie wiedzy
6.1. Zarządzanie wartością organizacji Marek Makowiec
6.2. Zarządzanie relacjami z klientami - CRM Piotr Turcza
6.3. KCRM i CRM Bogusz Mikuła
6.4. Zarządzanie talentami Bogusz Mikuła
6.5. Zarządzanie różnorodnością kulturową Renata Winkler
6.6. Alianse strategiczne Anna Pietruszka-Ortyl
6.7. Zarządzanie partycypacyjne Bogusz Mikuła
6.8. Obrady i ich formy Arkadiusz Potocki
6.9. Ringiseido Marek Ćwiklicki
6.10. Kazein Bogusz Mikuła
6.11. Koła jakości Bogusz Mikuła
6.12. Burza mózgów Bogusz Mikuła
6.13. Metoda delficka Marek Makowiec
6.14. Technika otwartej przestrzeni (Open Space-Technology) Arkadiusz Potocki
6.15. Group-TeamWare Arkadiusz Potocki
6.16. Data Warehousing Marek Makowiec
6.17. Business Intelligence Marek Makowiec
6.18. Wspólnoty praktyki Daniel Gach
6.19. Benchmarking Bernard Ziębicki
6.20. Outsourcing Piotr Turcza
6.21. Coaching i mentoring Bernard Ziębicki
6.22. Ochrona prawna własności intelektualnej Marek Makowiec
Literatura
Spis tabel
Spis rysunków
293 strony, B5, miękka oprawa