ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   4 egz. / 247.99 235,59   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DIAGNOZA PSYCHOPEDAGOGICZNA PODSTAWOWE PROBLEMY I ROZWIĄZANIA


JAROSZ E. WYSOCKA E.

wydawnictwo: ŻAK , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 51.99 Twoja cena  49,39 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania


Chcąc wskazać główne zalety tego podręcznika, podkreśliłbym - po pierwsze - uniwersalność jego treści z obszaru diagnostyki psychopedagogicznej. Po wtóre - to, że w trafny sposób dopasowuje warsztat i narzędzia poznania do realiów kulturowych i społecznych badanej rzeczywistości. A jest to istotne, jako że procesy wychowawcze są silnie uwikłane w niepowtarzalne realia otoczenia człowieka. Ukazuje to wyraźnie zarówno perspektywa teoretyczna, którą w pierwszej części pracy kreślą Autorki, jak i prezentowane w niej obszernie rozwiązania metodologiczne.

Prof. dr hab. Tadeusz Pilch (Słowo wstępne)


SŁOWO WSTĘPNE

Część I PODSTAWY DIAGNOZY PSYCHOPEDAGOGICZNEJ

Rozdział 1
DIAGNOZA PSYCHOPEDAGOGICZNA - OGÓLNE ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE (E. Jarosz)
1.1.Pojęcie diagnozy
1.2.Diagnoza w pedagogice - geneza i rozwój
1.3.Podstawowe zasady diagnozy psychopedagogicznej

Rozdział 2
UWARUNKOWANIA PROCESU DIAGNOSTYCZNEGO (E. Wysocka)
2.1.Kontakt diagnostyczny - podstawowe wyznaczniki, cechy i techniki budowania kontaktu
2.2.Opór jako przejaw zaburzeń w kontakcie diagnostycznym - objawy, źródła i techniki radzenia sobie z oporem
2.3.Zdolności i kompetencje wyznaczające profesjonalizm diagnost
2.4.Błędy i wadliwe nastawienia diagnosty
2.5.Mechanizmy poznawcze modyfikujące przebieg procesu diagnostycznego
2.6.Katalog podstawowych reguł i zasad diagnozowania psychopedagogicznego

Rozdział 3
PODSTAWOWE TECHNIKI DIAGNOSTYCZNE W PSYCHOLOGII I PEDAGOGICE (E. Wysocka)
3.1.Rozmowa i wywiad
3.2.Ankieta
3.3.Obserwacja
3.4.Analiza dokumentów i wytworów
3.5.Pomiar w naukach społecznych - możliwości wykorzystania w diagnozie psychopedagogicznej
3.6.Kwestionariusz jako podstawowe narzędzie w diagnostyce psychopedagogicznej

LITERATURA

Część II GŁÓWNE OBSZARY DIAGNOZY PSYCHOPEDAGOGICZNEJ - ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE I ROZWIĄZANIA METODOLOGICZNE

Rozdział 1
DIAGNOZA ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO RODZINY - ZAŁOŻENIA TEORETYCZNE (E. Jarosz)
1.1.Rodzina w diagnozie psychopedagogicznej
1.2.Czynniki opisujące rodzinę jako środowisko wychowawcze
1.3.Podstawowe zasady poznawania rodziny jako środowiska
wychowawczego

Rozdział 2
WYBRANE KONCEPCJE I ŚRODKI DIAGNOZY RODZINY (L. Jarosz)
2.1.Strategie diagnozowania rodziny
2.2.Środki diagnozy wybranych cech rodziny - przegląd narzędzi

Rozdział 3
DIAGNOZA NIEKTÓRYCH PROBLEMÓW FUNKCJONOWANIA RODZINY JAKO ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO - PRZEMOC I ZANIEDBYWANIE DZIECI (E. Jarosz)
3.1.Przewidywanie - ustalanie ryzyka przemocy nad dzieckiem w rodzinie
3.2.Identyfikacja przypadków przemocy i diagnoza problemu
3.3.Główne wskaźniki przemocy i zaniedbywania dziecka w rodzinie - podstawowe symptomy i czynniki ryzyka
3.4.Zdobywanie danych

Rozdział 4
SYTUACJA SZKOLNA JAKO PRZEDMIOT DIAGNOZY PSYCHOPEDAGOGICZNEJ (E. Jarosz)
4.1.Diagnoza środowiska wychowawczego szkoły
4.2.Diagnoza funkcjonowania dziecka w rolach szkolnych

Rozdział 5
DIAGNOZA DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ JAKO PODSTAWA PROGNOZY FUNKCJONOWANIA DZIECKA W SYTUACJI SZKOLNEJ (E. Wysocka)
5.1.Sposoby definiowania dojrzałości szkolnej
5.2.Podstawowe uwarunkowania osiągania dojrzałości szkolnej
5.3.Diagnoza dojrzałości szkolnej - założenia metodologiczne i kryteria diagnostyczne

Rozdział 6
DIAGNOZA FUNKCJONOWANIA DZIECKA W SZKOLE (E. Jarosz)
6.1.Osiągnięcia i niepowodzenia szkolne - problemy diagnozy
6.2.Diagnoza przystosowania do warunków i wymagań szkolnych

Rozdział 7
DIAGNOZA DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ JAKO PODSTAWA PROGNOZY TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ - MODEL PSYCHOPEDAGOGICZNY (E. Wysocka)
7.1.Dysleksja, dysortografia, dysgrafia - ustalenia terminologiczne
7.2.Przyczyny i patomechanizmy dysleksji rozwojowej
7.3.Typy dysleksji
7.4.Charakterystyka zaburzeń w czytaniu i pisaniu o różnym patomechanizmie
7.5.Diagnoza dysleksji - założenia metodologiczne i kryteria diagnostyczne
7.6.Zasady diagnozy dysleksji
7.7.Aspekty i etapy diagnozy dysleksji
7.8.Wybrane metody, techniki i narzędzia diagnozy dysleksji
7.9.Pomoc postdiagnostyczna dziecku dyslektycznemu

Rozdział 8
ODMOWA CHODZENIA DO SZKOŁY JAKO ZABURZENIE FUNKCJONOWANIA DZIECKA W SYTUACJI SZKOLNEJ (E. Jarosz)
8.1.Odmowa chodzenia do szkoły - charakter problemu
8.2.Diagnoza problemu i interwencje

Rozdział 9
BŁĄD WYCHOWAWCZY JAKO KATEGORIA DIAGNOZY SYTUACJI SZKOLNEJ I JAKOŚCI ŚRODOWISKA RODZINNEGO (E. Wysocka)
9.1.Pojęcie błędu wychowawczego na tle innych zaburzeń procesu wychowania
9.2.Klasyfikacje błędów wychowawczych i kryteria ich tworzenia
9.3.Podstawowe źródła błędu wychowawczego
9.4.Skutki i czynniki warunkujące szkodliwość błędów wychowawczych
9.5.Podstawowe założenia metodologiczne, cele i kryteria diagnostyczne stosowane w identyfikacji błędów w wychowaniu
9.6.Podstawowe techniki wykorzystywane w diagnozie błędów wychowawczych
9.7.Zasady diagnozy błędów wychowawczych

Rozdział 10
DIAGNOZA SYTUACJI SPOŁECZNEJ W KLASIE SZKOLNEJ (E. Jarosz)
10.1.Socjometria jako podstawowy sposób pomiaru stosunków społecznych
10.2.Odmiany socjometrii
10.3.Badanie socjometryczne i jego analiza

Rozdział 11
TECHNIKI PROJEKCYJNE W PSYCHOPEDAGOGICZNYM DIAGNOZOWANIU SYTUACJI RODZINNEJ I SZKOLNEJ (E. Wysocka)
11.1.Założenia teoretyczne i cechy metod projekcyjnych
11.2.Klasyfikacje technik projekcyjnych
11.3.Podstawowe zasady i reguły stosowania technik projekcyjnych
11.4.Techniki projekcyjne w psychopedagogicznym diagnozowaniu rodziny
11.5.Techniki projekcyjne w psychopedagogicznym diagnozowaniu sytuacji szkolnej
11.6.Charakterystyka wybranych technik i narzędzi wykorzystujących mechanizm projekcji

LITERATURA

ANEKS
Załącznik 1.Wybrane narzędzia diagnozy rodziny (fragmenty)
Załącznik 2.Przykłady narzędzi diagnozy przystosowania szkolnego (fragmenty)
Załącznik 3.Narzędzia diagnozy błędów wychowawczych {fragmenty)
Załącznik 4.Wybrane testy projekcyjne (fragmenty)


429 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ
BARNES C. MERCER G.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022