|
NEUROPSYCHOLOGIA KLINICZNA
PĄCHALSKA M. KACZMAREK B. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 142.80 Twoja cena 135,66 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Neuropsychologia kliniczna
Podręcznik Neuropsychologia kliniczna. Od teorii do praktyki porządkuje najnowsze
osiągnięcia neuropsychologii klinicznej, wprowadza w złożone problemy, z jakimi
borykają się osoby z uszkodzeniami mózgu.
Główna część książki została poświęcona analizie zaburzeń świadomości,
procesów poznawczych, emocjonalnych i zachowania, ze szczególnym uwzględnieniem
dynamiki i przenikania objawów.
Przyjęty przez Autorów nowy paradygmat pracy mózgu, oparty na teorii
mikrogenetycznej, umożliwił ukazanie struktur i procesów psychicznych w dynamiczny
sposób. –Podręcznik został wzbogacony analizami przypadków z praktyki Autorów oraz
nowymi interpretacjami przypadków klasycznych.
Postaramy się udzielić odpowiedzi wiele pytań, jakie rodzą się w procesie diagnozy i
leczenia osób ze zróżnicowanymi uszkodzeniami mózgu. Naszym celem jest podniesienie
poziomu wiedzy i kompetencji specjalistów w zakresie nowych (i sprawdzonych)
paradygmatów badawczych oraz wynikającego z nich podejścia procesowego do diagnozy i
terapii pacjenta.
Prezentowane wyniki badań uzyskaliśmy najczęściej wykorzystując nowe
neurotechnologie, co powinno przyczynić się do lepszego zrozumienia istoty spektrum
zaburzeń, jakie powstają w następstwie zróżnicowanych uszkodzeń mózgu. Mamy
nadzieję, że sprostamy wyzwaniom tej nowej ery w lecznictwie.
Z Wprowadzenia
PRZEDMOWA
WSTĘP
Nowy paradygmat badawczy w neuropsychologii
Co zaprezentowano w podręczniku?
Ilustracje w podręczniku
Dla kogo jest ten podręcznik?
