|
HISTORIA MEDYCYNY JAKO PRZEDMIOT BADAŃ I NAUCZANIA W KRAKOWSKIM ŚRODOWISKU UNIWERSYTECKIM W LATACH 1809–1914
GRYGLEWSKI R. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Historia medycyny
jako przedmiot badań i nauczania w krakowskim środowisku uniwersyteckim w latach
1809–1914
Druga połowa XIX stulecia to czas coraz wyraźniejszego wpływu myśli
pozytywistycznej na historiografię, w tym historiografię medyczną. Pozytywizm, tak
bliski przyrodoznawstwu, wydawał się wręcz stworzony do badań historycznych nad
dziejami medycyny. Był zatem przede wszystkim źródłem rozważań nad metodyką,
pojęciami i definicyjnym ujęciem badanych zjawisk, co z kolei otwierało drogę dla
nowych dziedzin postępowania naukowego. Tym samym dostarczał merytorycznych argumentów
na potrzeby wyodrębnienia historii medycyny na zasadach autonomicznego przedmiotu, z
własnym programem dydaktycznym i badawczym. Niewątpliwie taki właśnie cel
przyświecał staraniom Józefa Oettingera, którego można uznać za pierwszego w pełni
świadomego swojego powołania wykładowcę historii medycyny na Uniwersytecie
Jagiellońskim. Należy też podkreślić, że znalazł w swoich zamiarach wsparcie zarówno
wielu profesorów krakowskiego wydziału lekarskiego, jak i władz uniwersytetu. O tym,
że potrzebę utworzenia katedry widziano i dobrze rozumiano, zwłaszcza w pierwszych
latach po śmierci Fryderyka Hechla, zaświadczają parokrotne starania podejmowane w celu
powołania właściwego dla niej kierownika. Na przeszkodzie stawały najczęściej
względy mające swe źródło w politycznych uprzedzeniach Wiednia, którym później
towarzyszyły również względy natury finansowej. Kiedy po kilkunastoletniej przerwie
Oettinger uzyskał wreszcie zgodę na habilitację, później zaś na profesurę
nadzwyczajną i mógł wznowić wykłady, o samodzielnej katedrze nie było już mowy.
310 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|