Gatunki i formaty we współczesnych mediach
Książka Gatunki i formaty we współczesnych mediach jest zbiorem wypowiedzi z
konferencji przygotowanej w marcu 2015 r. wspólnie przez Instytut Dziennikarstwa
Uniwersytetu Warszawskiego i Katedrę Medioznawstwa Uniwersytetu Humanistycznospołecznego
SWPS.
Tom, zredagowany w porządku problemowym, rozpoczynają rozważania natury
metodologicznej, dotyczące miejsca i roli gatunków we współczesnej mediosferze.
Pozostałe teksty nawiązują kolejno do specyfiki gatunkowo-formatowej prasy tradycyjnej,
radia, telewizji i internetu.
Rozważania o współczesnych gatunkach i formatach w mediach – które autorzy tomu
podejmują – prowadzą przynajmniej do dwóch wniosków.
Po pierwsze, pewne jest to, że przestrzeń medialna nie jest tak amorficzna, aby głosić
nastanie ery „bezgatunkowości”. Mimo niezwykłej dynamiki zmian w mediach, wszelkie
próby klasyfikacji czy typologii, nawet te nie w pełni doskonałe i wyczerpujące,
pozwalają opanowywać zamęt gatunkowo-formatowy.
To jest powinność genologów, nawet gdy propozycje opisu i analizy tworzących się i
ewoluujących gatunków i formatów budzą kontrowersje.
Jest to więc poniekąd działanie prewencyjne, jak miał bowiem powiedzieć Tom Clancy
– „chaos rodzi więcej chaosu”.
Po drugie, współczesna genologia, oprócz narzędzi tradycyjnych, wykorzystujących głównie
ukształtowane historycznie wzorce gatunkowe, sięga do nowych metod i ujęć badawczych
oraz dostrzega źródło największych przeobrażeń, tworzywa formy i treści przekazów
w potencjale społecznym i technologicznym sieci.
Internet staje się technologiczną przestrzenią kolonizowaną przez nowe platformy
komunikowania.
To jedyne miejsce, w którym można jednocześnie zastosować wszystkie tworzywa, z których
buduje się gatunki, a więc słowo, obraz, dźwięk i ich kombinacje.
Użytkownicy sieci przejęli wiele klasycznych konwencji
gatunkowych i umieścili je w nowych ramach technologicznych innowacji, z których najważniejsza
to niewątpliwie interakcyjność programów i skryptów internetowych. Czy zatem po
etapie „przejęcia” przez sieć wielu klasycznych wzorców gatunkowych nie zrodzi się
(zostanie „wymuszona”) potrzeba zbudowania w rodzaju internetowym jakiejś formy
pośredniej między gatunkiem a formatem?
Takiej, która będzie szczegółowsza od propozycji gatunkowych i jednocześnie ogólniejsza
niż konkretne realizacje. Przeczuwamy, że następne colloquium genologiczno-formatowe
mogłoby być poświęcone tej właśnie formule genologicznej.
ze Wstępu
Wstęp
Małgorzata Lisowska-Magdziarz
Pytanie o genologię mediów w kulturze partycypacji. Próba rekonesansu
metodologicznego
Grzegorz Ptaszek
W stronę bezgatunkowości mediów? O funkcji gatunków medialnych w procesie
odbioru
Monika Worsowicz
Wybrane gatunki dziennikarskie w kontekście zjawiska symplifikacji w mediach
Barbara Bogołębska
Prasowe eksperymenty gatunkowe
Mateusz Kasiak
Architektonika tekstów dziennikarskich. Refleksje strukturalne wokół meta- i
paratekstu artykułu publicystycznego
Krzysztof Kaszewski
Ewolucja wzorca gatunkowego recenzji gry komputerowej (1995-2015)
Tadeusz Kononiuk
Specyfika prawno-etyczna materiałów interwencyjnych
Maria Gołda-Sobczak
Warsztat sprawozdawcy sądowego
Jacek Sobczak
Gatunkowe oblicza sprawozdań sądowych
Katarzyna Gajlewicz-Korab
Konwergencja jako proces determinujący zmiany gatunkowe we francuskim systemie
medialnym. Wybrane problemy
Monika Białek
Jak zmieniał się reportaż radiowy?
Aneta Wójciszyn-Wasil
"Przyjdź i zobacz!". Audycje radiowe z udziałem publiczności
Urszula Doliwa
Sformatowany dżingiel czy formatowanie dżinglami. Analiza sygnałów dźwiękowych
stacji radiowych
Kamil Niesłony
Format telewizyjny jako "zaprzeczenie gatunku"
Marcin Sanakiewicz
Telewizja reality jako performans - próba interpretacji i definicji
Aleksandra Fudala-Barańska
Przemiany w newsach na przykładzie Aktualności - serwisu informacyjnego
Telewizji Katowice
Maja Chacińska
Dostosowanie popularnych gatunków talent i reality show do wymogów misji mediów
publicznych na przykładzie telewizji szwedzkiej
Agnieszka Kamińska
Elementy schematu freak show w informacyjnych i publicystycznych programach
telewizyjnych. Casus Mariusza Trynkiewicza
Michalina Rutka
Mężczyzna dobrze sformatowany - analiza programu Rolnik szuka żony
Joanna Sosnowska
Powtórka w telewizji
Jakub Czopek
Tweet jako (po)nowoczesna odmiana newsa?
Marta Jarosz
Kontent kontentowi (nie)równy? Wpływ optymalizacji tekstów (techniki SEO) na
treści dostępne w polskich portalach ogólnoinformacyjnych
Leszek Pułka
Regres, inwencja, homeostaza. Analiza wybranych case‘ów genologicznych
Facebooka
Paweł Wieczorek
Fakty czy efekty, czyli iluzje cyfrowego newsa
462 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka