Problem kapitału intelektualnego analizowany jest na szczeblu
przedsiębiorstw, instytucji publicznych, krajowej gospodarki i systemu gospodarczego,
tworzonego przez kraje członkowskie należące do Unii Europejskiej oraz Organizacji
Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Przesłanki szczególnego zainteresowania
kapitałem intelektualnym wynikają z troski o możliwości konkurowania w sferze
przedsiębiorstw, gospodarek krajowych zintegrowanych regionów, w warunkach
liberalizującej się gospodarki światowej.
Stwierdzony stan badań w zakresie kapitału intelektualnego stał
się dla autora inspiracją do podjęcia próby:
1) opracowania koncepcji oceny składowych kapitału intelektualnego w
wymiarze mikro- i makroekonomicznym w podejściu dynamicznym, społecznym i jakościowym
(ujmują to treści rozdziałów czwartego i piątego);
2) skonstruowania postulowanego modelu kapitału intelektualnego, adekwatnego do potrzeb
współczesnego przedsiębiorstwa;
3) określenia warunków organizacyjnych umożliwiających rozwijanie potencjału
ludzkiego
i niematerialnego;
4) wskazania stylów zarządzania, kompetencji menedżerskich, które mogą być uznane za
główne narzędzia kierowniczego oddziaływania w zakresie przekształcenia
przedsiębiorstw zbiurokratyzowanych w organizacje: elastyczne, adaptujące się,
innowacyjne, kreatywne, cechujące się wspólnotowym klimatem organizacyjnym oraz
kapitałem intelektualnym, ukształtowanym na zasadach kulturowej przedsiębiorczości.
Treści ujęte w książce powinny zainteresować nie tylko badaczy i
studentów nauk o zarządzaniu i innych nauk ekonomicznych, ale także powinny wzbudzić
zainteresowanie wśród dydaktyków różnych szczebli i kierunków kształcenia,
kierowników instytucji publicznych oraz decydentów kształtujących ład
społeczno-gospodarczy.
Spis treści:
Wstęp
1. Przesłanki do badań kapitału intelektualnego
1.1. Tendencje zmian w wartościowaniu czynników produkcji
1.2. Wiedza jako czynnik przemian organizacyjnych
2. Koncepcje kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa
2.1. Zarys chronologii badań dotyczących istoty kapitału intelektualnego
2.2. Marketingowa koncepcja kapitału intelektualnego
2.3. Holistyczno-statyczna interpretacja kapitału intelektualnego
2.4. Socjologiczne ujęcie kapitału intelektualnego
2.5. Rachunkowe podejście do kapitału intelektualnego
2.6. Społeczny model kapitału intelektualnego
2.7. Wnioski z analizy koncepcji kapitału intelektualnego
3. Diagnozowanie i wartościowanie kapitału intelektualnego
3.1. Metodologiczne i pragmatyczne aspekty pomiaru kapitału intelektualnego
3.2. Finansowe metody wartościowania kapitału intelektualnego
3.3. Jakościowe koncepcje mierzenia kapitału intelektualnego
3.4. Ocena metod wartościowania kapitału intelektualnego
4. Kreowanie kapitału intelektualnego we współczesnym
przedsiębiorstwie
4.1. Postulowany obraz kapitału intelektualnego
4.2. Proces kreowania kapitału intelektualnego
4.3. Kreatywna organizacja jako wzór warunków rozwoju kapitału intelektualnego
4.4. Funkcje zarządzania w kreatywnej organizacji
4.5. Kompetencje i role menedżerów w kreowaniu przedsiębiorczego kapitału
intelektualnego
4.6. Przedsiębiorczy styl zarządzania jako czynnik rozwoju kapitału intelektualnego
5. Instytucjonalno-koncepcyjne uwarunkowania rozwoju kapitału
intelektualnego w Polsce
5.1. Udział aktywów intelektualnych w budowaniu konkurencyjności współczesnych
gospodarek
5.2. Rozwój aktywów niematerialnych w Polsce jako przedmiot oddziaływania OECD i
Komisji Europejskiej
5.3. Postulowane i przyjęte kierunki działań na rzecz wzmocnienia kapitału
intelektualnego w kraju
Załączniki:
1. Założenia i cele Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013
2. Założenia i cele Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, 2007-2013
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
142 strony, B5, miękka oprawa