Podziękowania
1. NARODZINY NEUROPSYCHOLOGII PROCESU
1.1. Informacje ogólne
1.2. Status neuropsychologii klinicznej
1.3. Pierwsze próby zdefiniowania neuropsychologii - początki neuropsychologii procesu
1.4. Neuropsychologia procesu na świecie
1.5. Rosyjska szkoła neuropsychologii procesu
1.6. Polska szkoła neuropsychologii procesu
1.7. Podsumowanie
2. JAK DZIAŁA MÓZG: OD STRUKTURY DO UMYSŁU
2.1. Informacje ogólne
2.2. Anatomia funkcjonalna mózgu
2.3. Struktury układu nerwowego
2.4. Modele mózgu
2.5. Podstawowe funkcjonalne systemy mózgu
2.6. Neuromodulatory procesów poznawczych, emocjonalnych i zachowania
2.7. Podsumowanie
3. ZMIENIAJĄCY SIĘ MÓZG: BIOLOGIA CZY ŚRODOWISKO?
3.1. Informacje ogólne
3.2. Przegląd teorii dotyczących istoty zjawiska plastyczności
3.3. Plastyczność mózgu w rozwoju osobniczym JA w ciągu życia
3.4. Badania nad możliwościami wykorzystania plastyczności mózgu w rehabilitacji
pacjentów z uszkodzeniami mózgu
3.5. Podsumowanie
4. NEUROOBRAZOWANIE MÓZGOWIA
4.1. Informacje ogólne
4.2. Techniki strukturalnego i funkcjonalnego obrazowania mózgu
4.3. Technika fMRI w badaniach naukowych
4.4. Kliniczne wykorzystanie potencjałów związanych ze zdarzeniem (ERPs)
4.5. Podsumowanie
5. OBJAW W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU
5.1. Informacje ogólne
5.2. Co to jest objaw?
5.3. Formowanie się objawu u osób z dysfunkcjami mózgu
5.4. Teoria objawu a proces diagnozy pacjenta
5.5. Wpływ uszkodzenia lub choroby na mózg
5.6. Podsumowanie
6. CZAS W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU
6.1. Informacje ogólne
6.2. Rozumienie czasu w neuropsychologii procesu
6.3. Złudzenia wzrokowe związane z czasem
6.4. Okno czasu: czyli dlaczego żyjemy w przeszłości
6.5. Niecodzienne wrażenia upływu czasu
6.6. Neuropsychologiczna względność czasu
6.7. Czas a samoorganizujący się umysł
6.8. Mikrogenetyczny model percepcji czasu przez mózg/umysł
6.9. Podsumowanie
7. ŚWIADOMOŚĆ W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU
7.1. Informacje ogólne
7.2. Mikrogenetyczne ujęcie procesu uświadamiania sobie rzeczywistości
7.3. Autorski model ujęcia istoty świadomości i samoświadomości
7.4. Spektrum zaburzeń świadomości
7.5. Spektrum zaburzeń samoświadomości
7.6. Podsumowanie
8. UWAGA W UJĘCIU NEUROPSYCHOLOGII PROCESU
8.1. Informacje ogólne
8.2. Definicja uwagi
8.3. Znaczenie świadomości bodźców w procesie uwagi
8.4. Systemowy model procesów uwagi
8.5. Procesy percepcji niejawnej a system uwagi percepcyjnej
8.6. Neurofizjologia procesów uwagi
8.7. Mikrogenetyczna teoria uwagi
8.8. Podsumowanie
9. SYSTEM EMOCJONALNY: MODELOWANIE STOSUNKU DO SIEBIE I ŚWIATA
9.1. Informacje ogólne
9.2. Istota emocji z perspektywy neuropsychologii
9.3. Neuroanatomia funkcjonalna emocji
9.4. Klasyfikacja stanów i reakcji emocjonalnych
9.5. Neuropsychologiczne podstawy emocji
9.6. System nagrody
9.7. Badania emocji technikami neuroobrazowania
9.8. Wpływ uszkodzenia mózgowia na układ emocjonalny
9.9. Zaburzenia emocjonalne a czynniki psychiczne i psychodynamiczne
9.10. Mikrogenetyczny model emocji
9.11. Podsumowanie
10. SYSTEMY SENSORYCZNE A TWORZENIE OBRAZU SIEBIE I ŚWIATA
10.1. Informacje ogólne
10.2. Systemy sensoryczne
10.3. Złudzenia świadomości bodźców
10.4. Percepcja formy a szkoła psychologii postaci (Gestalt)
10.5. Twórczy charakter percepcji
10.6. Neurofizjologiczne modele działania systemów sensorycznych
10.7. Topografia korowa w badaniach neurofizjologicznych
10.8. System somatosensoryczny
10.9. Model mechanizmów sensorycznych związanych z wykrywaniem zmian
10.10. Mikrogenetyczny model percepcji
10.11. Problematyka świadomości przetwarzania bodźców
10.12. Podsumowanie
11. SYSTEMY PAMIĘCI: KONCEPCJE W CIĄGŁYM POSZUKIWANIU
11.1. Informacje ogólne
11.2. Rozważania historyczne
11.3. Istota pamięci
11.4. Pamięć jako proces w neuropsychologii
11.5. Genetyczne podstawy pamięci
11.6. Neuronalne podstawy pamięci
11.7. Modelowe ujęcia pamięci w neuropsychologii
11.8. Neurofizjologiczne podstawy pamięci
11.9. Systemy pamięci w ujęciu neurofizjologicznym
11.10. Modelowe (funkcjonalne) ujęcia pamięci w neurofizjologii
11.11. Podsumowanie
12. SYSTEM WYKONAWCZY: OD MYŚLENIA DO DZIAŁANIA
12.1. Informacje ogólne
12.2. Historyczne ujęcie funkcji wykonawczych
12.3. System wykonawczy
12.4. Neurofizjologiczne aspekty funkcji wykonawczych
12.5. Mikrogenetyczne ujęcie istoty funkcji wykonawczych
12.6. Ocena zaburzeń funkcji wykonawczych w aspekcie prawnym
12.7. Podsumowanie
13. JĘZYK A KOMUNIKACJA INTRAPERSONALNA I INTERPERSONALNA
13.1. Informacje ogólne
13.2. Język - mowa - porozumiewanie się
13.3. Mikrogenetyczny model komunikacji
13.4. Składowe procesu komunikacji
13.5. Język a myślenie
13.6. Język a percepcja
13.7. Język a pamięć
13.8. Język jako proces
13.9. Pragmatyka komunikacyjna
13.10. Podsumowanie
14. WZGLĘDNOŚĆ PRAW I PRAWD NAUKOWYCH
14.1. Informacje ogólne
14.2. Nowe i nienowe "odkrycia" naukowe
14.3. Układ stanu spoczynku
14.4. Spory dotyczące plastyczności mózgu
14.5. Spory dotyczące natury mózgu
14.6. Stereotypy w nauce
14.7. Niepewność wiedzy
14.8. Nowoczesne technologie w badaniach neuropsychologicznych
14.9. Podsumowanie
15. SŁOWNIK TERMINÓW
16. LITERATURA
480 stron, Format: 20.6x30.0cm, oprawa twarda Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- WPROWADZENIE DO NEUROPSYCHOLOGII KLINICZNEJ HERZYK A.
- NEUROPSYCHOLGIA KLINICZNA WALSHA WALSH K. DARBY D
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|