Zamknięcie roku oraz instrukcja sporządzania sprawozdania finansowego za rok 2015
Od właściwego zamknięcia ksiąg zależy prawidłowe sporządzenie sprawozdania
finansowego.
W publikacji wskazano m.in.:
jakich rozliczeń należy dokonać na koniec roku (rozliczenie udzielonych i
otrzymanych dotacji, korekta odpisu na ZFŚS, rozliczenie zaliczek udzielonych
pracownikom, rozliczenie jednostki organizacyjnej z właściwym budżetem),
jak prawidłowo ewidencjonować koszty i zobowiązania na przełomie roku,
jak prawidłowo ewidencjonować rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów,
jak prawidłowo ewidencjonować odsetki za zwłokę,
jak prawidłowo ewidencjonować odpisy aktualizujące wartość należności, odpisy z
tytułu trwałej utraty wartości,
jak ująć zdarzenia po dniu bilansowym i jak skorygować popełnione błędy.
W 2015 r. wprowadzono zmiany we wzorze „Rachunku zysków i strat” i czy zmiany te
obowiązują już przy sprawozdaniu za 2015 r.
W publikacji znajduje się szczegółowy instruktaż wypełniania wszystkich części
sprawozdania finansowego:
bilansu jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego (dołączono
specyfikację do sald kont bilansowych),
rachunku zysków i strat,
zestawienia zmian w funduszu oraz bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu
terytorialnego.
Po kolei opisano każdą pozycję całego sprawozdania finansowego – wskazano
powiązanie poszczególnych pozycji z kontami księgowymi i paragrafami klasyfikacji
budżetowej, podano wskazówki sporządzania informacji uzupełniających. Zaprezentowano
przykłady wykazów wzajemnych rozliczeń, podlegających wyłączeniu w poszczególnych
częściach (elementach) łącznego sprawozdania finansowego. Ponadto wskazano, w jaki
sposób należy sprawdzić spójność sprawozdania finansowego z poszczególnymi jego
elementami, ze sprawozdaniami budżetowymi oraz ze sprawozdaniami w zakresie operacji
finansowych.
I. Zamknięcie roku 2015 r. w jednostkach sektora finansów publicznych
1. Czynności przygotowawcze związane z zakończeniem roku budżetowego
1.1. Ustalenie terminu wpływu dokumentacji finansowej do jednostki
1.2. Ustalenie terminu rocznych sprawozdań: budżetowych, z zakresu operacji finansowych
i finansowych
2. Ustalenie harmonogramu działań zmierzających do sporządzenia sprawozdania
finansowego i zamknięcia ksiąg rachunkowych
3. Dokonanie rozliczeń, które - zgodnie z przepisami szczególnymi - podlegają
wykonaniu na koniec roku budżetowego
3.1. Rozliczenie udzielonych i otrzymanych dotacji
3.2. Korekta odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
3.3. Rozliczenie zaliczek udzielonych pracownikom
3.4. Rozliczenie jednostki organizacyjnej z właściwym budżetem
4. Koszty i zobowiązania na przełomie roku budżetowego
5. Rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów oraz rezerwy
5.1. Rozliczenia międzyokresowe przychodów
5.2. Rozliczenia międzyokresowe kosztów
5.3. Rezerwy
6. Środki pieniężne pozostałe na koniec roku na wydzielonym rachunku dochodów
7. Ewidencja wydatków niewygasających z końcem roku budżetowego
8. Dokonanie księgowań, które - zgodnie z przepisami szczególnymi - podlegają
wykonaniu na koniec roku budżetowego
8.1. Odsetki za zwłokę
8.2. Odpisy aktualizujące wartość należności
8.3. Odpisy z tytułu trwałej utraty wartości
8.4. Zaangażowanie wydatków
8.5. Dodatkowe wynagrodzenie roczne
8.6. Umorzenie i amortyzacja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
9. Inwentaryzacja składników aktywów i pasywów
10. Kontrola kompletności i poprawności zapisów dokonanych w księgach
rachunkowych
11. Ujęcie zdarzeń po dniu bilansowym i korygowanie błędów
12. Przeksięgowania roczne
12.1. Ustalenie wyniku finansowego
12.2. Roczne i okresowe przeksięgowania na fundusz jednostki
12.3. Ustalenie wyniku z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego
12.4. Przeniesienie wyniku finansowego w roku następnym
13. Uzgodnienie sald kont oraz obrotów kont syntetycznych i analitycznych
14. Sporządzenie ostatecznego zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej
oraz sald kont ksiąg pomocniczych, na podstawie których jednostka sporządzi roczne
sprawozdanie finansowe
II. Instrukcja sporządzania rocznego sprawozdania finansowego za 2015 r. w
jednostkach sektora finansów publicznych
1. Podstawy prawne, ogólne zasady oraz terminy sporządzania sprawozdania
finansowego
2. Bilans jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego
Pozycje bilansu
Lewa strona bilansu - AKTYWA
Prawa strona bilansu - PASYWA
Informacje uzupełniające
Podpisy
Praktyczne wskazówki istotne przy sporządzaniu i analizie bilansu jednostki
3. Rachunek zysków i strat jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu
budżetowego (wariant porównawczy)
Pozycje rachunku zysków i strat
Informacje uzupełniające
Podpisy
Praktyczne wskazówki istotne przy sporządzaniu i analizie rachunku zysków i strat
4. Zestawienie zmian w funduszu jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu
budżetowego
Pozycje zestawienia zmian w funduszu
Informacje uzupełniające
Podpisy
Praktyczne wskazówki istotne przy sporządzaniu i analizie
zestawienia zmian w funduszu jednostki
5. Łączne sprawozdania finansowe - zasady sporządzania
5.1. Łączny bilans jednostki
5.2. Łączny rachunek zysków i strat
5.3. Łączne zestawienie zmian w funduszu
5.4. Ewidencja wzajemnych rozliczeń między jednostkami
6. Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego
Pozycje bilansu
Lewa strona bilansu - AKTYWA
Prawa strona bilansu - PASYWA
Informacje uzupełniające
Podpisy
Praktyczne wskazówki istotne przy sporządzaniu i analizie bilansu z wykonania budżetu
JST
III. Otwarcie ksiąg rachunkowych - księgowania na początku nowego roku
budżetowego
212 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka