Nowa gospodarka, która na dobre rozpoczęła się wraz z rozwojem Internetu, i która
łączy tak pozornie odległe zjawiska, jak globalizacja oraz rzeczywistość wirtualna,
wywołuje ogromne zmiany warunków funkcjonowania przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa są
zmuszone do działania w myśl strategii ciągłego odnawiania się w otoczeniu
(generative strategy). Polega ona nie na poszukiwaniu długotrwałej przewagi
konkurencyjnej, lecz na wykreowaniu organizacji, zdolnej do nieustannego regenerowania
swojej przewagi konkurencyjnej w odpowiedzi na zmiany otoczenia. Kolejnym imperatywem jest
wymóg stosowania rozwiązań wykorzystujących infrastrukturę Internetu.
Systemy i technologie informacyjne oraz wykorzystujące je rozwiązania
biznesowe pozwalają przedsiębiorstwu utrzymywać i kreować przewagę konkurencyjną
wynikającą nie tyle z samego faktu bycia uczestnikiem biznesu elektronicznego, lecz z
tego, że aby nim się stać, firma musi dokonywać znaczącego i permanentnego
podnoszenia własnej sprawności wewnętrznej. Problem aplikacji systemów i technologii
informacyjnych w przedsiębiorstwach ma swoje bezpośrednie przełożenie na skalę
makroekonomiczną, a więc stopień rozwoju całej gospodarki.
Jeśli zagadnienia te są tak ważne, to w jaki sposób można obiektywnie określić stan
gotowości gospodarki i przedsiębiorstw do sprostania tym wyzwaniom. Jak zmierzyć
wielkość luki dzielącej polskie przedsiębiorstwa i polską gospodarkę od liderów
światowych.
Autor publikacji podejmuje ten problem proponując - bazujący na materiale empirycznym -
model opisu zachowań przedsiębiorstw w trakcie procesów dostosowawczych, związanych z
wykorzystaniem systemów i technologii informacyjnych w realizacji strategii, konkurowaniu
na rynku oraz w elastycznym zarządzaniu łańcuchem wartości. Dodatkowym celem
publikacji jest uzupełnienie wiedzy polskich menedżerów na temat gotowości
przedsiębiorstw do implementacji zaawansowanych rozwiązań biznesu elektronicznego, ich
podatności na te wdrożenia, a także czynników wewnętrznych i zewnętrznych
determinujących te procesy w przedsiębiorstwie.
Spis treści:
słownik wybranych terminów stosowanych w pracy
wykaz niektórych skrótów
Wprowadzenie
ROZDZIAŁ 1. E-BIZNES I ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘBIORSTWAMI NOWEJ GOSPODARKI
1.1. Współczesna ewolucja koncepcji i systemów zarządzania Przyczyny ewolucji-cechy
nowej gospodarki presja technologiczna globalnego rynku i jej przejawy
Współczesne kierunki rozwoju nauk zarządzania
1.2. Nowe koncepcje kreowania wartości i strategie konkurowania
Łańcuchy, sklepy i sieci wartości
Organizacje wirtualne
1.3. Segmenty, modele i cele wdrożeń biznesu elektronicznego
Segmenty gospodarki internetowej
Modele e-biznesu
cele deklaratywne i faktyczne wdrożeń e-biznesu
Klasyfikacja celów wdrażania e-biznesu w przedsiębiorstwie
1.4. Problem recepcji zaawansowanych rozwiązań biznesu elektronicznego i cele naukowe
pracy
1.5. Podsumowanie
Aneks 1. Praktyka nowej gospodarki studium przypadku (Tajwan, 2005)
ROZDZIAŁ 2. EGZOGENICZNE UWARUNKOWANIA RECEPCJI ZAAWANSOWANYCH ROZWIĄZAŃ
BIZNESU ELEKTRONICZNEGO
Uwagi wstępne
Rankingi nowoczesności gospodarek i ich gotowości sieciowej
etapy rozwoju rankingów nowej gospodarki
Ranking NRI (Networked Readiness Index)
Ranking KEI (Knowledge-based Economy Index)
Rankingi KBE/S (Knowledge-based Economy and Society)
2.3. Rankingi e-readiness
Uwagi wprowadzające
CSPP Readiness Guide
Metodyka the Center for International Deyelopment
E-Commerce Readiness Assessment
International Survey of E-Commerce
Metodyka McConnell
23.1Metodyka CIDCM-Negotiating the Net Model
