Książka oparta na pięcioletnich badaniach nad 7 tysiącami firm.
Tylko najmądrzejsze i najwytrwalsze firmy - te, które metodą prób i
błędów poznają tajniki osiągania stabilnego, zyskownego rozwoju - przebijają się do
naprawdę pierwszego szeregu.
Keith McFarland wskazuje w Przełomowych firmach bardzo precyzyjnie, w jaki
sposób zwykłe firmy stają się nadzwyczajne, a przy tym pokazuje, że czynnik
szczęścia jest tu zaniedbywalny. Okazuje się za to, że przełomowy sukces towarzyszy
wyraźnie określonemu zespołowi strategii i umiejętności, które może naśladować
każdy w każdej firmie - od małego, nowego przedsięwzięcia po symbol branży.
McFarland, zachęcony przez ekspertów takich jak legenda wiedzy o zarządzaniu Peter
Drucker czy autor książki Od dobrego do wielkiego Jim Collins do poszukiwania czynników
umożliwiających firmie przejście przez fazę wczesnego rozwoju, poświęcił pięć lat
na budowę i analizę największej na świecie bazy danych o wynikach rozwojowych firm i
przeprowadził wywiady z ponad 1500 menedżerami takich firm na czterech kontynentach.
Jego cel był prosty: odkryć sekrety przełomu.
"Przełomowe firmy" to książka, która jest wynikiem tych badań. Po
wyselekcjonowaniu z puli ponad 7 tysięcy firm objętych badaniem dziewięciu, które
osiągnęły status poważnych graczy, McFarland przedstawia praktyczne narzędzia i obala
mity, dając materiał każdemu, kto chce włączyć swoją firmę do tego ekskluzywnego
kręgu.
Oto niektóre z jego spostrzeżeń:
- Zgodnie z konwencjonalną wiedzą założyciele firmy i jej najważniejsi w
pierwszej fazie działalności liderzy muszą potem wycofać się z niej, aby mogła
osiągnąć wyższy poziom. Nieprawda - jeśli tylko założyciele chcą "ukoronować
firmę", a nie samych siebie.
- Nie jest lekkomyślnością stawianie coraz więcej na przyszłość firmy - nawet w
bezpośrednim starciu z rywalami wielokrotnie większymi. Okazuje się wręcz, że jedyny
sposób na bezpieczeństwo to stałe podnoszenie stawki w taki właśnie sposób.
- Gospodarczy trójkąt bermudzki naprawdę istnieje i pochłania firmy stojące już u
progu przełomu. Autor omawia tu trzy drogi pozwalające bezpiecznie przemknąć się
między tymi potencjalnie śmiertelnymi zagrożeniami.
- Nawet jeśli jesteśmy najlepsi - albo tak się nam wydaje - nie możemy zrobić
wszystkiego sami. Uczmy się otaczać firmę siecią zewnętrznych zasobów, czyli
"rusztowań", oraz werbować "impertynentów" - ludzi gotowych
kwestionować aktualne założenia firmy i jej sposoby działania.
"Przełomowe firmy" ze swoimi skutecznymi i konkretnymi propozycjami działań
podanymi na zakończenie każdego rozdziału oraz bezcennymi radami, jakimi na każdej
niemal stronie dzielą się z czytelnikiem szefowie firm, którzy wynieśli je na
nadzwyczajny poziom rozwoju i rentowności, to jedna z najbardziej prowokujących,
inspirujących i pouczających książek poświęconych działalności gospodarczej.
Spis treści
Podziękowania
ROZDZIAŁ 1. Wprowadzenie
ROZDZIAŁ 2. Wykonać skok
ROZDZIAŁ 3. Ukoronować firmę
ROZDZIAŁ 4. Podnosić stawkę
ROZDZIAŁ 5. Kształtować charakter firmy
ROZDZIAŁ 6. Przepłynąć przez gospodarczy trójkąt bermudzki
ROZDZIAŁ 7. Wznieść rusztowania
ROZDZIAŁ 8. Werbować impertynentów
ROZDZIAŁ 9. Zdobyć dyplom na Uniwersytecie Ciężkich Czasów
ROZDZIAŁ 10. Kształtować przełomowe zdolności
POSŁOWIE. Po przełomie - uniknąć załamania
Uwaga w sprawie badań A
Uwaga w sprawie badań B
Uwaga w sprawie badań C
Indeks
O autorze
294 strony, B5, oprawa twarda z obwolutą