"Ta książka zmieniła współczesny świat. Oczywiście, zarządzano
i przed Druckerem. Nie brakowało menedżerów odnoszących sukcesy. Ale dopiero
Peter F. Drucker odkrył światu znaczenie menedżerów i zarządzania we
współczesnej gospodarce rynkowej, ukazał, jakie możliwości postępu kryją się
w zarządzaniu.
Sama własność prywatna nie wystarczy dziś dla sukcesów w gospodarce. Nie
wystarczy i sam kapitał. Trzeba menedżerów. Co najważniejsze - ta książka
w sposób żywy i przystępny informuje, co trzeba umieć i co robić dla
powodzenia biznesu.
Jest to książka fundamentalna dla wiedzy o zarządzaniu i nie darmo jej
autora nazywa się "ojcem-założycielem" zarządzania (i wręcz - jego
"papieżem"). To rzeczywiście "biblia" biznesu - żywy, codzienny
poradnik we wszystkich sprawach prowadzenia biznesu i zarządzania
przedsiębiorstwem.
Nie przystępujmy do jej czytania z kompleksem naszego zapóźnienia. Odkryjmy,
ile możemy osiągnąć - dzięki wiedzy, umiejętnościom i woli sukcesu."
Stefan Bratkowski - autor posłowia
Urodzony w Wiedniu w 1909 r., Peter F. Drucker zdobywał
wykształcenie w Austrii i w Anglii. W roku 1929 rozpoczął pracę jako zagraniczny
korespondent prasowy i jako ekonomista w międzynarodowym banku w Londynie. Od roku 1937
pracował w Stanach Zjednoczonych, początkowo jako ekonomista w grupie brytyjskich banków
i firm ubezpieczeniowych, a następnie jako konsultant do spraw zarządzania w
największych amerykańskich i zagranicznych firmach doradczych.
Prawdziwą karierę zrobił jako wykładowca i nauczyciel, najpierw jako profesor
politologii i filozofii w Bennington College, a następnie przez ponad dwadzieścia lat
jako profesor zarządzania w Graduate Business School of New York University (Wydział
Biznesu na Uniwersytecie Nowojorskim). Od roku 1971 był profesorem nauk społecznych w
Claremont Graduate School w Kalifornii.
Peter F. Drucker jest znany nie tylko ze swoich książek poświęconych zarządzaniu,
lecz również z proroczych analiz politycznych, ekonomicznych i społecznych. Książki
te obejmują ponad pięćdziesięcioletnią historię współczesną, poczynając od
"The End of Economic Man" z 1939 roku, poprzez "Managing in a Time of Great
Change" (pol. "Zarządzanie w czasach burzliwych"); "Management:
Tasks, Responsibilities, Practices"; "Innovation and Entrepreneurship (pol.
"Innowację i przedsiębiorczość"); "The Effective Executive" (pol.
"Menedżera skutecznego"); "Managing for Resuilts"; "The Practice
of Management" (pol. "Praktykę zarządzania"), aż po najnowsze
"Challenges for the 21st Century" (pol. "Zarządzanie w XXI wieku").
SPIS TREŚCI
Przedmowa
Wprowadzenie: Natura zarządzania
1. Rola zarządzania
2. Zadania zarządu
3. Wyzwania, wobec których stoi zarządzanie
Część pierwsza: Zarządzanie biznesem
4. Historia firmy "Sears, Roebuck"
5. Co to jest biznes
6. Czym jest nasz biznes i czym być powinien
7. Cele biznesu
8. Dzisiejsze decyzje dla jutrzejszych rezultatów
9. Zasady produkcji
Część druga: Zarządzanie menedżerami
10. Historia Forda
11. Zarządzanie przez cele i samokontrolę
12. Menedżerowie muszą zarządzać
13. Duch organizacji
14. Naczelny a rada nadzorcza
15. Formowanie menedżerów
Część trzecia: Struktura zarządzania
16. Jaki rodzaj struktury?
17. Budowanie struktury
18. Biznes mały, duży i rozwijający się
Część czwarta: Zarządzanie pracownikiem i pracą
19. Opowieść o IBM
20. Zatrudnianie całego człowieka
21. Czy zarządzanie kadrami zbankrutowało?
22. Organizacja ludzka dla szczytowych osiągnięć
23. Motywowanie do szczytowych osiągnięć
24. Wymiar ekonomiczny
25.Średni dozór
26. Profesjonat (główny specjalista i inni tacy)
Część piąta: Co to znaczy być menedżerem
27. Menedżer i jego praca
28. Podejmowanie decyzji
29. Menedżer przyszłości
Wnioski: Sfery odpowiedzialności w zarządzaniu
Posłowie
Indeks osób i firm
587 stron, format 158/233, oprawa twarda, obwoluta