ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 47.00 44,65   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

WARTOŚCIOWANIE W HUMANISTYCE NORMATYWNOŚĆ CYNIZM EWALUOWANIE W PEDAGOGICE I EDUKACJI


JAWORSKA-WITKOWSKA M. RED.

wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2015, wydanie I

cena netto: 47.00 Twoja cena  44,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Wartościowanie w humanistyce

Normatywność, cynizm, ewaluowanie w pedagogice i edukacji


Jest to książka domykająca serię znakomicie przygotowanych i prowadzonych kolokwiów w Międzyzdrojach, zorganizowanych i pomyślanych programowo przez Państwa Profesorostwa Monikę Jaworską – Witkowską i Lecha Witkowskiego. Redaktorką prezentowanego tomu i jednocześnie autorką jego świetnego obramowania wstępnego i końcowego jest Pani Profesor Monika Jaworska Wtkowska.

Jest to książka niezwykle bogata w głębokie przemyślenia, podnosząca ważkie problemy pedagogiki i edukacji osadzone w szerokiej perspektywie humanistycznej i filozoficznej, zawierająca teksty znakomitych autorów z trzech pokoleń pedagogiki akademickiej (jeśli przez pokolenie akademickie rozumiemy okres piętnastu lat potrzebnych do uzyskania samodzielności). Przy tym teksty młodszego pokolenia (Moniki Jaworskiej – Witkowskiej, Krzysztofa Maliszewskiego, Łukasza Michalskiego i Julity Orzelskiej) są wybitne humanistycznie, pięknie napisane i nie ustępują poziomem i urodą opracowaniom pokolenia dojrzałego, do którego należą współlider kolokwiów i profesorowie: Lech Witkowski, Mirosław J. Szymański i - przepraszam – trzy Panie: Ewa Marynowicz – Hetka, Alicja Siemak – Tylikowska i Maria Reut, ani tekstom profesorów pokolenia średniej dorosłości: Ewy Bilińskiej – Suchanek, Wiesława Andrukowicza, Rafała Godonia, Krzysztofa Jakubiaka, Dariusza Kubinowskiego). Te studia, głęboko zanurzone humanistycznie, zostały napisane przez wytrawnych autorów tak, że zachęcają do przemyśleń, dyskusji, kontynuacji. Wbrew pesymizmowi Lecha Witkowskiego, którego i w tej książce nie udaje mu się wyzbyć, zarówno ten tom, jak i cały tryptyk, poświadczają, że humanistycznie uprawiana refleksja pedagogiczna ma się dobrze, albo przynajmniej miewa się bardzo dobrze. Gorąco polecam ten znakomity zbiór studiów czytelnikom akademickim zainteresowanym pedagogiką, edukacją i kryzysem uniwersytetów.

Z recenzji wydawniczej
prof. zw. dr. hab. Zbigniewa Kwiecińskiego
członka rzeczywistego PAN


WSTĘP OD REDAKCJI  11

PRZEKROJE NORMATYWNOŚCI

Lech WITKOWSKI  (Akademia Pomorska, Słupsk; KPSW, Bydgoszcz)
WARTOŚCIOWANIE I NORMATYWNOŚĆ: UWAGI W POSZUKIWANIU NARRACJI PROBLEMATYZUJĄCEJ KWESTIE PODSTAWOWE  21

Monika JAWORSKA-WITKOWSKA (KPSW, Bydgoszcz)
PASAŻE NORMATYWNOŚCI (I) EGZYSTENCJI W DYSKRETNIE BEZGŁOŚNYCH DYSKURSACH „TRZECIEJ” PEDAGOGII (PASAŻ PIERWSZY)  32
Plan pierwszy: wstęp, czyli o napięciu jako głównym aktorze przestrzeni  32
Plan drugi: ustalenia wstępne w sprawie po-rozumienia . 33
Plan trzeci wstępu: poślubienie hermeneutyki hipertekstualnej . 34
Od „obiektywnej normalności” do „ekspresyjnej normatywności” . 36
Znaleźć metodę na „zapakowane ciemne dzieło” . 42
Ontologika paradoksalności, czyli poznanie i ontologia w „syntezie niemożliwego” i nieredukowalnego . 45
Inteligencja anomalii  48
Szaleństwo w „więzieniu spojrzenia” i w „wielkiej przestrzeni szeptów” . 48
„Chore chybrydy myśli” jako przestrzeń dla normatywności  49
Conatus i wy-mowa ciała w cieniu . 51
. i zawsze jest coś do uzupełnienia, czyli całkowite niedomknięcie i brak zakończenia . 52

