Satysfakcja zawodowa pielęgniarek pielęgniarzy w Polsce
Celem książki jest ukazanie, jak ważna jest satysfakcja zawodowa pielęgniarek dla
sprawnego działania placówek świadczących usługi medyczne.
Autorka wskazuje znaczenie właściwych praktyk zarządzania zasobami ludzkimi
mających na celu uzyskiwać wysoki poziom satysfakcji zawodowej oraz motywacji wśród
pielęgniarek, a tym samym wpływać pozytywnie na ich wydajność i rentowność placówek
medycznych.
W pierwszej części, na podstawie studiów literaturowych, zaprezentowany został
dotychczasowy dorobek w zakresie tematyki satysfakcji zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem
specyfiki badanej grupy. Pozwala to na usystematyzowanie podstaw teoretycznych badanego
zagadnienia oraz na stworzenie monograficznego opisu dotyczącego znaczenia satysfakcji
zawodowej pielęgniarek w procesie zarządzania w sektorze opieki zdrowotnej, przede
wszystkim relacji między satysfakcją zawodową pielęgniarek, a poziomem satysfakcji
pacjentów–klientów oraz satysfakcją zawodową pielęgniarek, a poziomem
zaangażowania pielęgniarek-pracowników.
W części drugiej zaprezentowane zostały wyniki badań własnych, identyfikujących
poziom satysfakcji zawodowej w grupie zawodowej pielęgniarek wraz z analizą swoistych
dla badanej grupy determinant satysfakcji zawodowej, warunkowanych poprawnie
przebiegającym procesem zarządzania zasobami ludzkimi. Autorka omówiła wyniki analizy
trendu zmian na przełomie lat 2007/2015. Ze względu na to, że celem badań była nie
tylko diagnoza poziomu satysfakcji zawodowej pielęgniarek, ale i ocena związku
uzyskiwanej satysfakcji zawodowej z deklarowanym przez pielęgniarki poziomem
zaangażowania, opis zawiera także wyniki analizy „pewnego procesu” – związków
przyczynowych, wykorzystując analizę ścieżkową. W oparciu o zgromadzony materiał
badawczy, autorka proponuje model satysfakcji zawodowej pielęgniarek, uwzględniający
komponentę zaangażowanie pracowników.
Wstęp
Rozdział 1. Satysfakcja zawodowa w świetle literatury przedmiotu
1.1. Pojęcia zadowolenia z pracy i satysfakcji zawodowej
1.2. Determinanty satysfakcji zawodowej
1.3. Znaczenie satysfakcji zawodowej
1.4. Satysfakcja zawodowa jako czynnik warunkujący zaangażowanie organizacyjne
1.5. Metody badania satysfakcji zawodowej
Rozdział 2. Metodyka badania satysfakcji zawodowej pielęgniarek/pielęgniarzy
2.1. Metody gromadzenia danych empirycznych
2.2. Charakterystyka podmiotu badań
2.3. Metody analizy danych empirycznych
Rozdział 3. Satysfakcja zawodowa polskich pielęgniarek/pielęgniarzy - wyniki
badań własnych
3.1. Poziom zadowolenia z pracy i satysfakcji z pracy pielęgniarek/pielęgniarzy
3.2. Satysfakcja zawodowa pielęgniarek/pielęgniarzy w ujęciu modelowym
Rozdział 4. Praktyczne zastosowanie modelu empirycznego
4.1. Rola i znaczenie satysfakcji zawodowej w procesie zarządzania zespołami
pielęgniarskimi
4.2. Optymalne środowisko pracy jako kluczowy element w procesie kształtowania
satysfakcji zawodowej pielęgniarek/pielęgniarzy
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel i rysunków
Aneks
157 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka