|

DIAGNOZA PSYCHOPEDAGOGICZNA PODSTAWOWE PROBLEMY I ROZWIĄZANIA
JAROSZ E. WYSOCKA E. wydawnictwo: ŻAK , rok wydania 2012, wydanie Icena netto: 51.99 Twoja cena 49,39 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania
Chcąc wskazać główne zalety tego podręcznika, podkreśliłbym - po pierwsze -
uniwersalność jego treści z obszaru diagnostyki psychopedagogicznej. Po wtóre - to,
że w trafny sposób dopasowuje warsztat i narzędzia poznania do realiów kulturowych i
społecznych badanej rzeczywistości. A jest to istotne, jako że procesy wychowawcze są
silnie uwikłane w niepowtarzalne realia otoczenia człowieka. Ukazuje to wyraźnie zarówno
perspektywa teoretyczna, którą w pierwszej części pracy kreślą Autorki, jak i
prezentowane w niej obszernie rozwiązania metodologiczne.
Prof. dr hab. Tadeusz Pilch (Słowo wstępne)
SŁOWO WSTĘPNE
Część I PODSTAWY DIAGNOZY PSYCHOPEDAGOGICZNEJ
Rozdział 1
DIAGNOZA PSYCHOPEDAGOGICZNA - OGÓLNE ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE (E. Jarosz)
1.1.Pojęcie diagnozy
1.2.Diagnoza w pedagogice - geneza i rozwój
1.3.Podstawowe zasady diagnozy psychopedagogicznej
Rozdział 2
UWARUNKOWANIA PROCESU DIAGNOSTYCZNEGO (E. Wysocka)
2.1.Kontakt diagnostyczny - podstawowe wyznaczniki, cechy i techniki budowania kontaktu
2.2.Opór jako przejaw zaburzeń w kontakcie diagnostycznym - objawy, źródła i techniki
radzenia sobie z oporem
2.3.Zdolności i kompetencje wyznaczające profesjonalizm diagnost
2.4.Błędy i wadliwe nastawienia diagnosty
2.5.Mechanizmy poznawcze modyfikujące przebieg procesu diagnostycznego
2.6.Katalog podstawowych reguł i zasad diagnozowania psychopedagogicznego
Rozdział 3
PODSTAWOWE TECHNIKI DIAGNOSTYCZNE W PSYCHOLOGII I PEDAGOGICE (E. Wysocka)
3.1.Rozmowa i wywiad
3.2.Ankieta
3.3.Obserwacja
3.4.Analiza dokumentów i wytworów
3.5.Pomiar w naukach społecznych - możliwości wykorzystania w diagnozie
psychopedagogicznej
3.6.Kwestionariusz jako podstawowe narzędzie w diagnostyce psychopedagogicznej
LITERATURA
Część II GŁÓWNE OBSZARY DIAGNOZY PSYCHOPEDAGOGICZNEJ - ZAŁOŻENIA
TEORETYCZNE I ROZWIĄZANIA METODOLOGICZNE
Rozdział 1
DIAGNOZA ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO RODZINY - ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE (E.
Jarosz)
1.1.Rodzina w diagnozie psychopedagogicznej
1.2.Czynniki opisujące rodzinę jako środowisko wychowawcze
1.3.Podstawowe zasady poznawania rodziny jako środowiska
wychowawczego
Rozdział 2
WYBRANE KONCEPCJE I ŚRODKI DIAGNOZY RODZINY (L. Jarosz)
2.1.Strategie diagnozowania rodziny
2.2.Środki diagnozy wybranych cech rodziny - przegląd narzędzi
Rozdział 3
DIAGNOZA NIEKTÓRYCH PROBLEMÓW FUNKCJONOWANIA RODZINY JAKO ŚRODOWISKA
WYCHOWAWCZEGO - PRZEMOC I ZANIEDBYWANIE DZIECI (E. Jarosz)
3.1.Przewidywanie - ustalanie ryzyka przemocy nad dzieckiem w rodzinie
3.2.Identyfikacja przypadków przemocy i diagnoza problemu
3.3.Główne wskaźniki przemocy i zaniedbywania dziecka w rodzinie - podstawowe symptomy
i czynniki ryzyka
3.4.Zdobywanie danych
Rozdział 4
SYTUACJA SZKOLNA JAKO PRZEDMIOT DIAGNOZY PSYCHOPEDAGOGICZNEJ (E. Jarosz)
4.1.Diagnoza środowiska wychowawczego szkoły
4.2.Diagnoza funkcjonowania dziecka w rolach szkolnych
Rozdział 5
DIAGNOZA DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ JAKO PODSTAWA PROGNOZY FUNKCJONOWANIA DZIECKA W
SYTUACJI SZKOLNEJ (E. Wysocka)
5.1.Sposoby definiowania dojrzałości szkolnej
5.2.Podstawowe uwarunkowania osiągania dojrzałości szkolnej
5.3.Diagnoza dojrzałości szkolnej - założenia metodologiczne i kryteria diagnostyczne
Rozdział 6
DIAGNOZA FUNKCJONOWANIA DZIECKA W SZKOLE (E. Jarosz)
6.1.Osiągnięcia i niepowodzenia szkolne - problemy diagnozy
6.2.Diagnoza przystosowania do warunków i wymagań szkolnych
Rozdział 7
DIAGNOZA DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ JAKO PODSTAWA PROGNOZY TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ -
MODEL PSYCHOPEDAGOGICZNY (E. Wysocka)
7.1.Dysleksja, dysortografia, dysgrafia - ustalenia terminologiczne
7.2.Przyczyny i patomechanizmy dysleksji rozwojowej
7.3.Typy dysleksji
7.4.Charakterystyka zaburzeń w czytaniu i pisaniu o różnym patomechanizmie
7.5.Diagnoza dysleksji - założenia metodologiczne i kryteria diagnostyczne
7.6.Zasady diagnozy dysleksji
7.7.Aspekty i etapy diagnozy dysleksji
7.8.Wybrane metody, techniki i narzędzia diagnozy dysleksji
7.9.Pomoc postdiagnostyczna dziecku dyslektycznemu
Rozdział 8
ODMOWA CHODZENIA DO SZKOŁY JAKO ZABURZENIE FUNKCJONOWANIA DZIECKA W SYTUACJI
SZKOLNEJ (E. Jarosz)
8.1.Odmowa chodzenia do szkoły - charakter problemu
8.2.Diagnoza problemu i interwencje
Rozdział 9
BŁĄD WYCHOWAWCZY JAKO KATEGORIA DIAGNOZY SYTUACJI SZKOLNEJ I JAKOŚCI
ŚRODOWISKA RODZINNEGO (E. Wysocka)
9.1.Pojęcie błędu wychowawczego na tle innych zaburzeń procesu wychowania
9.2.Klasyfikacje błędów wychowawczych i kryteria ich tworzenia
9.3.Podstawowe źródła błędu wychowawczego
9.4.Skutki i czynniki warunkujące szkodliwość błędów wychowawczych
9.5.Podstawowe założenia metodologiczne, cele i kryteria diagnostyczne stosowane w
identyfikacji błędów w wychowaniu
9.6.Podstawowe techniki wykorzystywane w diagnozie błędów wychowawczych
9.7.Zasady diagnozy błędów wychowawczych
Rozdział 10
DIAGNOZA SYTUACJI SPOŁECZNEJ W KLASIE SZKOLNEJ (E. Jarosz)
10.1.Socjometria jako podstawowy sposób pomiaru stosunków społecznych
10.2.Odmiany socjometrii
10.3.Badanie socjometryczne i jego analiza
Rozdział 11
TECHNIKI PROJEKCYJNE W PSYCHOPEDAGOGICZNYM DIAGNOZOWANIU SYTUACJI RODZINNEJ I
SZKOLNEJ (E. Wysocka)
11.1.Założenia teoretyczne i cechy metod projekcyjnych
11.2.Klasyfikacje technik projekcyjnych
11.3.Podstawowe zasady i reguły stosowania technik projekcyjnych
11.4.Techniki projekcyjne w psychopedagogicznym diagnozowaniu rodziny
11.5.Techniki projekcyjne w psychopedagogicznym diagnozowaniu sytuacji szkolnej
11.6.Charakterystyka wybranych technik i narzędzi wykorzystujących mechanizm projekcji
LITERATURA
ANEKS
Załącznik 1.Wybrane narzędzia diagnozy rodziny (fragmenty)
Załącznik 2.Przykłady narzędzi diagnozy przystosowania szkolnego (fragmenty)
Załącznik 3.Narzędzia diagnozy błędów wychowawczych {fragmenty)
Załącznik 4.Wybrane testy projekcyjne (fragmenty)
429 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ BARNES C. MERCER G.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|