ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

GATUNKI I FORMATY WE WSPÓŁCZESNYCH MEDIACH


GODZIC W.KOZIEŁ A.SZYLKO-KWAS J. RED.

wydawnictwo: POLTEXT , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 67.39 Twoja cena  64,02 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Gatunki i formaty we współczesnych mediach


Książka Gatunki i formaty we współczesnych mediach jest zbiorem wypowiedzi z konferencji przygotowanej w marcu 2015 r. wspólnie przez Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego i Katedrę Medioznawstwa Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS.

Tom, zredagowany w porządku problemowym, rozpoczynają rozważania natury metodologicznej, dotyczące miejsca i roli gatunków we współczesnej mediosferze.
Pozostałe teksty nawiązują kolejno do specyfiki gatunkowo-formatowej prasy tradycyjnej, radia, telewizji i internetu.

Rozważania o współczesnych gatunkach i formatach w mediach – które autorzy tomu podejmują – prowadzą przynajmniej do dwóch wniosków.
Po pierwsze, pewne jest to, że przestrzeń medialna nie jest tak amorficzna, aby głosić nastanie ery „bezgatunkowości”. Mimo niezwykłej dynamiki zmian w mediach, wszelkie próby klasyfikacji czy typologii, nawet te nie w pełni doskonałe i wyczerpujące, pozwalają opanowywać zamęt gatunkowo-formatowy.
To jest powinność genologów, nawet gdy propozycje opisu i analizy tworzących się i ewoluujących gatunków i formatów budzą kontrowersje.
Jest to więc poniekąd działanie prewencyjne, jak miał bowiem powiedzieć Tom Clancy – „chaos rodzi więcej chaosu”.
Po drugie, współczesna genologia, oprócz narzędzi tradycyjnych, wykorzystujących głównie ukształtowane historycznie wzorce gatunkowe, sięga do nowych metod i ujęć badawczych oraz dostrzega źródło największych przeobrażeń, tworzywa formy i treści przekazów w potencjale społecznym i technologicznym sieci.
Internet staje się technologiczną przestrzenią kolonizowaną przez nowe platformy komunikowania.
To jedyne miejsce, w którym można jednocześnie zastosować wszystkie tworzywa, z których buduje się gatunki, a więc słowo, obraz, dźwięk i ich kombinacje.

Użytkownicy sieci przejęli wiele klasycznych konwencji gatunkowych i umieścili je w nowych ramach technologicznych innowacji, z których najważniejsza to niewątpliwie interakcyjność programów i skryptów internetowych. Czy zatem po etapie „przejęcia” przez sieć wielu klasycznych wzorców gatunkowych nie zrodzi się (zostanie „wymuszona”) potrzeba zbudowania w rodzaju internetowym jakiejś formy pośredniej między gatunkiem a formatem?
Takiej, która będzie szczegółowsza od propozycji gatunkowych i jednocześnie ogólniejsza niż konkretne realizacje. Przeczuwamy, że następne colloquium genologiczno-formatowe mogłoby być poświęcone tej właśnie formule genologicznej.

ze Wstępu


Wstęp

Małgorzata Lisowska-Magdziarz
Pytanie o genologię mediów w kulturze partycypacji. Próba rekonesansu metodologicznego

Grzegorz Ptaszek
W stronę bezgatunkowości mediów? O funkcji gatunków medialnych w procesie odbioru

Monika Worsowicz
Wybrane gatunki dziennikarskie w kontekście zjawiska symplifikacji w mediach

Barbara Bogołębska
Prasowe eksperymenty gatunkowe

Mateusz Kasiak
Architektonika tekstów dziennikarskich. Refleksje strukturalne wokół meta- i paratekstu artykułu publicystycznego

Krzysztof Kaszewski
Ewolucja wzorca gatunkowego recenzji gry komputerowej (1995-2015)

Tadeusz Kononiuk
Specyfika prawno-etyczna materiałów interwencyjnych

Maria Gołda-Sobczak
Warsztat sprawozdawcy sądowego

Jacek Sobczak
Gatunkowe oblicza sprawozdań sądowych

Katarzyna Gajlewicz-Korab
Konwergencja jako proces determinujący zmiany gatunkowe we francuskim systemie medialnym. Wybrane problemy

Monika Białek
Jak zmieniał się reportaż radiowy?

Aneta Wójciszyn-Wasil
"Przyjdź i zobacz!". Audycje radiowe z udziałem publiczności

Urszula Doliwa
Sformatowany dżingiel czy formatowanie dżinglami. Analiza sygnałów dźwiękowych stacji radiowych

Kamil Niesłony
Format telewizyjny jako "zaprzeczenie gatunku"

Marcin Sanakiewicz
Telewizja reality jako performans - próba interpretacji i definicji

Aleksandra Fudala-Barańska
Przemiany w newsach na przykładzie Aktualności - serwisu informacyjnego Telewizji Katowice

Maja Chacińska
Dostosowanie popularnych gatunków talent i reality show do wymogów misji mediów publicznych na przykładzie telewizji szwedzkiej

Agnieszka Kamińska
Elementy schematu freak show w informacyjnych i publicystycznych programach telewizyjnych. Casus Mariusza Trynkiewicza

Michalina Rutka
Mężczyzna dobrze sformatowany - analiza programu Rolnik szuka żony

Joanna Sosnowska
Powtórka w telewizji

Jakub Czopek
Tweet jako (po)nowoczesna odmiana newsa?

Marta Jarosz
Kontent kontentowi (nie)równy? Wpływ optymalizacji tekstów (techniki SEO) na treści dostępne w polskich portalach ogólnoinformacyjnych

Leszek Pułka
Regres, inwencja, homeostaza. Analiza wybranych case‘ów genologicznych Facebooka

Paweł Wieczorek
Fakty czy efekty, czyli iluzje cyfrowego newsa


462 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022