Książka jest pozycją traktującą o istocie, metodach i
stylach kierowania ludźmi w nowej organizacji - organizacji opartej na wiedzy. W takiej
organizacji najważniejsza jest umiejętność menedżera takiego współdziałania z
ludźmi, by cały swój potencjał wiedzy i energii angażowali w efektywne działanie
organizacji, uzyskując przy tym satysfakcję.
Książka jest pozycją traktującą o istocie, metodach i stylach kierowania ludźmi w
nowej organizacji - organizacji opartej na wiedzy. W takiej organizacji najważniejsza
jest umiejętność menedżera takiego współdziałania z ludźmi, by cały swój
potencjał wiedzy i energii angażowali w efektywne działanie organizacji, uzyskując
przy tym satysfakcję. Wielu naszych menedżerów takich umiejętności jeszcze nie
posiada.
Transformacja spowolniła ten proces, zmiany wstrząsowe dla przedsiębiorstw okazały
się traumatyczne: wielu pracowników straciło pracę, a ci, co ją zachowali, stali się
kapitałem zmiennym podlegającym szybkiej erozji. Stosunki pracy uległy anomii, a
podjęte wysiłki dla wprowadzenia nowych wartości, norm i wzorów zawartych w kulturze
kapitalistycznej i rynkowej nie zaowocowały aktywnym udziałem pracowników w sferze
zarządzania ani też troską kierownictwa o lepsze ich warunki pracy i życia w pracy.
Obecnie stosunki między pracownikami a przedsiębiorcami ulegają zmianie: pracownicy
przestają być "zasobami ludzkimi" i występują jako posiadacze kapitału
wiedzy i umiejętności, jako kapitał intelektualny. Ten kapitał staje się w
nowoczesnej firmie krytycznym czynnikiem konkurencji i kreowania sukcesu. Rośnie też
rywalizacja między przedsiębiorstwami o jego pozyskanie. Umiejętność gospodarowania
zasobami kapitału ludzkiego staje się coraz cenniejsza. Rozsądne nim zarządzanie
stanowi dziś wyzwanie dla wszystkich nowocześnie myślących menedżerów.
W podjęciu tego wyzwania powinna
im pomóc niniejsza książka. Jej lektura powinna ich lepiej przygotować do podjęcia
zadań jutra. Tworzą one bowiem nowy kontekst wymuszający nowe wzory myślenia i
działania.
Prof. zw. dr hab. Józef Penc - profesor Politechniki Łódzkiej i
Wyższej Szkoły Studiów Międzynarodowych, członek Komitetu Nauk Organizacji i
Zarządzania PAN. Jego zainteresowania naukowo-badawcze obejmują takie dziedziny, jak:
zarządzanie, marketing, innowatyka, ekonomika pracy, ergonomia i ekologia. Jest autorem
ponad 500 artykułów i 35 książek, z których najważniejsze to: Leksykon biznesu,
AW Placet, Warszawa 1997; Strategiczny system zarządzania, AW Placet, Warszawa
2001; Menedżer w działaniu, C.H. Beck, Warszawa 2003; Zarządzanie w
warunkach globalizacji, Difin, Warszawa 2003; Role i umiejętności menedżerskie,
Difin, Warszawa 2005 i Sztuka skutecznego zarządzania, Oficyna Ekonomiczna,
Kraków 2005.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Nowoczesna organizacja oparta na wiedzy
1.1. Pozyskiwanie wiedzy i uczenie się organizacji
1.2. Kierunki doskonalenia działań organizacji
1.2.1. Tworzenie własnej przyszłości
1.2.2. Doskonalenie obsługi rynku
1.2.3. Zapewnienie wysokiej jakości
1.2.4. Tworzenie i promowanie innowacji
Rozdział 2. Pracownicy, ich postawy i zachowania w organizacji
2.1. Pracownicy w organizacji
2.2. Sposoby zachowania się ludzi w organizacji
2.3. Fizjologiczne uwarunkowania zachowań w organizacji
Rozdział 3. Menedżerowie i ich rola w kreowaniu zachowań ludzkich
3.1. Władza menedżerska w procesie kierowania
3.2. Autorytet kierownika i jego wpływ na zachowania organizacyjne
3.3. Tworzenie nowego stylu kierowania
3.4. Funkcje menedżera, wymagane cechy i umiejętności
Rozdział 4. Zasoby ludzkie w organizacji oraz proces ich formowania i doskonalenia
4.1. Zasoby ludzkie jako kapitał firmy
4.2. Zasadnicze kierunki doskonalenia zasobów ludzkich w firmie
4.2.1. Rekrutacja i dobór pracowników
4.2.2. Szkolenie i doskonalenie personelu
4.2.3. Ocenianie, awansowanie i zwalnianie pracowników
4.2.4. Motywowanie, komunikowanie i kontrolowanie pracowników
Rozdział 5. Kierowanie w warunkach napięć i konfliktów w organizacji
5.1. Zmiany w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa a współdziałanie z ludźmi
5.2. Zróżnicowanie postaw, zachowań i konflikty interpersonalne
5.3. Napięcia i stresy a zachowania w organizacji
Rozdział 6. Doskonalenie się menedżera w sztuce kierowania
6.1. Wzorzec menedżera jutra i pożądane umiejętności
6.2. Podejmowanie rozsądnych decyzji
6.3. Tworzenie przedsiębiorczej kultury
6.4. Kierowanie sobą i doskonalenie stylu własnej pracy
Uwagi końcowe
328 stron, B5, miękka oprawa