|
SZTUKA I JEJ MIEJSCE W EDUKACJI MIĘDZYKULTUROWEJ. IDEE, KONCEPCJE I ROZWIĄZANIA METODYCZNE
JÓZEFOWICZ A. wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2015, wydanie Icena netto: 26.40 Twoja cena 25,08 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Sztuka i jej miejsce w edukacji międzykulturowej
Idee, koncepcje i rozwiązania metodyczne
Książka w sposób wnikliwy, a jednocześnie ciekawy i oryginalny pod względem
ujęcia problematyki, ukazuje wielorakie związki sztuki z edukacją międzykulturową.
Ta pierwsza ujęta została w jej rozległej perspektywie (sztuka wysoka-ludowa,
europejska-pozaeuropejska, dawna i współczesna, sztuka pogranicza i mniejszości
etnicznych, współczesne transformacje sztuki tradycyjnej), co umożliwiło ukazanie
szerokich możliwości jej głębszego zaistnienia w praktyce pedagogicznej.
W książce zaakcentowane są komunikacyjne i wspólnotowe funkcje sztuki. Podkreślona
jest także jej szczególna rola we współczesnych przemianach społecznych i kulturowych
- w wyostrzeniu sposobu postrzegania obcej kultury, rozszerzeniu zakresu doświadczeń,
wzbogacaniu wiedzy o świecie, ludziach, zdobywaniu doświadczenia społecznego,
interpersonalnego.
Wyraźnie zaznaczona jest także rola sztuki w przełamywaniu mentalnej izolacji grup
narodowościowych, kulturowych.
Dużym walorem książki jest przenikanie się, wzajemne uzupełnianie różnych
płaszczyzn opisu sztuki, wplatanie w tok rozważań wątków dotyczących różnych jej
rodzajów i gatunków, edukacyjno-wychowawczych walorów, a zwłaszcza znaczenia dla
edukacji estetycznej i międzykulturowej.
Pozycja może stanowić cenną pomoc teoretyczno-metodyczną dla pedagogów i
studentów pedagogiki i edukacji artystycznej, animatorów i instruktorów, wychowawców,
rodziców.
Z recenzji wydawniczej dr hab. Violetty Przerembskiej
Wstęp
1. Muzyka
1.1. Wprowadzenie
1.2. Pomiędzy tym, co "własne", a tym, co "obce" w muzyce - próba
określenia podstawy dla muzycznie zorientowanej edukacji międzykulturowej
1.3. Edukacja międzykulturowa i edukacja muzyczna - cele, założenia i ogólna
charakterystyka
1.4. Muzyczna edukacja międzykulturowa na przykładzie poznawania sztuki ludowej
różnych kultur
1.5. Muzyczna edukacja międzykulturowa w polskiej szkole - impulsy, propozycje i
dydaktyczne rozwiązania
1.6. Przykładowe lekcje muzycznej edukacji międzykulturowej
1.6.1. Muzyka ludowa Niemiec
1.6.2. Sakralna muzyka Kościoła ewangelicko-augsburskiego
1.6.3. Żydowska muzyka ludowa - pieśni jidysz i muzyka klezmerska
1.6.4. Ukraińska muzyka ludowa
1.6.5. "Ocalały z Warszawy" Arnolda Schoenberga - pamięć o Holocauście
wyrażona językiem muzyki współczesnej
1.7. Refleksje końcowe
2. Taniec i ruch
2.1. Wprowadzenie
2.2. Taniec a idea edukacji międzykulturowej
2.3. Zacznij od siebie - praca nad świadomością swego ciała i ruchu
2.4. Intuicja i poczucie bezpieczeństwa - przygotowanie do "współbycia" z
Innymi
2.5. Idea dialogu i komunikowania się a doświadczenie ruchu autentycznego
2.6. Podsumowanie
3. Literatura dla dzieci i młodzieży
3.1. Wprowadzenie
3.2. Klasyka baśniowa a temat Inności
3.3. Międzykulturowe bajki
3.4. Podania, legendy, lokalne opowieści ludowe - możliwości
ich wykorzystania dla celów edukacji międzykulturowej
3.5. Spotkania z Innym w kanonie i poza kanonem lektur szkolnych
3.6. Przegląd, miejsce i znaczenie najnowszej prozy dziecięcej i młodzieżowej dla
celów edukacji międzykulturowej
3.7. Propozycje metodyczne - impuls do dyskusji
4. Film
4.1. Wprowadzenie
4.2. Szwecja, czyli idealny system, który nie działa
4.2.1. Zozo wśród jasnowłosych Szwedów
4.2.2. Gra imigrantów z systemem
4.3. Australia i Nowa Zelandia - w stronę kultury tradycyjnej
4.3.1. Molly wraca do domu
4.4. Izrael, czyli wieloetniczność
4.5. Wielka Brytania, czyli dziewczyny chcą żyć po swojemu
4.6. Polska: Diabły, diabły, czyli Żydzi i Cyganie
4.7. Wychowanie przez film. Warsztaty filmowe
4.8. Wszyscy jesteśmy nomadami. Refleksje końcowe
Bibliografia
Noty o autorach
189 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|