Książka niniejsza przedstawia rzeczową argumentację za
tworzeniem "bazy" zarządzania projektami, na najwyższych poziomach struktury
organizacyjnej.
Dennis Bolles przytacza argumenty dowodzące, że takie umiejscowienie
ma zasadnicze (wręcz krytyczne) znaczenie dla owocnego przyjęcia strategii zarządzania
projektami, jako ogólnoorganizacyjnego rozwiązania biznesowego, decydującego o
zdolności przedsiębiorstwa do zdobycia pozycji na światowych rynkach.
Autor wskazuje też, iż biura zarządzania projektami można znaleźć
na różnych szczeblach organizacji, a występują one pod różnymi nazwami, w tym: CPMO
(Corporate Project/Program Management Office), PMCoE (Project Management Center of
Excellence), PMO (Project Management Office), PSO (Project Support Office) czy PO (Project
Office).
Treść niniejszej książki koncentruje się głównie na PMCoE, co wynika głównie
stąd, iż w swojej koncepcji budowa takiej komórki jest posunięciem o znaczeniu
strategicznym oraz w dużym stopniu zbieżnym z założeniami CPMO. Głównym punktem
zainteresowania PMCoE jest strategiczne planowanie prognostyczne oraz ustanawianie
standardów korporacyjnych, które wyznaczają typowe metodologie zarządzania: procesy,
narzędzia, szablony, metody szkolenia i treningu, a także kompetencje w zakresie
zarządzania projektami. Dennis Bolles opowiada się za koncepcją, według której
zarządzanie projektami powinno obejmować całą organizację, co z kolei uzasadnia
potrzebę utworzenia PMCoE na wysokim szczeblu struktury organizacyjnej. Dzięki temu
bowiem polityka zarządzania projektami nabiera odpowiedniego prestiżu i staje się
wystarczająco zauważalna, by zostać wdrożoną w praktyce. Oznacza to, że polityka ta
musi obejmować wszystkie, bez wyjątku, projekty realizowane w przedsiębiorstwie, od
klasycznych przedsięwzięć kapitałowych oraz IT, po akcje marketingowe, wprowadzanie
usprawnień, osiąganie celów operacyjnych oraz zmiany wprowadzane w organizacji.
Poprawne ulokowanie PMCoE w strukturze może stanowić czynnik kluczowy dla efektywności
realizacji projektów, bez względu na ich naturę.
Książka omawia między innymi, następujące zagadnienia:
Zarządzanie projektami jako funkcja biznesowa
Struktura organizacji
Funkcje organizacyjne PMCoE
Rozpoczęcie realizacji projektu PMCoE
Cztery kluczowe elementy PMCoE
Kluczowe elementy metodologii
Szkolenie i trening: kluczowe czynniki sukcesu
Dojrzałość (Etapy dojrzałości, Benchmarking)
Wprowadzenie do metodologii
Autoryzacja projektu
Inicjacja projektu
Planowanie projektu
Realizacja projektu
Zamknięcie projektu
Szkolenie i trening
Narzędzia PMCoE
225 stron, B5, miękka oprawa