ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

TEORIE MITU WSPÓŁCZESNE LITERATUROZNAWSTWO FRANCUSKIE (1969-2010)


KLIK M.

wydawnictwo: WYD UW , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 50.60 Twoja cena  48,07 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Teorie mitu

Współczesne literaturoznawstwo francuskie (1969-2010)


Pierwsza w Polsce publikacja poświęcona teoriom mitu literackiego.

W książce omówione zostały najważniejsze zagadnienia poruszane przez współczesnych literaturoznawców francuskich w dyskusji nad związkami mitu z literaturą.

Autor:
• prowadzi rozważania nad uniwersalnymi kwestiami teoretycznoliterackimi, jak koncepcje mitu literackiego, mitologiczne korzenie literatury, mity jako źródło literackich inspiracji, mitotwórcza funkcja literatury, typy transformacji mitów u różnych pisarzy, sposoby funkcjonowania opowieści mitycznej i postaci mitycznych w tekście literackim
• systematyzuje najważniejsze zagadnienia literaturoznawcze, np. rozróżnienie między mitem, baśnią a legendą
• szczegółowo omawia tradycyjne i najnowsze metody badania mitów w literaturze oraz najnowsze teorie dotyczące relacji między mitem a literaturą
• proponuje oryginalną koncepcję mitu literackiego, która spotkała się z uznaniem najlepszych specjalistów we Francji i w Hiszpanii

Książka została napisana bardzo przystępnym językiem i jest adresowana nie tylko do specjalistów, ale również do studentów poszukujących informacji na temat różnych koncepcji mitu literackiego oraz do wszystkich innych osób zainteresowanych obecnością mitów w kulturze.


Wstęp

Rozdział 1  Granice mitu
1.1. Co to znaczy „mit”?
1.1.1. Mythos w starożytnej Grecji
1.1.2. Bajka, czyli mit
1.1.3. Problemy z definicją mitu
1.2. Mit a inne gatunki opowiadań
1.2.1. Różnice pomiędzy mitem, legendą i baśnią
1.2.2. Pokrewieństwo mitu i baśni – perspektywa diachroniczna
1.2.3. Podobieństwo baśni i mitu – zacieranie się granic
1.2.4. Mit a utopia
1.2.5. Mit a inne formy narracyjne
1.2.6. Kontrowersyjna koncepcja mitu jako gatunku literackiego
1.2.7. Mit jako „gatunek ruchomy”
1.2.8. Wątpliwości
1.3. Mit a rodzaje i gatunki literackie
1.3.1. Powstawanie rodzajów i gatunków literackich – teorie  Northropa Frye’a i Pierre’a Brunela
1.3.2. Mit a epopeja
1.3.3. Mit a dramat
1.3.4. Mit a poezja
1.3.5. Mit a powieść
1.3.6. Zdolność mitu do przejawiania się w różnych  rodzajach literackich
1.4. Jak francuscy komparatyści próbowali odróżnić  mit od tematu, czyli kłopoty z terminologią
1.4.1. Terminologia przed rokiem 1969
1.4.2. Rozróżnienie na mit literacki i temat  według Pierre’a Albouy
1.4.3. Mit jako kategoria zbędna w tematologii (według Raymonda Troussona)
1.4.4. Jak zdefiniować mit, motyw, temat, topos – propozycje  innych badaczy
1.5. Mit a archetyp
1.5.1. Archetyp według Carla Gustava Junga
1.5.2. Pojęcie archetypu w pracach Maud Bodkin  i Northropa Frye’a
1.5.3. Pojęcie archetypu w studiach Gilberta Duranda
1.5.4. Pojęcie archetypu w studiach Pierre’a Brunela .
1.6. Mity biblijne
1.6.1. Badania nad mitami w kontekście studiów  literaturoznawczych nad Biblią
1.6.2. Czy można mówić o „mitach biblijnych”?
1.6.3. Mit chrześcijański w średniowieczu
1.6.4. Specyfika relacji pomiędzy mitami biblijnymi a literaturą

Rozdział 2 Koncepcje mitu w badaniach literaturoznawczych
2.1. Główne punkty odniesienia
2.1.1. Mit według Mircei Eliadego
2.1.2. Mit według Claude’a Lévi-Straussa
2.1.3. Mit według Northropa Frye’a
2.1.4. Pozostałe punkty odniesienia
2.2. Jak definiują mit francuscy literaturoznawcy?
2.2.1. Mit według Gilberta Duranda
2.2.2. Mit według Pierre’a Brunela
2.2.3. Mit według Claude’a Abastado
2.2.4. Mit według Colette Astier
2.2.5. Mit według Pascale Auraix-Jonchiere
2.2.6. Mit według Jeana-Louisa Backesa
2.2.7. Mit według Sylvie Ballestra-Puech
2.2.8. Mit według Jacques’a Boulogne’a
2.2.9. Mit według Régisa Boyera
2.2.10. Mit według Yves’a Chevrela
2.2.11. Mit według André Dabeziesa
2.2.12. Mit według Alaina Deremetza
2.2.13. Mit według Marie-José Fourtanier
2.2.14. Mit według Véronique Gély
2.2.15. Mit według Daniela Madelénata
2.2.16. Mit według André Siganosa
2.2.17. Mit według Hélene Tuzet
2.2.18. Mit według Simone Vierne
2.2.19. Mit według Jeana-Jacques’a Wunenburgera
2.2.20. Mit etnoreligijny a mit literacki
2.2.21. Mit literacki a mit zliteraryzowany

Rozdział 3 Mit a literatura
3.1. Mitologiczne korzenie literatury
3.1.1. Początki refleksji nad związkami literatury i mitu
3.1.2. Mitologiczne podłoże literatury
3.1.3. Śmierć mitu – narodziny literatury
3.1.4. Literatura jako forma przetrwania mitu
3.1.5. Różnice pomiędzy mitem a literaturą
3.1.6. Różnice i podobieństwa pomiędzy narracją  mityczną a literacką
3.1.7. Pokrewieństwo literatury i mitu
3.1.8. Literatura współczesna a mit
3.1.9. Nowe spojrzenie na związki literatury i mitu
3.2. Mity jako źródło inspiracji
3.2.1. Mit jako odpowiedź na pytania egzystencjalne
3.2.2. Mit jako schemat poznawczy
3.2.3. Spotkanie z archetypami
3.2.4. Odkrywanie siebie
3.2.5. Mit jako lekarstwo na traumę i lęk
3.2.6. Mit jako narzędzie walki politycznej
3.3. Nowe mity literackie
3.3.1. Literatura jako źródło mitów
3.3.2. Jak fikcyjna opowieść staje się mitem
3.3.3. Nowi bohaterowie mityczni
3.3.4. Images-forces
3.3.5. Mity polityczno-heroiczne
3.4. Mity w literaturach nieeuropejskich
3.4.1. Mity w literaturze afrykańskiej
3.4.2. Mity w literaturze Dalekiego Wschodu
3.4.3. Mity w literaturze indyjskiej
3.5. Czy fantastyka jest współczesną mitologią?
3.5.1. Słownik o tajemniczym tytule
3.5.2. Mity a fantastyka
3.5.3. Fantastyka jako współczesna mitologia

Rozdział 4 Mit w tekście literackim
4.1. Literackie transformacje mitów
4.1.1. Przekształcenia mitów w procesie twórczym
4.1.2. Transformacje mitów w świetle teorii Genette’a. Intertekstualność mityczna
4.1.3. Inne modele opisu transformacji mitów
4.1.4. Nietypowe rodzaje transformacji mitów
4.2. Funkcjonowanie mitu w tekście literackim
4.2.1. Tekst literacki jako reinterpretacja mitu
4.2.2. Emergencja, elastyczność i promieniowanie mitu
4.2.3. Wpływ mitu na strukturę i znaczenie dzieła
4.2.4. Wpływ mitu na recepcję dzieła
4.3. Mity bez narracji
4.3.1. Mit rozproszony w starożytności. Redukcja fabuły mitycznej
4.3.2. Okruchy mitu, zalążki mitu
4.3.3. Mityczny bohater zamiast mitycznej opowieści
4.3.4. Mityczny obraz, czyli „opowiadanie nienarracyjne”
4.3.5. Mity, w których (prawie) nic się nie dzieje
4.3.6. Dekonstrukcja mitów w literaturze XX wieku
4.3.7. Jak wyjaśnić rozpadanie się opowieści mitycznych?
4.4. Postać mityczna
4.4.1. Cechy postaci mitycznej
4.4.2. Postacie biblijne jako postacie mityczne
4.4.3. Czy każdy może zostać postacią mityczną?
4.5. Łączenie się mitów w utworach literackich
4.5.1. Kontaminacja, synkretyzm, anastomoza
4.5.2. Badania  Anne Geisler-Szmulewicz  nad koalescencją mitów