Metodyka MOSAIC
Metodyka TheEconomist
2.3.10. Podsumowanie
2.4. Identyfikacja i klasyfikacja egzogenicznych czynników recepcji ZRBE
Aneks 2. Wykaz źródeł internetowych poświęconych rankingom e-readiness
ROZDZIAŁ 3. ENDOGENICZNE CZYNNIKI WARUNKUJĄCE IMPLEMENTACJE E-BIZNESU
3.1. Klasyfikacja endogenicznych czynników recepcji biznesu elektronicznego
3.2. Strategiczne czynniki recepcji e-biznesu
NetReadiness i wrażliwość internetowa przedsiębiorstwa
Wybrane badania strategicznych czynników sukcesu e-biznesu
Zestawienie strategicznych czynników recepcji ZRBE
3.3. ŚRODOWISKOWE I PROCESOWE CZYNNIKI RECEPCJI E-BIZNESU MODEL AKCEPTACJI TECHNOLOGII
- TAM
Model adekwatności zadań i technologii - TTF
Wybrane badania środowiskowych i procesowych czynników
recepcji e-biznesu
Klasyfikacja środowiskowych i procesowych czynników recepcji ZRBE
ROZDZIAŁ 4. LUKA E-TECHNOLOGICZNAI LUKA E-ORGANIZACYJNA W POLSCE
Uwagi wstępne
Luka e-technologiczna polskiej gospodarki
Metoda pomiaru
Korelacje wskaźników nowej gospodarki
Wielkość luki e-technologicznej w Polsce
4.3. luka e-organizacyjna w polskich przedsiębiorstwach
Charakterystyka problemu
Założenia badawcze, metodyka badań oraz warstwowanie
próby badawczej
Gotowość internetowa polskich przedsiębiorstw
Wielkość luki e-organizacyjnej w polskich przedsiębiorstwach
Konkluzje
4.4. Podsumowanie
Aneks 3. Procedura określania wielkości luki e-organizacyjnej w przedsiębiorstwie
ROZDZIAŁ 5. MODEL RECEPCJI ZAAWANSOWANYCH ROZWIĄZAŃ BIZNESU ELEKTRONICZNEGO
(EBRM)
Uwagi wprowadzające
Ogólna charakterystyka i oryginalność modelu recepcji zaawansowanych rozwiązań
biznesu elektronicznego
5.3. Elementy składowe i struktura wewnętrzna modelu EBRM
Poziomy szczegółowości w modelu EBRM
Poziom eksploracyjny modelu EBRM
Poziom operacyjny modelu EBRM
Hipotezy badawcze w modelu EBRM
Prezentacja wyników badań recepcji e-biznesu w Polsce
grupy homogeniczne i regresja w grupie badawczej
Wrażliwość internetowa przedsiębiorstwa a recepcja e-biznesu
Poziom Net Readiness a poziom recepcji e-biznesu
Związek profilu przedsiębiorstwa z poziomem recepcji e-biznesu
weryfikacja hipotez badawczych
synteza wyników badań i uogólnienie wniosków
ROZDZIAŁ 6. STRATEGIA ELASTYCZNEJ ADAPTACJI E-BIZNESOWEJ PRZEDSIĘBIORSTWA I
JEJ WDRAŻANIE
6.1. Problem wzajemnych relacji między strategiami biznesowymi a strategiami is/it w
przedsiębiorstwie
Uwagi wprowadzające
Model Hendersona-Venkatramana
inne ujęcia i wskazówki teoretyczne
6.2. strategia elastycznej adaptacji firmy do konkurowania w warunkach nowej gospodarki
Podstawowe elementy strategii
Procedura formułowania strategii SEAEB
6.3. Procedury wdrożeniowe SEAEB w warunkach polskich przedsiębiorstw .
WYBRANE ASPEKTY WDRAŻANIA STRATEGII SEAEB
Etapy wdrożenia strategii SEAEB
6.4. Podsumowanie
Aneks 4. Wykorzystanie modelu EBRM w strategii elastycznej adaptacji e-biznesowej
przedsiębiorstwa
Zakończenie
wyniki naukowe i aplikacyjne pracy
Rekomendacje dla polityki gospodarczej
Rekomendacje dla praktyki działalności gospodarczej
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Załącznik 1. Kwestionariusz badawczy
Załącznik 2. Szczegółowe wyniki badań NetReadiness oraz poziomu luki e-organizacyjnej
w Polsce
1.2.1. Gotowość sieciowa i luka e-organizacyjna w przedsiębiorstwach o niskiej
wrażliwości internetowej
1.22. Gotowość sieciowa i luka e-organizacyjna w przedsiębiorstwach o wysokiej
wrażliwości internetowej
Z.2.3. Gotowość sieciowa i luka e-organizacyjna w przedsiębiorstwach PRODUKCYJNYCH
Z.2.4. Gotowość sieciowa i luka e-organizacyjna w przedsiębiorstwach USŁUGOWYCH
376 stron, B5, miękka oprawa