|
JAK DZIECI UCZĄ SIĘ I MYŚLĄ SPOŁECZNE KONTEKSTY ROZWOJU POZNAWCZEGO
WOOD D. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 34.25 Twoja cena 32,54 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Jak dzieci uczą się i myślą
Społeczne konteksty rozwoju poznawczego
Książka Davida Wooda przez dziesięć lat utrzymywała
się na liście bestsellerów z oczywistych powodów: dostarcza doskonałej, twórczej
syntezy wiedzy o myśleniu i uczeniu się dzieci. Autor przedstawia zrównoważoną, a
jednocześnie odkrywczą koncepcję, godzącą stanowisko skrajnie natywistyczne z
ujęciem środowiskowym; z koncepcją tą powinien się zapoznać każdy, kto zajmuje się
rozwojem intelektualnym małych dzieci.
Profesor Peter Robinson, Uniwersytet w Bristolu
W książce Jak dzieci uczą się i myślą David Wood prezentuje teorie oraz spory
dotyczące sposobów myślenia i uczenia się dzieci.
W publikacji tej znajdziemy zarówno omówienie dyskusji akademickich, jak i analizy
zastosowania badań naukowych w praktyce, a także odniesienia do istotnych trudności,
jakie napotykają nauczyciele usiłujący wdrożyć w klasie wyniki rozważań
teoretycznych i badań empirycznych.
Autor dokonuje przeglądu najważniejszych kierunków rozwoju edukacji w ciągu
ostatnich dziesięciu lat, opisuje metody nauczania oraz ich związki z głównymi
teoriami uczenia się i rozwoju.
Przedmowa redaktora serii
Przedmowa do drugiego wydania
Podziękowania
Wprowadzenie: Od Pawłowa do Piageta… podróż tam i z powrotem?
Zmiana poglądów na uczenie się i rozwój
Uczenie się a nauczanie
Niepewność a zdobywanie informacji
1 Obrazy dzieciństwa a ich odbicie w nauczaniu
Uczenie się a szkolnictwo
Od piątego do jedenastego roku życia
Myślenie jako działanie zinternalizowane
Podejście Piageta do języka i poznania
Wygocki: nauczanie a inteligencja
Piaget i Wygocki o rozmawianiu i myśleniu
Przetwarzanie informacji: o stawaniu się ekspertem
Piaget, Wygotski i Bruner: krótkie porównanie i podsumowanie
2 Dekada rozwoju (dojrzewanie i uczenie się!)
Wpływ teorii Wygockiego
Teoria neopiagetowska
Przetwarzanie informacji: modele myślenia a biegłość
Moduły myślenia a dojrzewanie
Czas na syntezę?
3 Czy istnieją etapy rozwoju?
Pozór a rzeczywistość w rozwoju rozumienia
Dwa kluczowe terminy Piageta: asymilacja i akomodacja
Więcej słownictwa specjalistycznego: centracja, decentracja, nierównowaga
Krytyka teorii Piageta
Część spuścizny Piageta
Nieciągłości w rozwoju?
Wnioskowanie na podstawie modeli myślenia
Podsumowanie
4 Uczenie się myślenia i uczenia się
Uwaga, koncentracja, zapamiętywanie
Przerwa na powtórkę
Pamięć a nauczanie sformalizowane
Uwaga
Całości i części: teorie precepcji i rozumienia
Doświadczenie, biegłość i wyjaśnianie
Wyciąganie wniosków: logika a pamięć
Czym jest efektywne nauczanie? Pierwsze przemyślenia
Sfera najbliższego rozwoju
Uczenie się i instrukcja jako dzielone przetwarzanie informacji
Reguły umysłu
Uczenie się i generalizacja: pierwsze przemyślenia o niewygodnej sprawie
5 Język a uczenie się
Analiza Bernsteina: kody ograniczone i rozwinięte
Teoria Bernsteina a polityka edukacji
„Rewolucja” Chomsky’ego
Przyswajanie języka a LAD
Znaczenie a „zależność od struktur”
Przykłady wczesnych etapów ludzkiego rozwoju
Język: nieciągłość i zmiana
Uczenie się języka: jeden czy wiele procesów?
Deixis: słowa, które „wskazują”
Naucz się języka?
Reorganizacja oraz redeskrypcja reprezentacji
Wyuczalność: przemyślenia wstępne
Podsumowanie
6 Nadawanie znaczenia
Komunikacja werbalna i niewerbalna
Z domu do szkoły: rozmowa i narracja
Narracja: od czwartego do dziesiątego roku życia
Reprezentacyjna redyskrypcja raz jeszcze
Język a poznanie (po raz kolejny!)
Przerwa na refleksję
Przekazywanie informacji
„Rejestry” dyskursu klasowego: środek do celu
Podsumowanie
7 Umysł piśmienny
Logika, piśmienność i rozumowanie?
Myślenie w dzieciństwie i wieku młodzieńczym
Logicyzm
Logika a rozumowanie
Mowa a pismo
Słowo pisane i mówione: uczenie się czytania
Pisanie, planowanie i samoregulacja
Od jedenastego do trzynastego roku życia: perspektywa językoznawcza
Nabywanie umiejętności czytania i pisania
Rymowanie, aliteracja, czytanie i literowanie
Literowanie a składnia
Samoregulacja a rozumienie tekstu czytanego
Wnioski
8 Umysł matematyczny
Część I: Teoria i badania dotyczące uczenia się matematyki
Liczenie a równorzędne odpowiedniki
Liczenie: wyliczanie, odliczanie, liczenie w górę i w dół!
Wiedza główna
Rozumienie liczby pochodnej
Dodawanie i odejmowanie jako modele sytuacyjne
Przerwa na refleksję i powtórzenie
Mnożenie i dzielenie: początki
Podział, rozdzielanie oraz dzielenie
Dzielenie i podział: całości i części
Nowe rodzaje liczb
Rozumienie cyfr: podstawa, miejsce i przestrzeń
Odmiana języka: czytanie, pisanie i używanie cyfr
Matematyka w szkole i społeczeństwie
Część II: Teoria i praktyka
Dziecięce osiągnięcia i problemy z matematyką
Zdolności matematyczne i matematyczne nieporozumienia
Instrukcja, wywiad i dialog
Uczenie się i nauczanie matematyki: dlaczego to takie trudne?
Język, instrukcja i samoregulacja
Matematyka i kultura
Wnioski końcowe
9 Edukacja i wyuczalność
Teorie psychologiczne a praktyka wychowawcza
Jeden czy wiele rodzajów inteligencji?
Wysiłek a zdolność
Uwaga i koncentracja
Wysiłek, zdolność i motywacja: wymiar społeczny
Od teorii do praktyki: wyboista droga?
Teoria, technologia i nauczanie
Komentarz podsumowujący
Bibliografia
Indeks osób
Indeks rzeczowy
294 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|