|
ZNAJOMOŚĆ KOLEŻEŃSTWO PRZYJAŹŃ DYNAMIZM EWOLUOWANIA WIĘZI EMOCJONALNEJ
ŻYWCZOK A. RED. wydawnictwo: ŻAK , rok wydania 2014, wydanie Icena netto: 51.99 Twoja cena 49,39 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Znajomość koleżeństwo przyjaźń
Dynamizm ewoluowania więzi emocjonalnej
Jako redaktor niniejszej pracy zbiorowej podjęłam się znalezienia odpowiedzi na
pytanie, czym charakteryzują się „wartościowa” znajomość, koleżeństwo i
przyjaźń oraz jakie jest ich znaczenie w procesie wychowania młodego pokolenia –
takimi słowami redaktora naukowego można by scharakteryzować prezentowaną monografię
naukową, choć obszar tematyczny pracy jest nawet bogatszy, bo zawiera o wiele szersze
tematy.
Autorzy poszczególnych artykułów prowadzą nas stopniowo przez kolejne zagadnienia:
motyw więzi w rodzinie, więzi społecznych w przestrzeni miejskiej, w kontekście
architektonicznym, w środowisku pracy, w działalności wolontaryjnej, wspólnotowej,
religijnej, temat przyjaźni młodzieńczej, przyjaźni na odległość.
Praca szczegónie polecana wychowawcom oraz rodzicom, a także animatorom kultury i
działaczon społecznym.
Wstęp
ROZDZIAŁ PIERWSZY
SPECYFIKA WIĘZI EMOCJONALNEJ W MIKROSTRUKTURACH SPOŁECZNYCH
1.1. Uwarunkowania więzi emocjonalnej między rodzicami a ich "prenatalnym
dzieckiem" (Marianna Dąbrowska-Wnuk)
1.1.1. Wprowadzenie
1.1.2. Rodzaje łączności matki z dzieckiem w prenatalnym okresie jego życia
1.1.2.1. Łączność fizjologiczna matki z "dzieckiem prenatalnym"
1.1.2.2. Łączność behawioralna matki z "dzieckiem prenatalnym"
1.1.2.3. Więź matki z "dzieckiem prenatalnym" za pośrednictwem komunikacji
empatycznej
1.1.3. Funkcje ojca w budowaniu wczesnych więzi rodzinnych
1.1.4. Jakość związku małżeńskiego i wsparcie społeczne - predyktory więzi
emocjonalnej rodziców z "dzieckiem prenatalnym"
1.1.5. Sposoby wychowawczej stymulacji prenatalnej dziecka
1.1.6. Podsumowanie
Abstract
1.2. Siła słabych więzi, słabość silnych więzi emocjonalnych w rodzinie. Przemiany
postaw wychowawczych rodziców (Irena Przybylska)
1.2.1. Wprowadzenie
1.2.2. Więzi emocjonalne - wyjaśnienia leksykalne
1.2.3. Więzi uczuciowe w rodzinach dziewiętnastowiecznych i współczesnych
1.2.4. Dodatnie i ujemne strony silnych więzi emocjonalnych w rodzinie
1.2.5. Cykl rozwoju więzi uczuciowej łączącej członków rodziny
1.2.6. Podsumowanie
Abstract
ROZDZIAŁ DRUGI
WIĘŹ MAKROSPOŁECZNA - PRZEDMIOT BADAŃ NAUK HUMANISTYCZNYCH, SPOŁECZNYCH I
TECHNICZNYCH
2.1. Więź społeczna w przestrzeni zurbanizowanej - analiza psychologiczna i
socjologiczna (Agata Diec)
2.1.1. Wprowadzenie
2.1.2. Współczesne edukacyjne i zawodowe wymagania wobec młodych dorosłych
2.1.3. Wpływ przestrzeni miejskiej na biopsychiczne funkcjonowanie człowieka
2.1.4. Przywiązanie młodych dorosłych do miejsca zamieszkania - czynnik dynamizujący
rozwój tej grupy społecznej
2.1.5. Wyniki i interpretacja badań własnych
2.1.6. Podsumowanie
Abstract
2.2. Miasto i dom jako miejsca budowania więzi społecznej. Analiza zagadnienia w
kontekście urbanistyczno-architektonicznym (Rafał Blazy)
2.2.1. Wprowadzenie
2.2.2. Teoretyczne podstawy budowania więzi społecznej
2.2.3. Uzasadnienie potrzeby budowania więzi we współczesnych społeczeństwach
2.2.4. Spotkanie jako warunek powstawania więzi w mieście
2.2.4.1. Zatrzymanie
2.2.4.2. Kontakt
2.2.4.3. Aktywność podmiotu
2.2.5. Wzorce przestrzenne korzystne w budowaniu więzi międzyludzkich
2.2.5.1. Geometria
2.2.5.2. Model
2.2.6. Dom i mieszkanie w aspekcie tworzenia i umacniania więzi między ludźmi
2.2.7. Podsumowanie
Abstract
3. Pozytywna więź międzyludzka w środowisku pracy jako komponent profilaktyki syndromu
wypalenia zawodowego (Sabina Koczoń-Zurek)
2.3.1. Wprowadzenie
2.3.2. Nieprawidłowe relacje międzyludzkie w miejscu pracy - jedna z przyczyn syndromu
wypalenia zawodowego
2.3.3. Znaczenie konstruktywnych relacji interpersonalnych w podtrzymywaniu aktywności
zawodowej nauczyciela
2.3.4. Czynniki sprzyjające występowaniu syndromu wypalenia zawodowego w zawodzie
policjanta
2.3.5. Pejoratywne relacje interpersonalne w zakładzie karnym - podłoże syndromu
wypalenia zawodowego pracowników
2.3.6. Uwarunkowania wypalenia zawodowego kuratorów sądowych
2.3.7. Wypalenie zawodowe wychowawców domów dziecka
2.3.8. Podsumowanie
Abstract
ROZDZIAŁ TRZECI
UMACNIANIE I ODBUDOWYWANIE WIĘZI UCZUCIOWEJ. ZNACZENIE WIĘZI WYCHOWAWCZEJ
3.1. "Uzdrawianie" więzi międzyludzkich - psychologiczna analiza
rodzajów przebaczenia (Marek Wójtowicz)
3.1.1. Wprowadzenie
3.1.2. Przebaczenie jako kategoria psychologiczna
3.1.3. Wielowymiarowość i dynamika przebaczenia
3.1.4. Fałszywe przebaczenie
3.1.5. Rodzaje autentycznego przebaczenia
3.1.6. Podsumowanie
Abstract
3.2. Budowanie więzi emocjonalnej pedagoga z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie -
wnioski z badań empirycznych (Iwona Wendreńska)
3.2.1. Wprowadzenie
3.2.2. Więź społeczna - ustalenia terminologiczne
3.2.3. Typy więzi społecznej
3.2.4. Podstawy metodologiczne podjętych badań
3.2.5. Proces budowania więzi z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w świetle
wypowiedzi oligofrenopedagogów
3.2.6. Czynniki warunkujące przebieg i jakość procesu budowania więzi
oligofrenopedagogów z grupą dzieci niepełnosprawnych intelektualnie
3.2.7. Rodzaje więzi społecznej kształtowane w placówkach kształcenia specjalnego
3.2.8. Podsumowanie
Abstract
3.3. Ksiądz Profesor Franciszek Blachnicki (1921-1987) - wychowawca dzieci i młodzieży,
promotor odnowy duchowej i ekumenizmu (Adam Wodarczyk)
3.3.1. Wprowadzenie
3.3.2. Rys biograficzny Franciszka Blachnickiego
3.3.3. Osobowość i autorytet moralny Księdza Franciszka Blachnickiego
3.3.4. Dokonania i proces beatyfikacyjny Księdza Franciszka Blachnickiego
3.3.5. Podsumowanie
Abstract
ROZDZIAŁ CZWARTY
WARTOŚCIOWE KOLEŻEŃSTWO - REZULTAT STYCZNOŚCI MIĘDZYLUDZKICH I DOBORU
ZNAJOMYCH
4.1. Styczność, znajomość, koleżeństwo - komparatystyka ludzkiego obcowania
(Alicja Żywczok)
4.1.1. Wprowadzenie
4.1.2. Znajomość i koleżeństwo - analiza leksykalna
4.1.3. Próba uporządkowania i porównania relacji koleżeńskich i przyjacielskich
opartych na sympatii
4.1.4. Rozwój relacji koleżeńskiej w ontogenezie. Przejawy koleżeństwa i zasady
obowiązujące kolegów/koleżanki
4.1.5. Najstarsze i najnowsze dzieje koleżeństwa
4.1.6. Wychowawcze sposoby rozwijania relacji koleżeńskich i koleżeństwa rozumianego
jako dyspozycja psychiczna
4.1.7. Sens koleżeństwa na przykładzie działalności grup wsparcia rówieśniczego
4.1.8. Podsumowanie
Abstract
4.2. Wspólnota "doktor klaun" - działalność wolontaryjna (Przemysław Paweł
Grzybowski)
4.2.1. Wprowadzenie
4.2.2. Wspólnota śmiechu jako sposób wzmocnienia koleżeństwa wśród wolontariuszy
4.2.3. Prekursorzy doktorów klaunów
4.2.4. Ideologiczne podstawy działalności doktorów klaunów
4.2.5. Role i zadania doktorów klaunów w placówkach medycznych i opiekuńczych
4.2.6. Funkcje doktora klauna w placówkach opieki medycznej i wychowawczej
4.2.7. Więź emocjonalna jako podstawa działalności doktora klauna
4.2.8. Podsumowanie
Abstract
4.3. W trosce o młode pokolenie. Ruch Światło-Życie jako pedagogia nowego człowieka
(Adam Wodarczyk)
4.3.1. Wprowadzenie
4.3.2. Zarys historii Ruchu Światło-Życie
4.3.3. Podstawowe założenia pedagogii nowego człowieka
4.3.4. Metody wychowania dzieci i młodzieży w Ruchu Światło-Życie
4.3.5. Podsumowanie
Abstract
ROZDZIAŁ PIĄTY
SPOŁECZNE I NOETYCZNE ASPEKTY PRZYJAŹNI. ZMIANY CYWILIZACYJNE W KOMUNIKOWANIU
SIĘ PRZYJACIÓŁ
5.1. Przyjaźń jako specyficzna forma więzi międzyludzkiej - ujęcie
kontekstualne (Mariola Szczepańska)
5.1.1. Wprowadzenie
5.1.2. Komponenty i rodzaje przyjaźni
5.1.3. Kontekstualne ujęcie przyjaźni
5.1.3.1. Kontekst środowiska osobistego
5.1.3.2. Kontekst sieci relacji
5.1.3.3. Kontekst wspólnoty
5.1.3.4. Kontekst społeczny
5.1.4. Podstawy metodologiczne badań własnych
5.1.5. Wartości, preferencje interakcyjne i sposoby komunikowania się z przyjaciółmi
wśród badanej młodzieży
5.1.6. Istota przyjaźni, jej etapy, walory kształcące i wychowawcze w opinii badanej
młodzieży
5.1.7. Model przyjaźni młodzieży - rezultat badań pedagogicznych
5.1.8. Podsumowanie
Abstract
5.2. Przyjaźń jako czynnik konstytuujący poczucie sensu życia współczesnej
młodzieży (Violetta Rodek)
5.2.1. Wprowadzenie
5.2.2. Metodologiczne podstawy badań autorskich
5.2.3. Poziom poczucia sensu życia badanej młodzieży licealnej
5.2.4. Miejsce przyjaźni wśród czynników konstytuujących poczucie sensu życia
badanych
5.2.5. Przyjaźń jako czynnik sensotwórczy w świetle wypowiedzi respondentów
5.2.6. Podsumowanie
Abstract
5.3. Zjawisko przyjaźni "na odległość" w okresie wczesnej dorosłości
(Joanna Góźdź, Edyta Charzyńska)
5.3.1. Wprowadzenie
5.3.2. Czynniki wpływające na sympatię między ludźmi
5.3.3. Funkcje przyjaźni
5.3.4. Zjawisko przyjaźni "na odległość"
5.3.5. Podstawy metodologiczne badań własnych: cele, metoda, grupa badana
5.3.6. Analiza wyników badań
5.3.7. Interpretacja wyników badań
5.3.8. Ograniczenia badawcze i wskazówki do dalszych eksploracji zagadnienia
5.3.9. Podsumowanie
Abstract
Zakończenie
Bibliografia
312 stron, Format: 16.9x23.6cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|