Budownictwo komunikacyjne
Podręcznik przeznaczony jest dla studentów kierunku budownictwo. Stanowi podstawową
pozycję literaturową w realizacji przedmiotu kierunkowego budownictwo komunikacyjne.
Został opracowany na podstawie programu tego przedmiotu, który jest wykładany na
wszystkich specjalnościach budownictwa lądowego realizowanych na Wydziale Inżynierii
Lądowej i Geodezji WAT.
W podręczniku przedstawiono wybraną tematykę z zakresu budownictwa komunikacyjnego:
drogi kolejowe;
budownictwo drogowe;
budownictwo lotniskowe;
podstawy mostownictwa.
Budownictwo komunikacyjne jest to dział budownictwa lądowego, który zajmuje się
zagadnieniami budowy elementów infrastruktury technicznej systemu transportowego niezbędnych
do przemieszczania środków transportowych.
Transport jest zasadniczym elementem przyczyniającym się do rozwoju gospodarczego i
społecznego kraju. Odgrywa on kluczową rolę w przemieszczaniu ludzi, sprzętu
(wyposażenia specjalistycznego) i towarów na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i
międzynarodowym.
W podręczniku przedstawiono, w encyklopedyczny sposób zagadnienia dotyczące zasad
budowy infrastruktury technicznej transportu lądowego i powietrznego. Ponadto znalazły
się nim zagadnienia dotyczące podstaw budowy mostów, jako że są one elementami zarówno
sieci dróg kolejowych, jak i dróg samochodowych.
Przedstawiono kryteria klasyfikacji obiektów komunikacyjnych oraz podstawowe metody
ich budowy. Obciążenia działające na mosty drogowe i kolejowe opisano zgodnie z
aktualnie obowiązującymi przepisami normatywnymi w zakresie budowli komunikacyjnych.
Od autorów
Rozdział 1. Wstęp
Rozdział 2. Drogi kolejowe
2.1. Sieć kolejowa
2.2. Elementy drogi kolejowej
2.3. Skrajnia budowli
2.4. Nawierzchnia kolejowa
2.4.1. Elementy nawierzchni kolejowej
2.4.1.1. Szyny
2.4.1.2. Typy szyn
2.4.1.3. Trwałość szyn
2.4.1.4. Sztywność nawierzchni
2.4.1.5. Uszkodzenia i wady występujące w szynach
2.4.2. Podkłady i podrozjazdnice
2.4.2.1. Podkłady betonowe
2.4.2.2. Podkłady drewniane
2.4.3. Złączki
2.4.4. Podsypka
2.4.5. Rozjazdy i skrzyżowania torów kolejowych
2.4.5.1. Rozjazdy zwyczajne
2.4.5.2. Rozjazdy krzyżowe
2.4.5.3. Krzyżownice
2.4.5.4. Krzyżownice z ruchomym dziobem
2.4.5.5. Zamknięcia nastawcze i napędy zwrotnicowe
2.5. Standardy konstrukcyjne nawierzchni kolejowej
2.6. Tor bezstykowy
2.6.1. Ocena pełzania metodą punktów stałych
2.7. Przejazdy kolejowe
2.7.1. Prefabrykowane wielkogabarytowe płyty żelbetowe
2.7.2. Nawierzchnia typu "Mirosław"
2.7.3. Konstrukcja typu STRAIL
2.7.4. Nawierzchnia typu Edilon LC-L
2.8. Nawierzchnie bezpodsypkowe
2.9. Układ geometryczny toru
2.9.1. Przechyłka toru
2.10. Procesy degradacji nawierzchni kolejowej
2.11. Diagnostyka nawierzchni kolejowej
2.11.1. Pomiary geometryczne nawierzchni
2.11.2. Defektoskopia szyn
2.12. Podtorze kolejowe
2.12.1. Podstawowe warunki budowy podtorza
2.13. Budowa dróg kolejowych i ich naprawy
2.13.1. Proces utrzymania nawierzchni
Słownik polsko-angielski podstawowych pojęć stosowanych w budownictwie kolejowym
Rozdział 3. Budownictwo drogowe
3.1. Wprowadzenie
3.2. Transport zbiorowy
3.3. Elementy inżynierii ruchu drogowego
3.3.1. Ruch drogowy
3.3.2. Przepustowość
3.3.3. Bezpieczeństwo ruchu drogowego (BRD)
3.3.4. Organizacja ruchu drogowego
3.4. Projektowanie dróg samochodowych
3.4.1. Klasyfikacja dróg
3.4.2. Kształtowanie elementów drogi
3.4.2.1. Droga w planie
3.4.2.2. Połączenia dróg
3.4.2.3. Droga w przekroju podłużnym
3.4.2.4. Droga w przekroju poprzecznym
3.4.3. Projektowanie nawierzchni drogowych
3.4.4. Projektowanie konstrukcji nawierzchni z wykorzystaniem katalogów
3.4.5. Drogowe roboty ziemne
3.4.4.1. Roboty pomiarowe
3.4.4.2. Roboty przygotowawcze
3.4.4.3. Roboty zasadnicze
3.4.4.4. Obliczenia ilości robót ziemnych
3.4.6. Odwodnienie dróg
3.4.6.1. Odwodnienie powierzchniowe
3.4.6.2. Odwodnienie wgłębne
3.4.6.3. Odwodnienie podziemne