Rozdział 5 Badania nad mitami w literaturze
5.1. Informacje ogólne
5.1.1. Prehistoria, czyli co działo się przed rokiem 1969
5.1.2. Kto wymyślił mitoanalizę i mitokrytykę?
5.1.3. Badania nad mitami na mapie francuskich  nurtów literaturoznawczych
5.1.4. Kierunki poszukiwań francuskich badaczy  mitów w literaturze
5.1.5. Ośrodki badawcze
5.1.6. Słowniki mitów
5.2. Najważniejsze kwestie metodologiczne
5.2.1. Obszar badań mitokrytycznych
5.2.2. Zadania i cele mitokrytyki
5.2.3. Mit jako naukowy artefakt
5.2.4. Punkt odniesienia w badaniach nad mitami
5.2.5. Czy mit w literaturze jest elementem  systemu mitologicznego?
 
Rozdział 6 Wybrane metody badawcze
6.1. Pionierskie studium Pierre’a Albouy
6.1.1. Narodziny mitu literackiego
6.1.2. Pojęcie-worek w teorii
6.1.3. Pojęcie-worek w praktyce
6.1.4. Wnioski teoretyczno-metodologiczne,  czyli parada sprzeczności
6.2. Mitokrytyka Gilberta Duranda
6.2.1. Gilberta Duranda badania nad wyobraźnią
6.2.2. Ogólne postulaty badawcze
6.2.3. Mitokrytyka i mitoanaliza
6.2.4. Terminologia stosowana w badaniach  nad mitami w kulturze
6.2.5. Przykłady zastosowania mitokrytyki i mitoanalizy
6.3. Polemiki Pierre’a Brunela z Gilbertem Durandem
6.3.1. Sceneria mityczna czy archetypowa?
6.3.2. Nieistniejący mit Hagar
6.3.3. O filozofie, który „kłusował w literaturze”
6.3.4. Archetypologia Pierre’a Brunela?
6.4. Mitokrytyka Pierre’a Brunela
6.4.1. Mitokrytyka w teorii
6.4.2. Mitokrytyka w praktyce
6.5. Metoda strukturalna w badaniach nad mitami w literaturze
6.5.1. Fascynacje Lévi-Straussem
6.5.2. Le mythe de Don Juan Jeana Rousseta –  przykład  analizy   strukturalnej mitu
6.5.3. Czy metoda Lévi-Straussa nadaje się do analizy  mitów w literaturze?
6.6. Teoria recepcji w badaniach nad mitami w literaturze
6.6.1. Mit w świetle teorii Jaussa
6.6.2. Związki mitu z literaturą w świetle teorii Jaussa
6.6.3. Teoria recepcji w praktyce badawczej
6.7. Mity i krytyka genderowa
6.7.1. Mity jako ideologiczny klucz interpretacyjny
6.7.2. Nowe spojrzenie na mityczne bohaterki

Rozdział 7 Cienie mitokrytyki
7.1. Tęsknota za mitem
7.1.1. Mit jako antidotum na strukturalizm
7.1.2. W pogoni za mitycznością
7.1.3. Pragnienie  sacrum
7.1.4. Na tropie mityczności i sacrum – kilka przykładów
7.1.5. Wątpliwości
7.2. Mitokrytyka, czyli dywagacje na bliżej nieokreślony temat
7.2.1. Co można znaleźć w studiach na temat mitów?
7.2.2. Konferencje mitokrytyczne, czyli dialog głuchych

Rozdział 8 Nowe spojrzenie na mit
8.1. Przewrót w myśleniu o micie
8.1.1. Mit w starożytnej Grecji – nowe perspektywy
8.1.2. Współczesne mity afrykańskie według Pierre’a Smitha
8.1.3. Koncepcja mitu Hansa Blumenberga
8.2. Nowe strategie w badaniach nad mitami w literaturze
8.2.1. Zmiana perspektywy w literaturoznawstwie
8.2.2. Mitopoetyka V éronique Gély
8.2.3. Porównanie różnicujące Ute Heidmann
8.2.4. Metodologiczny bricolage

Zakończenie
Dodatek
Mity w literaturze francuskiej  od średniowiecza do XX wieku
Średniowiecze
Renesans
XVII i XVIII wiek
XIX wiek
XX wiek

Bibliografia
1. Książki
2. Artykuły lub rozdziały w książkach
3. Artykuły w czasopismach
4. Słowniki i encyklopedie
5. Artykuły w internecie

Indeks nazwisk
Streszczenia


420 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022