Krzysztof MALISZEWSKI (Uniwersytet Śląski, Katowice)
WYOBRAŹNIA SŁÓW. REFLEKSJE O NORMATYWNOŚCI DYSKURSU PEDAGOGICZNEGO 54
Wstęp. Geografia pamięci  54
Pedagogiczny kryzys słowa  55
Projekt nieludzkiej ziemi . 56
Max Weber: odniesienie do wartości vs. wartościowanie . 58
Takt naukowy . 61
Język przegrzany . 62
Profile wartościowania . 65
Gęstość słów . 67
Praca słowa . 69
Czyhanie na słowa (zakończenie) . 73

Krzysztof JAKUBIAK (Uniwersytet Gdański)
TRADYCJE I AKTUALNOŚĆ DYSKUSJI O ROLI, WARTOŚCIACH I UŻYTECZNOŚCI HISTORII WYCHOWANIA W KSZTAŁCENIU PEDAGOGICZNYM W POLSCE
75

TROSKA O WARTOŚĆ DOŚWIADCZENIA

Ewa MARYNOWICZ-HETKA (Uniwersytet Łódzki)
INTEGROWANIE DOŚWIADCZENIA INDYWIDUALNEGO POPRZEZ REKONSTRUKCJĘ, REORGANIZACJĘ I PODZIELANIE Z INNYMI. PRZYKŁAD SPOŁECZNO-PEDAGOGICZNY 85
Punkt wyjścia – kompleksowe inspiracje tworzenia przestrzeni dla podzielania wartości   85
Dwoistość – narzędzie analizy procesów wartościowania i integrowania doświadczenia indywidualnego  88
Relacyjny wymiar wartości – wartościowania  90
Doświadczenie indywidualne zintegrowane i uwspólnione poprzez  rekonstrukcję i reorganizację i jego wymiar relacyjny . 93
Ramy integrowania doświadczenia – walory i granice . 95
Tworzenie przestrzeni dla konstruowania zintegrowanego i uwspólnionego doświadczenia   97
Konkluzja . 99

Julita ORZELSKA (Uniwersytet Szczeciński)
NORMATYWNOŚĆ PEDAGOGICZNA W KONTEKŚCIE DWOISTYCH FAZ CYKLU ŻYCIA I PROGRAMU PEDAGOGIK RESIDUALNYCH 102
Wstęp  102
Dramaturgia egzystencji jako wyzwanie pedagogiczne . 104
O złożoności wartościowania w świecie działań pedagogicznych . 107
O typach pedagogik istniejących i brakujących: osiem możliwych i pożądanych pedagogik w cyklu życia według Erika H. Eriksona:  w stronę profilu pedagogik residualnych . 109

Monika JAWORSKA-WITKOWSKA (KPSW, Bydgoszcz)
CIAŁOPISANIE, CZYLI O TOŻSAMOŚCI, KTÓRA UWIERA W DYSKURSACH I NARRACJACH KULTURY  123
Wstęp  123
Jak się tam dostać, czyli wejść do gry od drugiej strony dyskursu  124
Co, jak i dlaczego zostało właściwie powiedziane? . 125
O graniu roli „prawdy” w masce, czyli symboliczne przyznanie głosu (szaleniec i kobieta, która szuka wspólnika)  126
Sieci zakazu i przestrzenie (wolnej) mowy . 127
Ciałopisanie jako „praktykowanie działalności krytycznej” i materializowanie się podmiotowości  128
O „wstępowaniu w tekst”, czyli ciałopisanie (na razie) kobiet . 129
Twórczość, czyli „wstydliwa choroba kobiet”  131
„Twój tekst szukając się pokaże więcej niż ciało i krew”, czyli mowa wślizgująca się bezszelestnie czy/i zabieranie głosu? . 132
Nieobecność dzieła, czyli tekst do napisania, ciało do wysłowienia, czyli wypisan(i)e z siebie  133
Jak wymazać istnienie? Thomas Bernhard o pisaniu „nieuleczalnego zła” O „morderczej bezwzględności”  134
Obsoletki (J. Bargielska), czyli pisanie kobiety o „żywotnym zapotrzebowanie na taką publikację” . 135
„Histeria podrażnionego mózgu”, czyli Anna Janko o „metaforycznym odblokowaniu ciała i uwalnianiu zasznurowanej mowy” . 137
Zakończenie 140

Mirosław J. SZYMAŃSKI (Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa)
PROFESOR W DEFENSYWIE?  142

Alicja SIEMAK-TYLIKOWSKA (Uniwersytet Warszawski)
CHARYZMATYCZNY NAUCZYCIEL A NAUCZYCIEL W SENSIE ZWYCZAJNYM WEDŁUG L. KOŁAKOWSKIEGO A WPŁYW SZKOŁY  151

WYZWANIA CYNIZMU

Maria REUT (Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław)
CYNIZM I WSPÓŁCZESNOŚĆ – KILKA WSTĘPNYCH ODSŁON 161
Wstęp . 161
Krytyk pozoru, moralista, czy prześmiewca?  161
Cynizm, krytyka, władza .166
Nieapodyktyczność dobra . 167
Niszczenie podstawy dialogu  171
Jak kształcić? . 173
Naiwne kobiety . 174
„Piramida potrzeb”  176

