Dziecko w teorii i praktyce pedagogicznej
ROZWÓJ POLSKIEJ I UKRAIŃSKIEJ TEORII I PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ NA PRZESTRZENI XIX-XXI
WIEKU TOM 3
Publikacja jest efektem współpracy naukowców polskich i ukraińskich. Ukazuje
kształtowanie się polskiej i ukraińskiej myśli pedagogicznej, tworzenie i rozwój
systemów edukacyjnych, instytucji oświatowych i społecznych inicjatyw w zakresie
edukacji. Wyniki badań historycznych pozwalają lepiej poznać źródła współczesnej
pedagogiki w Polsce i na Ukrainie oraz przybliżyć polsko-ukraińskie dokonania na polu
szeroko rozumianej edukacji.
Teksty publikowane w książce w językach polskim i ukraińskim.
Wstęp
I. Dziecko w świetle teorii pedagogicznych
Nadia Zayachkivska - Dziecko jako podmiot procesu wychowawczego w twórczości
pedagogicznej Sofii Rusowej (1856-1940)
Larysa Kovalchuk - Pajdocentryzm w świetle paradygmatu duchowo-moralnego znanego
ukraińskiego uczonego Hryhorija Waszczenki (1878-1967)
Mykhajlo Antonec - Pajdocentryzm w dydaktyczno-wychowawczym
systemie Wasyla Suchomlińskiego (W 95 rocznicę urodzin W.O. Suchomlińskiego 1918-1970)
Romana Mykhajlyshyn - Dziecko w ukraińskiej etnopedagogice Mirosława Stelmachowycza
(1934-1998)
Iryna Myshchyshyn, Svitlana Tsura - Idea "Nowego Wychowania"
w teorii i praktyce pedagogicznej szkolnictwa gimnazjalnego w Galicji (lata 20-30 XX
wieku)
Petro Siredzhuk - Pierwszy Ukraiński Kongres Pedagogiczny we Lwowie o perspektywach
rozwoju ukraińskiej oświaty i wychowania (1935 r.)
II. Praktyka pedagogiczna wobec dziecka
Stefania Walasek - Ukraińskie przedszkola i ogródki dziecięce w świetle polskich
przepisów szkolnych i ich działalność w Lwowskim Okręgu Szkolnym w latach IIRP
Mirosław Piwowarczyk - Dziecko w teorii i praktyce Związku Pracy Obywatelskiej Kobiet
(1928-1939)
Kamila Gandecka - Organizacje i towarzystwa działające na rzecz opieki nad dzieckiem
osieroconym na terenie powiatu jeleniogórskiego w latach 1945-1956
Tetiana Zavhorodnya - Idea pajdocentryzmu we współczesnym szkolnictwie ukraińskim w
kontekście dokonań pedagogów okresu międzywojennego
Maria Shved - Metody i techniki pracy z dziećmi - sierotami społecznymi na Ukrainie
Olga Fert - Kształtowanie zachowań społecznych u dzieci z ADHD w grupie rówieśniczej
Galyna Piatakova, Olga Fert - Model pomocy dzieciom z ADHD w rodzinie i szkole
III. Dziecko i jego świat w ujęciu kulturowym i prawnym
Barbara Jędrychowska - Dziecko w "innym świecie". Życie codzienne dzieci na
syberyjskim zesłaniu (XIX wiek)
Dmytro Hertsyuk - Literatura dziecięca jako środek kształtowania osobowości dziecka.
Aspekt historyczno-pedagogiczny (Galicja, druga połowa XIX - początek XX w.)
Anna Haratyk - Dziecko w legendach górali Podhala
Andrzej Ładyżyński - Dziecko w opresji współczesności
Jolanta Szablicka-Żak - Prawa dziecka w Polsce w kontekście podstawowych norm
międzynarodowych i krajowych. Teoria i praktyka
Larysa Leszczenko - Specyfika tworzenia systemu ochrony praw
dziecka na Ukrainie w okresie transformacji systemowej
Arkadiusz Urbanek - Realizacja prawa do ochrony życia rodzinnego w Polsce w warunkach
więziennych - analiza sytuacji cudzoziemców
288 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka