|
ILUZJA A REALIZM GRA Z WIDZEM W SZTUCE HOLENDERSKIEJ 1580-1660
ZIEMBA A. wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 68.60 Twoja cena 65,17 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Iluzja a realizm
Gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580-1660
Iluzja a realizm. to pierwsze panoramiczne opracowanie w języku polskim dotyczące
sztuki holenderskiej XVII w., z uwzględnieniem najwybitniejszych artystów tego okresu:
Hendricka Goltziusa, Hendricka Vrooma, Rembrandta, Johannesa Vermeera.
Celem pracy jest ukazanie integralnego związku (a nie, jak dotychczas przyjmowano,
sprzeczności) między grą iluzji a realistyczną reprezentacją, zaś kluczem
interpretacyjnym - koncepcja obrazu otwartego na widza: obrazu bezpośrednio
odwołującego się do odbiorcy i wciągającego go do przestrzeni i treści
przedstawienia.
Autor, wykorzystując swoje doświadczenia naukowca, wykładowcy akademickiego oraz
muzealnika, prezentuje bogato ilustrowaną, ogólnohumanistyczną rozprawę, wychodzącą
poza hermetyczny dyskurs naukowy, dostępną wszystkim zainteresowanym nie tylko sztuką
holenderską Złotego Wieku (1580-1660), ale również historią sztuki i kultury
europejskiej. Rodzaj publikacji: naukowa
I. Między opisem a iluzją rzeczywistości. Wprowadzenie do sztuki
holenderskiej 9
I.1. Nowe społeczeństwo Republiki Zjednoczonych Prowincji i jego sztuka 9
I.2. Różne kategorie złudzeń w sztuce holenderskiej 14
I.3. Dawne i nowe interpretacje siedemnastowiecznej sztuki holenderskiej 17
I.4. Iluzja jako zasada sztuki 29
I.5. Optyka, perspektywa, iluzja 36
I.6. „Kultura ciekawości” w Holandii: kolekcjonerzy i koneserzy sztuki 42
Constantijn Huygens i dwór orański 43
Obce dwory europejskie 52
Mieszczańscy koneserzy i kolekcjonerzy: patrycjusze, humaniści, uczeni, artyści
63
II. Cuda sztuki i natury: prawda a złudzenie 77
II.1. Herkules i żaba. Między wzniosłą „historią” a ilustracją naukową: manieryści
około 1600–1620 77
Karel van Mander 77
Cornelis Cornelisz. van Haarlem 81
Hendrick Goltzius 84
Herkules Farnese 93
Osobliwości sztuki: techniczne eksperymenty Goltziusa i Segersa 96
Penschilderijen Goltziusa 97
Penschilderijen : tradycje i kontynuacje 104
Ręka Goltziusa 107
Hercules Segers – eksperymentator 109
Przyroda osobliwa i zwykła: Segers, Savery, Goltzius, de Gheyn 116
Realizm wyspekulowany: górskie pejzaże Segersa i Saverya 116
Naturalia i mirabilia . Ryby, żaby i muszle: Goltzius, de Gheyn i inni 122
Wieloryby 126
II.2. Obrazy śmierci 132
Konterfekty zmarłych 132
Szubienice 136
Pierwsze Lekcje anatomii 138
Anatomia doktora Tulpa jako „mówiący obraz” 141
II.3. Przełamać barierę 149
Tradycje XV–XVI wieku: „pudełko” Albertiego i „przekraczanie bariery lica” w
malarstwie niderlandzkim i weneckim 149
Obraz za kotarą: odsłanianie widoku 157
Zabawa dla podglądaczy: kasety perspektywiczne 174
Rembrandt: wyjście z kadru. Wizerunki w ramie, niszy, oknie, drzwiach lub za parapetem
176
Autoportret jako optyczna gra z widzem: prawda i fałsz lustra 186
Autoportret w lustrze i z lustrem: tradycja rozmowy obrazu z lustrem 194
Autoportrety Rembrandta: realizm czy fantazja? Problem stroju i kostiumu 198
Aemulatio 200
Trompe-l’oeil 210
Iluzja domowego sprzętu: ścienne wnęki, szafki, regały, kredensy Gerrita Dou i innych
mistrzów 216
Quodlibet 220
Szczygieł Fabritiusa i inne ptasie trompe-l’oeil 225
Obraz obrazu, czyli Coś z Niczego 232
III. Nowa topografia. Realizm a fantazja. Gra konwencji 239
III.1. Morze 239
Hendrick Vroom i malarstwo marynistyczne . 242
Morskie bitwy Vrooma 244
Parady statków i ich „portrety grupowe”, „profile” portów 254
Poza morską „historią”: marina rodzajowa. Diuny, plaże i nabrzeża 262
Snelle techniek – „szybka maniera”: inwencja artystyczna i wytwór nowego gustu,
pomysł na poszerzenie rynku sztuki czy rezultat kryzysu gospodar- czego? 265
Porcellis, de Vlieger, van Goyen, van de Cappelle 267
Marynistyczne penschilderijen 275
III.2. Miasto 279
Widok Delft Vermeera 279
„Profile” miast 283
Mapy i atlasy 290
Mapy i widoki Claesa Jansz.’a Visschera . 297
Wnętrze miasta 303
Fortyfikacje 304
Miasto jako wnętrze publiczne 306
Miejskie zakątki i zaułki. Uliczki i podwórka 310
Kerkinterieurs : od imaginacji do dokumentu 312
III.3. Het Land– kraj między miastem a morzem 324
Geografia patriotyczna 324
Małe pejzaże 325
Schilderachtig : „malowniczość” rodzimego krajobrazu 327
Plaisante plaetsen
Claesa J. Visschera: dokument topograficzny, przewodnik turystyczny, manifest patriotyczny
329
Plaisante plaetsen : dialog z widzem 337
Holenderskie „kaprysy” Jana van Goyena, Salomona van Ruysdaela i Hermana Saftlevena
. 339
Konkluzje 343
Przypisy 348
Bibliografia 400
Indeks postaci historycznych 439
Spis ilustracji 466
Źródła ilustracji 476
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|