Nieśmiertelność i prosperity na wieki
Istnieją firmy wizjonerskie i pozostałe. Firmy wizjonerskie to te, które
trwają przez całe stulecia i nieprzerwanie rosną w siłę, mimo że ich
założyciele odeszli dawno temu. To machiny postępu, które żyją własnym życiem.
Pytanie brzmi: jak skonstruować taką machinę?
To pytanie zainspirowało autorów tej książki do zbadania tysiąca ośmiuset lat
łącznej historii osiemnastu wizjonerskich firm, wśród których są między innymi:
Walt Disney, Hewlett-Packard, 3M, Ford, IBM, Philip Morris, Sony, Wal-Mart, Citicorp,
Marriott, Johnson & Johnson, Motorola, Boeing i American Express. Autorzy
sięgają wstecz do czasów, kiedy te potężne dziś korporacje były raczkującymi
przedsiębiorstwami. Opisują ich drogę do wielkości. Docierają do tego, co odróżnia
firmy wizjonerske od pozostałych. Opisują najważniejsze mechanizmy zarządzania
wizjonerskimi organizacjami. To właśnie za sprawą tych mechanizmów przeciętne
organizacje stają się nieśmiertelne:
- kultystyczna kultura - jak zmieniać pracowników w misjonarzy,
- wielkie, ryzykowne i śmiałe cele - czym rozpalać serca i umysły ludzi
w firmie,
- geniusz "ORAZ" - jak godzić wiele sprzecznych priorytetów na drodze
rozwoju,
- intraprzedsiębiorczość - jak nadać korporacji zwinność i elastyczność
małej firmy,
- inkubowanie menedżerów - skąd brać dobrych ludzi w miejsce tych, którzy
odchodzą.
Daleka przyszłość twojej firmy waży się już dziś. Kiedy przeczytasz tę
książkę, dostrzeżesz, jak wiele jeszcze masz do zrobienia w twojej organizacji.
Wejdź na ambitną drogę, jaką obrali inni konstruktorzy wizjonerskich firm. Nagroda
jest warta wysiłku: nieśmiertelność i prosperity na wieki.
Jim Collins bada trwałe, nadzwyczajne firmy: jak się rozwijają, jak
dochodzą do ponadprzeciętnych wyników i jak z dobrych stają się wielkie.
Prowadząc seminaria na całym świecie, dzieli się swoimi wnioskami
z zarządzającymi największych korporacji. Jest autorem znanego bestsellera Od
dobrego do wielkiego (MT Biznes, Warszawa 2007). Jego artykuły regularnie ukazują się
w "Fortune", "The Economist", "USA Today"
i "Harvard Business Review".
Jerry I. Porras jest emerytowanym profesorem w dziedzinie
zachowań organizacyjnych i zarządzania zmianą. Był wicedziekanem w Graduate
School of Business na Uniwersytecie Stanforda. Regularnie prowadził wykłady dla
zarządzających. Specjalizuje się w badaniach nad tym, jak spójność działań
firmy z jej rdzennymi celami i wartościami korzystnie wpływa na wyniki.
Książkę tę warto polecić studentom i menedżerom, bo inspiruje
wyobraźnią organizacyjną, badaczom, bo pokazuje jak rozwijać warsztat naukowego
badania przypadków (case research), uczonym, akademikom aby nie przywiązywali się
zbytnio do sprawdzonych już teorii (zwłaszcza własnych). Słowem wszystkim, których
pasjonują wizjonerskie organizacje, budowane i zarządzane tak aby przetrwać
zarówno własne, kolejne sukcesy, jak i nieuniknione porażki...
- prof. dr hab. Leszek Żabiński, dziekan Wydziału Zarządzania Akademii
Ekonomicznej im. K. Adamieckiego w Katowicach
Wiele napisano o wyzwaniach, z jakimi zmierzyć się muszą młode firmy,
jednak jeszcze trudniejsze bywa przetrwanie próby czasu i utrzymanie wcześniej
zdobytej pozycji rynkowej.
Książka Wizjonerskie organizacje to efekt wieloletnich, rzetelnych
analiz firm, których strategie dojrzewały jak wino. Autorzy uniknęli typowych dla
menedżerskich bestsellerów uproszczeń - pokazali, że na długotrwały sukces firmy nie
składają się wyłącznie działania charyzmatycznych przywódców, ale też
wypracowywane przez lata wizja, kultura i sposoby podejmowania decyzji biznesowych.
- dr hab.. Krzysztof Klincewicz, Katedra Teorii Organizacji Wydziału
Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego
Po co budować przeciętną firmę, skoro można stworzyć coś dużo większego
i trwalszego: wizjonerską organizację? Jim Collins i Jerry I. Porras
pokazują, jak skonstruowano machiny postępu takie jak Sony, Citicorp czy 3M. Ta
książka to fantastyczna podróż w świat uskrzydlonych firm, które wszyscy znamy
i na których się wzorujemy.
- prof.. Andrzej Stanisław Barczak, Akademia Ekonomiczna
w Katowicach
Przystępnie podane wyniki badań naukowych pokazujące co odróżnia firmy od lat
wybierane w rankingach "Najbardziej podziwianych firm na świecie" od
pozostałych - jeżeli sądzisz że w twojej firmie można jeszcze coś poprawić, ta
książka może podsunąć ci pomysł, czym należałoby się zająć.
- Marek Sypek, Managing Director Johnson & Johnson Consumer Poland
Autorzy nie obawiają się podważać często spotykanych stereotypów
o organizacjach osiągających sukces. Słusznie zauważają, że to nie
charyzmatyczne przywództwo i sztucznie sformułowane wizje, a ciągła
zdolność do przezwyciężania samych siebie, zadawania właściwych pytań,
eksperymentowania, a jednocześnie skoncentrowania się na głównym celu, są
czynnikami stymulującymi sukces w długim terminie. Ta lektura motywuje czytelnika
do zdefiniowania, co dla jego firmy jest krytycznym czynnikiem sukcesu.
- Andrzej Dąbrowski, prezes zarządu Philip Morris Polska
Jeśli szukasz fascynujących studiów przypadku pokazujących, jak mała firma
staje się wielka, to mam dla ciebie dobrą wiadomość: nie zawiedziesz się.
- Brian Dumaine, "Fortune"
Wizjonerskie organizacje to niezwykły podręcznik biznesowy,
poparty szeroko zakrojonymi badaniami. Znajdziesz w nim mnóstwo niekonwencjonalnych
wniosków. (...) Polecam go wszystkim, a zwłaszcza tym, którzy konstruują
i ulepszają duże firmy.
- Richard J. Tofel, "Wall Street Journal"
471 strony, B5, twarda oprawa, obwoluta