Łukasz MICHALSKI (Uniwersytet Śląski, Katowice)
W STRONĘ KRYTYKI CYNICZNEJ HISTORIOGRAFII WYCHOWANIA 178
Wstęp . 178
Przedzałożenia . 180
Od synergii teorii i dziejów myśli po stopień zero historii wychowania . 181
Pies z Kotem czyli cynizm podręcznikowy  188
Aneks: Ekonomia namysłu nad dziejami wychowania . 192

Ewa BILIŃSKA-SUCHANEK (Akademia Pomorska, Słupsk)
OPÓR NAUCZYCIELA – ZAANGAŻOWANEGO INTELEKTUALISTY WOBEC OŚWIECONEJ FAŁSZYWEJ ŚWIADOMOŚCI 195
Utrwalone patologie w obszarach miękkich problemów kultury . 195
Cynik – postać masowa „każdego i nikogo”  197
„Oświecona fałszywa świadomość” . 199
„Dostrajanie się” ucznia: bunt pozorny, rytualna opozycja, pozorna postawa lojalności . 201
Nauczyciel – „byt znany czy myślący” . 204
Szkoła miejscem humanizacji przekazu kulturowego  206
Przypomnienie „potrzeby edukacji krytycznej” . 208

PUŁAPKI EWALUACJI

Dariusz KUBINOWSKI (UMCS, Lublin)
„ŁOWCA PUNKTÓW” W JEDNOSTCE „PRODUKCJI NAUKOWEJ”. PYTANIE O WZORZEC UNIWERSYTECKIEGO PRACOWNIKA NAUKOWO-DYDAKTYCZNEGO W OBSZARZE NAUK HUMANISTYCZNYCH I SPOŁECZNYCH W KONTEKŚCIE NORMATYWNOŚCI  ADMINISTRACYJNEJ (CASUS PEDAGOGIKI) 213
Gratulacje zamiast wstępu  213
Normatywność rudymentarna i abstrakcyjna a teoria działań
pozornych: przyjęta perspektywa analityczno-interpretacyjna . 214
Administracyjna ekspatriacja pedagogiki z nauk humanistycznych
do nauk społecznych .218
Oblicza normatywności administracyjnej jako podstawy ewaluacji
jednostek „produkcji naukowej”  220
Nadrzędność kwantyfikacji . 221
Ekwiwalentność punktacyjna . 224
Mechanistyczny formalizm . 225
Permanentna zmienność . 228
Odpowiedzialność grupowa  229
Teleologia finansowa . 229
„Łowca punktów” wobec aktualnej normatywności administracyjnej  230
Zamiast zakończenia  232

Wiesław ANDRUKOWICZ (Uniwersytet Szczeciński)
EWALUACJA W SYSTEMIE SZKOLNICTWA WYŻSZEGO WOBEC MIGOTANIA PRIORYTETU  234
Wprowadzenie  234
Fenomen ewaluacji komplementarnej  235
Ewaluacja a „ramy kwalifikacji” . 240
Ewaluacja w ramach kategorii wiedzy teoretycznej i umiejętności kognitywnych . 244
Ewaluacja w ramach kategorii wiedzy faktograficznej i umiejętności praktycznych   249
Zakończenie  255

Rafał GODOŃ (Uniwersytet Warszawski)
JAK DZIŚ OCENIAĆ JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA UNIWERSYTECKIEGO?   258
Wstęp  258
Jakość kształcenia jako zawodowa oczywistość . 260
Nauczanie i uczenie się w szkole wyższej i w uniwersytecie  263
Ewaluacja jako odsłanianie rzeczywistości . 365
Zakończenie  266

ZAMIAST ZAKOŃCZENIA

Monika JAWORSKA-WITKOWSKA (KPSW, Bydgoszcz), Lech WITKOWSKI (Akademia Pomorska Słupsk, KPSW, Bydgoszcz)
ZAKAMARKI NORMATYWNOŚCI W PRAKTYCE EDUKACJI I NAUKI. SPRAWOZDANIE Z ODBYTYCH DYSKUSJI NA „KOLOKWIUM” 271
Wstęp .273
Status quo i zmiana między interpretacją i krytyką  273
W trosce o jakość normatywną świadomości i zdolności do krytyki . 276
Czy istnieje zaplecze środowiskowe poznania jako krytyki? . 280
Inspiracje otwierające perspektywy  282
Uniwersytety i spory o ewaluację i jej etos  285
Spory o edukację i normatywność jako spory o świat i cywilizację  296
W próbie ostatniego słowa: cynizm jako signum temporis ?  302

BIBLIOGRAFIA ZINTEGROWANA  307
INDEKS NAZWISK .322


328 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022