Słownik polsko-angielski podstawowych pojęć stosowanych w budownictwie drogowym
Rozdział 4. Budownictwo lotniskowe
4.1. Wprowadzenie
4.1.1. Charakterystyka i rozwój transportu lotniczego
4.1.2. Elementy linii lotniczej
4.2. Elementy lotniska i ich charakterystyka
4.2.1. Pole naziemnego ruchu lotniczego (pnrl)
4.2.2. Przestrzeń powietrzna rejonu lotniska
4.2.3. Zabudowa lotniskowa (port lotniczy)
4.3. Kształtowanie elementów naziemnego pola ruchu samolotów
4.3.1. Projektowanie geometryczne drogi startowej
4.3.1.1. Długość drogi startowej
4.3.1.1.1. Długość drogi startowej dla samolotów jednosilnikowych
4.3.1.1.2. Długość drogi startowej dla samolotów wielosilnikowych
4.3.1.2. Kierunek (azymut) drogi startowej
4.3.1.3. Układy dróg startowych
4.3.1.4. Przekrój poprzeczny drogi startowej
4.3.1.5. Elementy niwelety drogi startowej
4.3.2. Elementy pasa startowego
4.3.3. Projektowanie geometryczne dróg kołowania
4.3.4. Projektowanie geometryczne płyt postoju samolotów
4.3.4.1. Ustalenie wymiarów płyty w planie
4.3.4.2. Rodzaje płyt
4.4. Klasyfikacja lotnisk według ustawy
4.5. Nawierzchnie lotniskowe
4.5.1. Konstrukcja nawierzchni
4.5.2. Rodzaje nawierzchni lotniskowych
4.5.3. Zasady przyjmowania obciążeń
4.5.4. Metoda Westergaarda
4.5.5. Metoda ACN-PCN
4.6. Lotniskowe roboty ziemne
4.6.1. Parametry do projektowania robót ziemnych
4.6.2. Podkłady geodezyjne
4.6.3. Metoda siatki kwadratów
4.6.4. Metoda projektowania warstwie
4.6.5. Warunki wyboru metod projektowania
4.6.6. Kolejność postępowania przy projektowaniu robót ziemnych
4.7. Odwodnienie lotnisk
4.7.1. Kanalizacja nawierzchni sztucznych
4.7.2. Drenaż lotniskowy
4.7.2.1. Drenaż kanalizacyjny, krawędziowy
4.7.2.2. Drenaż nawierzchni gruntowych pola wzlotów
Słownik polsko-angielski podstawowych pojęć stosowanych w budownictwie lotniskowym
Rozdział 5. Podstawy mostownictwa
5.1. Wprowadzenie
5.2. Wiadomości ogólne o obiektach mostowych
5.2.1. Definicja obiektu mostowego
5.2.2. Cele i uwarunkowania budowy mostów
5.2.3. Zasadnicze części mostów
5.2.3.1. Wiadomości ogólne
5.2.3.2. Podpory
5.2.3.3. Filary
5.2.3.4. Przyczółki
5.2.3.5. Przęsła
5.2.3.6. Łożyska
5.2.3.7. Wyposażenie obiektów mostowych
5.2.3.8. Urządzenia dylatacyjne
5.2.4. Parametry określające położenie obiektu mostowego
5.3. Główne wymiary obiektów mostowych
5.4. Klasyfikacja obiektów mostowych
5.5. Projektowanie przejścia mostowego
5.5.1. Wiadomości ogólne
5.5.2. Stadia i zakres dokumentacji projektowej
5.6. Ukształtowanie trasy przejścia mostowego
5.7. Nawierzchnie jezdni obiektów mostowych
5.7.1. Ogólna charakterystyka nawierzchni
5.7.2. Nawierzchnie mostów kolejowych
5.7.3. Nawierzchnia mostów drogowych
5.8. Podstawowe określenia hydrauliczne i hydrologiczne
5.8.1. Uwagi wstępne
5.8.2. Podstawowe definicje
5.8.3. Ogólne wymagania, które muszą spełniać obiekty na rzekach
5.8.4. Obliczanie hydrauliczne mostów
5.8.5. Obliczanie przepływu miarodajnego Qm
5.8.6. Rozmycie dna w przekroju mostowym
5.8.7. Spiętrzenie wody przed mostem
5.8.8. Obliczanie światła mostu
5.9. Obciążenia konstrukcji mostowych według PN
5.9.1. Ogólna charakterystyka obciążenia
5.9.2. Klasyfikacja obciążeń
5.9.3. Układy obciążeń. Wybór układu obciążeń
5.9.4. Zasady przyjmowania obciążeń
5.9.4.1. Zasady ustawiania obciążenia taborem samochodowym
5.9.5. Obciążenie tłumem pieszych i obciążenie kładek pieszo-jezdnych
5.9.6. Siły hamowania i przyspieszania taboru samochodowego
5.9.7. Obciążenia ruchome mostów kolejowych
5.9.7.1. Klasy obciążeń
5.9.7.2. Schemat obciążenia taborem kolejowym
5.9.8. Uderzenia statków w podpory mostów
5.10. Obciążenia ruchome mostów według Eurokodu
5.10.1. Klasyfikacj a obciążeń
5.10.2. Obciążenia chodników, kładek dla pieszych i ścieżek rowerowych
5.11. Podpory skrajne
5.12. Podpory pośrednie
Słownik polsko-angielski podstawowych pojęć stosowanych w budownictwie mostowym
410 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka