Ryzyko operacyjne jest obecnie nieodłącznym elementem funkcjonowania każdego
przedsiębiorstwa. Zarządzanie nim wymaga nowego podejścia, uwzględniającego jego
wieloaspektowość oraz problemy z dostępem do danych umożliwiających modelowanie i
analizę.
Aby ocenić tego rodzaju ryzyko, trzeba przeprowadzić analizę zagrożeń
naruszających bezpieczeństwo:
- procesowe,
- środowiskowe,
- pracy,
- fizyczne,
- osobowe,
- informacji, w tym funkcjonujących systemów informatycznych.
Książka przedstawia przegląd czynników wpływających na powstawanie ryzyka
operacyjnego oraz zasad zarządzania nim i celowego wpływania na nie. Zawiera zarówno
podejście teoretyczne: definicje pojęć, klasyfikacje, metody kwantyfikacji, mechanizmy
materializowania się ryzyka, jak i przykłady praktyczne ukazujące zagrożenia, na
które narażone jest przedsiębiorstwo, oraz drogi zaradzenia nim. W opracowaniu zawarte
są również rozważania dotyczące kompleksowego zarządzania ciągłością działania.
W tym celu zaprezentowano: planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie jako
kolejno następujące i wzajemnie zależne kroki cyklu organizatorskiego, mającego na
celu ograniczanie ryzyka operacyjnego.
Publikacja jest podręcznikiem przeznaczonym dla studentów uczelni technicznych i
ekonomicznych, kierunków: Zarządzanie oraz Zarządzanie i inżynieria produkcji do
przedmiotów związanych z zarządzaniem operacyjnym, ryzykiem operacyjnym oraz
bezpieczeństwem tak procesów produkcyjnych, jak i IT. Może też stanowić znakomitą
pomoc dla praktyków stających w obliczu potrzeby utrzymania ciągłości działania
swoich firm i ograniczenia związanego z tym ryzyka.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Panorama ryzyka (Iwona Staniec, Karol M. Klimczak)
1.1. Pochodzenie ryzyka
1.2. Niepewność a ryzyko
1.3. Działania obarczone ryzykiem
1.4. Przegląd klasyfikacji ryzyka
1.5. Matematyczne obrazowanie ryzyka
1.6. Ryzyko z perspektywy biznesu
Pytania kontrolne
Rozdział 2. Ryzyko operacyjne (Iwona Staniec, Karol M. Klimczak)
2.1. Przegląd definicji i klasyfikacji
2.2. Istota oceny ryzyka operacyjnego
2.3. Organizacja zarządzania ryzykiem operacyjnym
2.4. Zasady zarządzania ryzykiem operacyjnym
2.5. Materializowanie się ryzyka operacyjnego
Pytania kontrolne
Rozdział 3. Zarządzanie w kryzysie (Agnieszka Zakrzewska-Bielawska)
3.1. Kryzys w organizacji
3.2. Uwarunkowania, przyczyny, objawy i rodzaje kryzysów
3.3. Restrukturyzacja jako strategia wyjścia z kryzysu
3.4. Zarządzanie organizacją w kryzysie
Pytania kontrolne
Rozdział 4. Bezpieczeństwo środowiskowe i procesowe (Andrzej Marcinkowski,
Maciej Owczarek)
4.1. Istota problemu
4.2. Zagrożenia
4.3. Zarządzanie bezpieczeństwem środowiskowym
4.4. Zarządzanie bezpieczeństwem procesowym
4.5. Regulacje prawne
Pytania kontrolne
Rozdział 5. Bezpieczeństwo pracy a ocena ryzyka zawodowego (Katarzyna
Boczkowska)
5.1. Koncepcje zarządzania bezpieczeństwem pracy
5.2. Normalizacja systemów zarządzania bezpieczeństwem pracy
5.3. Kultura bezpieczeństwa i skuteczność zarządzania bezpieczeństwem i higieną
pracy
5.4. Ryzyko zawodowe i jego ocena
5.5. Metody oceny ryzyka zawodowego
5.6. Regulacje prawne
Pytania kontrolne
Rozdział 6. Bezpieczeństwo osobowe (Grzegorz Kierner)
6.1. Istota problemu
6.2. Organizacja zarządzania ryzykiem personalnym
6.3. Projektowanie i utrzymywanie rozwiązań bezpieczeństwa
6.4. Regulacje prawne
Pytania kontrolne
Rozdział 7. Bezpieczeństwo informacji (Paweł Pietras)
7.1. Istota problemu
7.2. Bezpieczeństwo informacji w świetle badań
7.3. Pozyskiwanie informacji gospodarczych
7.4. Regulacje prawne
Pytania kontrolne
Rozdział 8. Bezpieczeństwo informatyczne (Maciej Szmit)
8.1. Istota problemu
8.2. Zarządzanie bezpieczeństwem informatycznym
8.3. Projektowanie i utrzymanie bezpieczeństwa informatycznego
Pytania kontrolne
Rozdział 9. Bezpieczeństwo fizyczne. Ochrona obiektu i wartości (Marek Blim)
9.1. Istota problemu
9.2. Przewidywane ryzyka a organizacja i zarządzanie ochroną fizyczną
9.3. Projektowanie, uzgadnianie i utrzymywanie rozwiązań ochronnych
9.4. Funkcjonowanie ochrony fizycznej w sytuacjach kryzysowych
i nadzwyczajnych
9.5. Regulacje prawne
9.6. Podsumowanie
Pytania kontrolne
Rozdział 10. Ciągłość działania (Janusz Zawiła-Niedźwiecki)
10.1. Istota problemu
10.2. Organizacja zarządzania
10.3. Zasady zarządzania
10.4. Projektowanie i utrzymywanie planów ciągłości działania
Pytania kontrolne
Podsumowanie
Bibliografia
Indeks rzeczowy
304 strony, B5, miękka oprawa