Biblioteki w nowym otoczeniu
Biblioteka w nowym otoczeniu to kolejna książka z serii Nauka – Dydaktyka –
Praktyka, tym razem autorstwa prof. dr hab. Jacka Wojciechowskiego. Jak pisze autor we
wprowadzeniu: „nowe i zmienne okoliczności, w jakich znalazły się biblioteki,
wywołują potrzebę sukcesywnej refleksji nad ich obecnym i przyszłym funkcjonowaniem.
Takich opinii trochę jest, ale nie za dużo. Z założenia, że i ja mogę dodać do nich
coś użytecznego wzięła się ta książka”.
W tekście mowa o problemach: oferty bibliotecznej i jej dostosowania do
zmieniających się potrzeb oraz oczekiwań czytelników; zakresu i organizacji usług
bibliotecznych z uwzględnieniem warunków ich realizacji według rodzaju bibliotek,
które je świadczą (biblioteki akademickie, publiczne); tworzenia sieci bibliotecznej i
rozwijania międzybibliotecznej współpracy na różnych płaszczyznach; udostępniania i
odbioru piśmiennictwa oraz materiałów digitalnych.
1. WPROWADZENIE
2. NA ROZSTAJACH
2.1. Różnorodność
Komunikacyjna mnogość (14) – Narzędzia (16) – Zmodyfikowany serwis (18)
2.2. Przestrzeń i czas
Dostępność (20) – Cechy oferty zdalnej (21) – Oferta w bibliotece (25) –
Promocja sieciowa (28)
2.3. Poza komercją
Wartości i pożytki (31) – Opłaty jako bariera (32) – Oferta darmowa (33)
2.4. Duże i małe
Rozmiary kolekcji (34) – Razem (36) – Kooperacja sformalizowana (38)
2.5. Publiczność
Rozpoznawanie nastawień (40) – Wsparcie (41) – Obszary wspierania (43) –
Profesjonalizm (50)
3. BIBLIOTECZNE USŁUGI
Zmiany (53) – Pośrednictwo (54)
3.1. W kręgu usług
Cykl życia (54) – Usługa to proces (55) – Niematerialny charakter (55) –
E-usługi (57) – Standaryzacja (58) – Poza rynkiem (58)
3.2. Główne rodzaje usług w bibliotekach
Paradygmat (59) – Usługi pośrednie i bezpośrednie (60) – Na miejscu (60) – Na
wynos (62) – Dostawa do domu (63) – Usługi zdalne (63)
3.3. Przedmiot i zakres
Transmisja piśmiennictwa (67) – Przekazy digitalne (69) – Strony WWW (71) – Inne
przekazy medialne (72) – Informacje indywidualne (73) – Doradztwo (75) –
Udogodnienia (76) – Rezpozytoria i edytorstwo (77)
3.4. Organizacja
Wypożyczanie (78) – Udostępnianie zdalne (82) – Czytelnie (83) – Bibliotekarze
dyżurni (85) – Obsługa informacyjna (86) – Doradcy przedmiotowi (92) –
Międzybiblioteczne sprzężenia (95)
3.5. Okoliczności realizacji
Niekomercyjny charakter usług bibliotecznych (98) – Dogodność (100) – Szybkość
(103) – Kopiowanie (103) – Rezerwacja (104) – Przyjazność (105)
3.6. Użytkownicy
Bariery (107) – Nastawienia (109) – Oceny (111) – Przestrzeń publiczna (113) –
Interaktywny kontekst usług (114)
3.7. Świadomość oferty
Powiadomienia (116) – Promocja (118) – Indeksacja (120) – Przewodnictwo (123) –
Identyfikacja oczekiwań (124)
4. UCZELNIANA SIEĆ BIBLIOTECZNA
4.1. W rozproszeniu
Kształcenie a badania (128) – Atomizacja (129)
4.2. Megabiblioteki?
Scalanie (130) – Biblioteki małe (131) – Specjalizacja oferty (132) – Bibliotekarze
dziedzinowi (133)
4.3. Sieć jako struktura
Sieć (135) – Kooperacja (136)
4.4. Obszary centralizacji
Zarządzanie (138) – Centralizacja (138) – Opracowanie (140)
4.5. Koordynacja i współdziałanie
Gromadzenie (142) – Przechowywanie (143) – Usługi (144) – Marketing (145) –
4.6. Wykonawstwo zespolone
Udostępnianie (146) – Oferta informacyjna (149) – Przysposobienie (151) –
Wspomaganie (153) – Programy ponadusługowe (154)
5. BIBLIOTEKI AKADEMICKIE: OBSZARY KOOPERACJI
5.1. W jednej uczelni
Biblioteki autonomiczne? (157) – Biblioteka główna (158)
5.2. Programy dydaktyczne
Współpraca z uczelnią (159) – Zaplecze kształcenia (160) – Information Literacy
(162)
5.3. Badania naukowe
Zaplecze badań (163) – Repozytoria (166) – Edytorstwo (168)
5.4. Kooperacja zewnętrzna
Współpraca międzyuczelniana (169) – Partnerstwo bibliotek publicznych
(170) – Szerokie otwarcie (170)
6. FUNKCJONOWANIE BIBLIOTEK PUBLICZNYCH
6.1. Biblioteczny uniwersalizm
Wszystko dla każdego (174) – Mediacja wielokomunikacyjna (176) – Uniwersalizacja
informacji (180)
6.2. Obsługa
Realizacja oferty (183) – Programy ponadusługowe na miejscu (186) – Ponadusługowe
przedsięwzięcia sieciowe (189)
6.3. Rozwiązania organizacyjne
Strukturalizacja (193) – Międzybiblioteczna kooperacja pozasieciowa (199)
6.4. Biblioteka publiczna w swoim otoczeniu
Środowiskowość (202) – Kontakty bezpośrednie (206) – Relacje sieciowe (208) –
Organizacja informacji lokalnej (209)
6.5. Różne obszary oferty
Transmisja informacji (213) – Wspieranie edukacji (214) – Refleksja i rekreacja (219)
– Dzieci i młodzież (221) – Powinności szczególne (224)
7. ODBIÓR KOMUNIKATÓW Z INTERNETU I Z DRUKU
Semiotyczna różnorodność (231)
7.1. Komunikacja pisemna i digitalna
Zasięg (232) – Panorama komunikacji (235)
7.2. W kręgu języków
Pismo i mowa (238) – Wizualizacja (240) – Komunikacja digitalna (241) – Odmienności
(244)
7.3. Czytanie z druku i z monitora
Uwaga (246) – Myślenie (248) – Przeglądanie (250) – Odbiór treści (251)
7.4. Przetwarzanie
Odbiór sygnałów (253) – Zapamiętywanie (257)
7.5 Efekty
Procesy mentalne (259) – Wyszukiwanie sygnałów (264)
7.6. Pytania o przyszłość
Kryzys piśmiennictwa? (266) – Plastyczność mózgu (268) – Zmiany technologiczne
(269) – Koegzystencja (270)
8. PUBLIKACJE WYKORZYSTANE
9. INDEKS OSÓB
10. SUMMARY
304 strony, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka