Książka podejmuje bardzo aktualną z punktu widzenia praktyki
gospodarczej problematykę zarządzania organizacją w sytuacji kryzysowej powstałej w
wyniku ostatnich zawirowań na światowych rynkach finansowych. Przedstawiono w niej
analizę zjawisk kryzysowych w wybranych grupach przedsiębiorstw, charakteryzując
jednocześnie różne elementy składowe tzw. nowej rzeczywistości gospodarczej.
Zaprezentowano też sposoby rozwiązań wybranych problemów w funkcjonowaniu
współczesnych organizacji.
W monografii skoncentrowano się na przedstawieniu nowych instrumentów w zakresie
zarządzania rynkiem pracy, budowania konkurencyjności organizacji, zarządzania
wybranymi procesami oraz podnoszenia sprawności organizacji. Autorami poszczególnych
rozdziałów są pracownicy naukowi kilku polskich i zagranicznych uczelni oraz praktycy
życia gospodarczego.
Książka jest przeznaczona dla kadry zarządzającej różnego typu organizacjami oraz
dla pracowników naukowych zainteresowanych problematyką zarządzania. Może służyć
jako literatura uzupełniająca dla doktorantów i studentów kierunku zarządzania i
marketingu. Należy wyrazić przekonanie, że publikacja wzbogaci wiedzę czytelnika o
problematyce zarządzania oraz zachęci do poszukiwania skutecznych metod kierowania
organizacjami w złożonym, zmieniającym się otoczeniu.
Spis treści:
Wstęp
CZĘŚĆ I. NOWE INSTRUMENTY ZARZĄDZANIA RYNKIEM PRACY
Rozdział 1. Nowe trendy w zarządzaniu zasobami ludzkimi w warunkach zmiennego otoczenia
Wprowadzenie
1.1. Elementy polityki personalnej
1.2. Przeciwdziałanie spowolnieniu i kryzysowi
1.3. Rola menedżerów w poszukiwaniu oszczędności
1.4. Relacje pracodawcy – pracownicy
1.5. Patologie w stosunkach pracy
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 2. Instrumenty zarządzania rynkiem pracy w regionie
Wprowadzenie
2.1. Charakterystyka sytuacji na rynku pracy
2.2. Doświadczenia w zakresie funkcjonowania Obserwatoriów Rynku Pracy w Polsce
2.3. Modelowanie Obserwatorium Rynku Pracy i Prognoz Gospodarczych na Podlasiu
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 3. Miejsce przedsiębiorstw społecznych w łagodzeniu problemów
bezrobocia środowisk długotrwale bezrobotnych
Wstęp
3.1. Społeczno-ekonomiczne aspekty przedsiębiorczości społecznej
3.2. Miejsce przedsiębiorstw społecznych w kontekście problemu bezrobocia
3.3. Praktyka funkcjonowania spółdzielni socjalnych
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 4. Koncepcja flexicurity jako sposób reagowania na zmiany w polskiej
rzeczywistości gospodarczej
Wprowadzenie
4.1. Wyznaczniki sytuacji na rynku pracy
4.2. Koncepcja oddziaływania na rynek pracy – flexicurity
4.3. Warunki skutecznego wdrażania koncepcji flexicurity
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 5. Mobilność zawodowa podlaskich emigrantów a kształcenie zawodowe
Wprowadzenie
5.1. Kształcenie zawodowe a potrzeby rynku
5.2. Mobilność zawodowa podlaskich emigrantów
Podsumowanie
Bibliografia
CZĘŚĆ II. BUDOWANIE KONKURENCYJNOŚCI ORGANIZACJI
Rozdział 1. ????????????? ?????? ? ??????: ??? ???????
??????????
Rozdział 2. Innowacyjność jako skuteczna metoda w podnoszeniu konkurencyjności
organizacji XXI wieku
Wstęp
2.1. Pojęcie konkurencyjności i innowacyjności
2.2. Wyzwania dla polskiej gospodarki w XXI wieku
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 3. The concept of support group in the Polish National Foresight
Programme „Poland 2020”
Introduction
3.1. Polish National Foresight Programme
3.2. The Support Group in the Polish National Foresight Programme
Conclusions
References
Rozdział 4. Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstw branży budowlanej
w okresie dekoniunktury gospodarczej
Wstęp
4.1. Koniunktura sektora budowlanego w Polsce
4.2. Koniunktura sektora budowlanego w innych państwach Europy
4.3. Kierunki ekspansji polskich przedsiębiorstw z branży budowlanej
4.4. Przedsiębiorstwa budowlane w nowej sytuacji gospodarczej
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 5. The optimization of the water-sewing economy management system in
Central and Eastern Europe
Introduction
5.1. Public-Private Partnerships in water supply in countries with economies in transition
5.2. The main proposals for the use of foreign best practices to optimize the current
system of
management of water supply and sanitation sector in the countries of Central and Eastern
Europe
References
CZĘŚĆ III. ZARZĄDZANIE PROCESAMI W ORGANIZACJI
Rozdział 1. Zarządzanie procesami w usługach
Wstęp
1.1. Procesy w organizacji
1.2. Procesy w działalności usługowej
1.3. Zarządzanie procesami
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 2. Zarządzanie przez jakość warunkiem koniecznym sukcesu firmy
Wstęp
2.1. Problematyka jakości we współczesnych firmach
2.2. Wykorzystanie filozofii, metod i narzędzi doskonalenia
2.3. Ciągłe doskonalenie
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 3. Zarządzanie działalnością badawczo-rozwojową w
przedsiębiorstwie branży informatycznej
Wprowadzenie
3.1. Determinanty powstania Pionu Badań i Rozwoju Usług Elektronicznych w
przedsiębiorstwie informatycznym
3.2. Zarządzanie procesami rozwojowymi przedsiębiorstwa
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 4. Spełnianie wymagań i oczekiwań klientów przez firmy przemysłu
odzieżowego
Wstęp
4.1. Preferencje zakupowe klientów
4.2. Założenia do oceny wymagań i oczekiwań klientów
4.3. Model oceny wymagań i oczekiwań klientów firm przemysłu odzieżowego
4.4. Próby spełniania wymagań i oczekiwań klientów
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 5. Socjotechnika jako instrument wykorzystywany do rozwiązywania
problemów w zarządzaniu bezpieczeństwem i ochroną zdrowia w budownictwie
Wstęp
5.1. Specyfika procesu produkcyjnego w budownictwie
5.2. Socjotechnika jako narzędzie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w budownictwie
Bibliografia
CZĘŚĆ IV. INSTRUMENTY PODNOSZENIA SPRAWNOŚCI ORGANIZACJI
Rozdział 1. Zarządzanie sprawnością współczesnego przedsiębiorstwa
1. Istota sprawności
1.2. Instrumenty sprawnego zarządzania przedsiębiorstwem
1.3. Łańcuch dostaw w kształtowaniu sprawności przedsiębiorstwa
Bibliografia
Rozdział 2. Współczesne koncepcje zarządzania jakością w instytucji
publicznej
Wstęp
2.1. Koncepcje zarządzania jakością w administracji publicznej
2.2. Doświadczenia europejskie w reformowaniu sektora publicznego oparte na koncepcji
zarządzania przez jakość
2.3. Implementacja koncepcji zarządzania jakością w administracji publicznej
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 3. Nowoczesne instrumenty w zarządzaniu kosztami zakładu opieki
zdrowotnej
Wprowadzenie do problemu badawczego
3.1. Charakterystyka rynku usług medycznych
3.2. System JGP jako metoda zarządzaniu kosztami zakładu opieki zdrowotnej
3.3. Budżetowa metoda zarządzania kosztami zakładu opieki zdrowotnej
Zakończenie
Bibliografia
Rozdział 4. Wpływ czynników niematerialnych na wycenę spółek notowanych na
GPW w Warszawie
Wstęp
4.1. Czynniki kształtujące wartość przedsiębiorstwa
4.2. Kapitał intelektualny jako czynnik tworzący wartość przedsiębiorstwa
4.3. Analiza wartości kapitału intelektualnego spółek notowanych na GPW w Warszawie
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 5. Ocena efektywności produkcji energii ze źródła odnawialnego w
aspekcie technologicznym i ekologicznym na przykładzie Elektrociepłowni Białystok
Wstęp
5.1. Korzyści z uruchomienia kotła spalającego biomasę
5.2. Realizacja instalacji do spalania biomasy w EC Białystok
5.3. Ekologiczny aspekt produkcji energii z biomasy w kotle BFB
5.4. Aspekt ekonomiczny produkcji energii z biomasy
Podsumowanie
Bibliografia
Autorzy
227 stron, B5, oprawa miękka