Wychowanie - rodzina - społeczny rozwój osoby
Studia ze spotkań krakowsko-bratysławskich
Prezentowane w książce studia ze spotkań krakowsko-bratysławskich dotyczą
istotnych faktów z teorii i historii wychowania na Słowacji i w Polsce.
Zdominowała je problematyka recepcji pedagogiki zachodniej i kierunków jej rozwoju na
Słowacji w latach 1918–1938 (Milan Krankus), rozwój pedagogiki rodziny w obu krajach
(Janina Kostkiewicz, Mária Potočárova) oraz humanistyczny i personalistyczny zarazem
kierunek rozwoju uspołecznienia uczniów w systemie oświatowym współczesnej Słowacji
(Ivan Podmanický). Uprzystępniane w kolejnych studiach fakty i refleksje z jednej strony
świadczą o prężności rozwoju myślenia humanistycznego i społecznego w obu krajach,
z drugiej zaś pokazują międzynarodową wspólnotę dyskursu pedagogicznego Europy
Środkowej. Jak się bowiem okazuje, wiele inspiracji – dotyczących kierunków rozwoju
pedagogiki w obu krajach – jest wspólnych. Do ich śledzenia, odkrywania i porównywania
autorzy zapraszają wszystkich zainteresowanych. Pozostajemy z nadzieją, że
dwujęzyczność pracy (ze względu na powszechne rozumienie języka naszych południowych
sąsiadów) nie będzie przeszkodą dla potencjalnych Czytelników.
Wstęp (Janina Kostkiewicz)
RECEPCIA EUROPSKEHO PEDAGOGICKEHO MYSLENIA V SLOVENSKEJ PEDAGOGIKE A SKOLE V
ROKOCH 1918-1938 (Milan Krankus)
1. Podmienky rozvoja pedagogiky na Slovensku po r. 1918
2. Diskusia o vedeckom charaktere pedagogiky
3. Prenikanie myslienok modernej pedagogiky na Slovensko
4. Recepcia myslienok modernej pedagogiky v pedagogickych casopisoch
5. V. Prihoda a reformne hnutie na Slovensku
6. Reformne pedagogicke hnutie na Slovensku
7. Recepcia globalnej metody a celostneho vyucovania
8. Problematika vychovy v demokracii a totalite
9. Pristupy k zahranicnej pedagogike a jej recepcia na Slovensku po r. 1938
10. Zaver
Citovana literatura
VYCHODISKA RODINNEJ PEDAGOGIKY Z POHLADU KULTURNEJ HISTORIE A Z KONTEXTU VYVINU
PEDAGOGICKEHO MYSLENIA (Maria Potocarova)
Uvod
1. Prierezova analyza podob rodiny a rodinnej vychovy - od antiky po modernu, postmodernu
a sucasnost. Odkaz na historiu, kulturnu antropologiu, a na niektore smery filozofi e
vychovy (Nacrt vseobecnych vychodisk)
2. Obdobie stredoveku
3. Rodinna pedagogika na Slovensku - v refl exii novodobej historie po sucasnost
Citovana literatura
PEDAGOGIA RODZINY W POLSCE (1918-1939) - KONCEPCJA I JEJ KONTEKSTY TWORZONE W
KULTURZE KATOLICKIEJ (Janina Kostkiewicz)
Wprowadzenie
1. Z rozważań nad pojęciem i znaczeniem rodziny
2. Tomistyczne i personalistyczne podstawy wychowania w rodzinie
3. Zewnętrzne wsparcie wychowawcze dla powstania i rozwoju rodziny
4. Wychowanie w rodzinie - wewnętrzne relacje wychowawcze
5. Dziecko nienarodzone i jego prawo do życia
6. Aspekty prawa rodzinnego i jego reforma w propozycjach i opinii prawników katolickich
Podsumowanie
Bibliografia
TRADYCJA USPOŁECZNIENIA W WYCHOWANIU PERSONALISTYCZNYM O ORIENTACJI SPOŁECZNEJ
WE WSPÓŁCZESNEJ EDUKACJI SŁOWACKIEJ. USPOŁECZNIENIE JAKO DROGA CZŁOWIEKA KU
CZŁOWIEKOWI (Ivan Podmanicky)
Wprowadzenie
1. Humanistyczne koncepcje (ujęcia, tendencje) wychowania na Słowacji
2. Uspołecznienie w edukacji szkolnej Republiki Słowackiej - wychowanie personalistyczne
o orientacji społecznej
3. Zachowania prospołeczne a wychowanie etyczne
Zakończenie
Bibliografia
140 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka