Zespół autorski składający się z doświadczonych ekspertów, badaczy i dydaktyków
w dziedzinie zarządzania kapitałem ludzkim przedstawia założenia i poddaje analizie
kompetencje niezbędne kierownikom w efektywnej pracy z ludźmi w różnych organizacjach.
Pokazano rozwiązania właściwe dla firm, które chcą się rozwijać w procesie
ciągłego zdobywania wiedzy o nowoczesnym zarządzaniu personelem oraz jej wykorzystania
w praktyce.
Punkt wyjścia stanowi diagnoza współczesnych uwarunkowań i wyzwań w zarządzaniu
kapitałem ludzkim oraz interdyscyplinarna analiza rodowodu kompetentnego kierowania w
kontekście nauk o zarządzaniu, nauk ekonomicznych i prawnych. Na tym tle poznajemy
komponenty pro?lu zawodowego menedżerów oraz metody i instrumenty zarządzania opartego
na kompetencjach. Szczególnie cenne jest wyeksponowanie kultury i wartości w
kształtowaniu kompetencji menedżerów oraz postulowanie koncepcji, metod i narzędzi
zarządzania zasobami ludzkimi, które autorzy sprawdzili empirycznie. Dotyczą one
kluczowych obszarów zarządzania, jakimi są: ocenianie pracowników, wynagradzanie,
dobór, stosunki i warunki pracy.
Książka ma duże walory praktyczne w zakresie zarządzania personelem, włącznie z
instrumentem, jakim jest kwestionariusz samooceny menedżera. Stanowi nowoczesne
kompendium wiedzy, potrzebnej obecnym i przyszłym menedżerom, konsultantom i trenerom
umiejętności menedżerskich.
Spis treści:
Rozdział 1. Współczesne wyzwania w zarządzaniu kapitałem ludzkim
1.1. Rozwój gospodarki opartej na wiedzy
1.2. Nowelizacja Agendy Lizbońskiej
1.3. Organizacje uczące się
1.4. Strategia ustawicznej edukacji
1.5. Nowe wyzwania wobec kadry zarządzającej
Bibliografia
Rozdział 2. Rodowód kompetentnego kierowania
2.1. Nauka o zarządzaniu
2.2. Ekonomia i ekonomiki szczegółowe
2.3. Nauki o prawie
Bibliografia
Rozdział 3. Kompetencje do pracy z ludźmi
3.1. Wyznaczniki kompetencji menedżera
3.2. Interakcje z kulturą organizacji
3.3. Kompetencje w elastycznych strukturach
3.4. Ekonomiczny kontekst kompetencji
3.5. Budowanie profilu kompetencji menedżera
Bibliografia
Rozdział 4. Zarządzanie kompetencjami kierownika (menedżera)
4.1. Kierowanie w organizacji
4.2. Kompetencje menedżera jako element kapitału ludzkiego organizacji
4.3. Wartość kompetencji kierowniczych jako wielkość kapitału ludzkiego organizacji
4.4. Kształtowanie kompetencji menedżera-kierownika
Rozdział 5. Koncepcje i metody doboru menedżerów
Uwagi wstępne
5.1. Istota i zasady doboru menedżerów
5.2. Determinanty doboru typów menedżerów w przedsiębiorstwach
5.3. Typy menedżerów w zależności od poziomu kierowania
5.4. Typy menedżerów w zależności od stylu kierowania
5.5. Determinanty wyboru źródeł rekrutacji określonych typów menedżerów
5.6. Selekcja kandydatów na menedżerów
Bibliografia
Rozdział 6. Szkolenie i doskonalenie zawodowe
6.1. Proces doskonalenia zawodowego w firmie
6.2. Szkolenie i doskonalenie menedżerów
6.3. Funkcje i zadania edukacyjne komórek kadrowych
6.4. Kształcenie i szkolenie zawodowe w świetle zaleceń UE
6.5. Kształcenie i szkolenie w przepisach prawa
Bibliografia
Rozdział 7. Organizacja pracy własnej menedżera
7.1. Przyczyny niesprawności w organizacji pracy menedżerów
7.2. Uwarunkowania efektywności pracy własnej
7.3. Czas i priorytety działania menedżera
7.4. Samokształcenie menedżera
Bibliografia
Rozdział 8. Menedżerowie w zarządzaniu zasobami ludzkimi – kontekst
aksjologiczny
8.1. Pojęcie wartości
8.2. Wartości kierownicze
8.3. Badanie wartości poprzez niekompetencje zagrażające zarządzaniu zasobami ludzkimi
Przykłady
Bibliografia
279 stron, B5, miękka oprawa