Filozofia zarządzania strategicznego narzuciła przekonanie o potrzebie poszukiwania
źródeł sukcesu przede wszystkim w otoczeniu organizacji gospodarczej. Dopiero badania
nad zarządzaniem wiedzą, kapitałem intelektualnym i innymi elementami wartości
niematerialnych wskazały na fakt istnienia wewnątrz przedsiębiorstw istotnego
potencjału sukcesu, do którego należy zaliczyć sprawną komunikację
wewnątrzorganizacyjną. W konsekwencji każdy menedżer powinien zostać wyposażony w
odpowiednią wiedzę w zakresie komunikowania się oraz znajomość zasad i metod
wspomagających procesy komunikacyjne. Temu celowi służy niniejsze opracowanie.
Autor przedstawia w nim charakterystykę procesu komunikowania się i poszczególnych jego
elementów, a następnie omawia metody komunikacji nastawione na twórcze rozwiązywanie
problemów, realizację zadań oraz partycypację pracowników w zarządzaniu. Ostatnia
część pracy poświęcona jest narzędziom dostosowania struktur organizacyjnych
przedsiębiorstwa do strumieni przepływu informacji: analizie systemu komunikacji oraz
analizie wartości komunikowania, opracowanych i stosowanych w Niemczech, a
zasługujących na popularyzację w Polsce.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Komponenty organizacji komunikacji w przedsiębiorstwie
1.1. Istota komunikowania, komunikowania się i informacji oraz wzajemne relacje
1.2. Elementy procesu komunikowania się
1.3. Kierunki sieci przepływu informacji
1.4. Komunikacja interpersonalna: formalna pisemna i formalna ustna. Zasady mówienia
i słuchania
1.5. Komunikacja nieformalna i sieć przepływu pogłosek
1.6. Języki niewerbalne, ich narzędzia i znaczenia
1.7. Typy zachowań uczestników komunikowania się
Rozdział 2. Metody komunikacji ukierunkowane na twórcze rozwiązywanie
problemów, realizację zadań oraz partycypację pracowników w zarządzaniu
2.1. Integracyjne funkcje komunikacji w przedsiębiorstwie a zmiany organizacyjne
i innowacje
2.2. Grupy, zespoły zadaniowe, komitety
2.3. Obrady i ich formy
2.4. Wspólnoty praktyków (communities of practice)
2.5. Grupy i zespoły wiedzy tzw. Group-Team-Ware
2.6. Grupy wspólnych interesów
2.7. Technologia otwartej przestrzeni (Open Space-Technology)
2.8. Koła jakości
2.9. Quality Audit Meeting (QAM)
2.10. Zespoły twórczego zaangażowania w jakość D. Petersena
2.11. Koncepcja "fermentacji drożdży"
2.12. Zespół do spraw przeprowadzenia oceny przełożonego - "radar
personalny"
2.13. Metoda wewnętrznego marketingu kadrowego
2.14. "Gorąca grupa"
2.15. Grupa T - zespołowy trening wrażliwości
Rozdział 3. Wybrane metody projektowania i analizy systemów informacyjnych w
przedsiębiorstwie
3.1. KSS - Metoda analizy systemu komunikacji (Die Kommunikations-System-Studie)
3.2. KIWA - Analiza wartości informacji i komunikowania (Die Kommunikations und
Informations-Wertanalyse)
Bibliografia
176 stron, B5, miękka oprawa