ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

KLASTRY A MIĘDZYNAROSOWA KONKURENCYJNOŚĆ I INTERNACJONALIZACJA PRZED.


GORYNIA M., JANKOWSKA B.

wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2008, wydanie I

cena netto: 55.00 Twoja cena  52,25 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Konstrukcja i treść niniejszej monografii zostały podporządkowane odpowiedzi na pytanie - czy i jak klastry mogą oddziaływać na konkurencyjność oraz internacjonalizację firm biorących w nich udział. Autorzy odwołali się do literatury przedmiotu i przeprowadzili badania wśród polskich przedsiębiorstw z trzech klastrów.

Procesy tworzenia klastrów w gospodarkach potransformacyjnych,
w tym także w gospodarce polskiej, jeszcze przez wiele lat będą stanowiły zajmujący i zasługujący na uwagę problem badawczy.
W praktyce gospodarczej obserwuje się swoistą modę na zainteresowanie tymi inicjatywami. Zachęcająco przedstawiają się pozytywne efekty uzyskane dzięki klastrom w licznych rozwiniętych gospodarkach rynkowych. Sądzić należy, że także w gospodarce polskiej jest miejsce na to, aby to dość wyrafinowane rozwiązanie regulacyjne wnosiło w dłuższej perspektywie wkład w budowanie międzynarodowej konkurencyjności branż polskiej gospodarki.


Spis treści:

Wprowadzenie

Rozdział 1. Koncepcja klastrów a teoria regulacji systemów gospodarczych

1.1. Regulacja gospodarki jako pojęcie teoretyczne

1.2. Konceptualizacja pojęcia „regulacji” w naukach ekonomicznych

1.3. Klasyfikacje i typologie mechanizmów regulacji

1.4. Model regulacji branży

1.5. Podsumowanie

Rozdział 2. Koncepcje teoretyczne klastrów

2.1. Geneza koncepcji klastrów jako systemu regulacji

2.2. Przyczyny i ekonomiczne wyjaśnienia powstawania klastrów

   2.2.1. Poszukiwanie korzyści skali

   2.2.2. Redukcja kosztów transakcyjnych

   2.2.3. Globalizacja

2.3. Klaster – problemy definicyjne

2.4. Atrybuty klastra

2.5. Typologie klastrów

2.6. Identyfikacja klastra

2.7. Podsumowanie

Rozdział 3. Koncepcje teoretyczne konkurencyjności przedsiębiorstwa

3.1. Pojęcie konkurencyjności – definicja, charakter, klasyfikacje

3.2. Definicje i pomiar konkurencyjności przedsiębiorstwa – przegląd literatury

3.3. Konkurencyjność przedsiębiorstwa – próba modelu

3.4. Konceptualizacja i operacjonalizacja pojęcia konkurencyjności przedsiębiorstwa – propozycja

3.5. Podsumowanie

Rozdział 4. Teoretyczne koncepcje internacjonalizacji przedsiębiorstwa

4.1. Model sekwencyjny (konwencjonalny, tradycyjny, ewolucyjny)

4.2. Internacjonalizacja niekonwencjonalna, internacjonalizacja symultaniczna

4.3. Internacjonalizacja w ujęciu podejścia sieciowego

4.4. Podsumowanie

Rozdział 5. Tryptyk: klaster-konkurencyjność-internacjonalizacja

5.1. Schemat analityczny tryptyku: klaster-konkurencyjność-internacjonalizacja

5.2. Oddziaływanie klastra na konkurencyjność firm uczestników klastra

   5.2.1. Efekty przenikania wiedzy jako przejaw wpływu klastra na konkurencyjność firm

   5.2.2. Interakcje jako przejaw relacji między uczestnikami klastra i ich znaczenie dla konkurencyjności firm

   5.2.3. Bariery w przejmowaniu korzyści z tytułu partycypacji w klastrze

5.3. Oddziaływanie klastra na internacjonalizację przedsiębiorstw – jego uczestników

5.4. Podsumowanie

Rozdział 6. Badania empiryczne klastra meblarskiego, kotlarskiego i motoryzacyjnego

6.1. Przedmiot badań

6.2. Metoda badawcza

6.3. Kwestionariusz – narzędzie badawcze

6.4. Metoda doboru próby badawczej i technika statystyczna zastosowana do porównania klastrów

6.5. Próba badawcza – charakterystyka

6.6. Klaster a konkurencyjność przedsiębiorstwa

   6.6.1. Potencjał konkurencyjny badanych przedsiębiorstw

   6.6.2. Porównanie klastrów według głównych czynników lokalizacji firmy w regionie

   6.6.3. Strategia i pozycja konkurencyjna badanych firm

   6.6.4. Porównanie klastrów według skutków podjęcia przez firmy kooperacji z innymi firmami z punktu widzenia konkurencyjności badanych przedsiębiorstw

6.7. Klaster a internacjonalizacja przedsiębiorstwa

   6.7.1. Aktywność eksportowa oraz znaczenie kooperacji dla internacjonalizacji badanych firm

   6.7.2. Porównanie klastrów według znaczenia kooperacji z wybranymi podmiotami dla internacjonalizacji przedsiębiorstw badanych

6.8. Działania samorządu gospodarczego

6.9. Instrumenty polityki gospodarczej

6.10. Analiza skupień jako metoda segmentacji zachowań przedsiębiorstw ze względu na wybór lokalizacji w regionie wielkopolskim

   6.10.1. Założenia teoretyczne

   6.10.2. Wyniki analizy

   6.10.3. Podsumowanie analizy skupień

6.11. Podsumowanie wyników badań empirycznych

Rozdział 7. Zalecenia normatywne

7.1. Sposoby kreacji klastra – punkt wyjścia zaleceń normatywnych

7.2. Zalecenia dla firm

   7.2.1. Globalizacja a uczestnictwo w klastrze

   7.2.2. Eskalacja interakcji między uczestnikami klastra

   7.2.3. Świadomość korzyści i kosztów z internacjonalizacji – poszukiwanie równowagi w strategii ekspansji rynkowej

   7.2.4. Pozytywne nastawienie firm lokalnych do przedsiębiorstw zagranicznych
   7.2.5. Poszukiwanie miejsca w łańcuchu tworzenia wartości – remedium na niski poziom umiędzynarodowienia firmy-uczestnika klastra

   7.2.6. Konstrukcja prawna klastra i finansowanie inicjatyw klastrowych w Polsce

7.3. Zalecenia dla samorządu

7.4. Zalecenia dla polityki gospodarczej

   7.4.1. Pobudzanie współpracy

   7.4.2. Pobudzanie przedsiębiorczości

   7.4.3. Przyjazne nastawienie do inwestorów zagranicznych i pobudzanie czynnej internacjonalizacji

7.5. Podsumowanie

Zakończenie

Bibliografia

Załącznik – Kwestionariusz ankiety

 


oprawa miękka, 228 stron

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022