ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

OCHRONA PRAWNA KONSUMENTA NA RYNKU MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH


KRÓLIKOWSKA-OLCZAK M. PACHUCA-SMULSKA B. RED.

wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2016, wydanie I

cena netto: 118.80 Twoja cena  112,86 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ochrona prawna konsumenta na rynku mediów elektronicznych


Rozwój rynku mediów elektronicznych skłania do spojrzenia na ochronę prawną konsumenta globalnie, uwzględniając rozwój techniki cyfrowej. Rozwój technik teleinformatycznych, w tym sieci elektronicznych nie tylko wykształcił nowy rodzaj świadczeń tzw. świadczenia wyłącznie elektroniczne, ale stał się impulsem do dyskusji na temat przyszłości prawa konsumenckiego w społeczeństwie informacji, wiedzy i sieci.

Istotnym elementem rozważań, zawartych w monografii, jest analiza ram prawnych w zakresie strategii jednolitego rynku cyfrowego, niebezpieczeństwa produktów medialnych, klauzul abuzywnych na rynku mediów, klauzul odmowy realizacji złożonego przez konsumenta zamówienia w transakcjach typu business to consumer, działania na zbiorach typu big data z perspektywy ochrony praw e-konsumenta, powierzanie przetwarzania danych medycznych w Internecie, problem zagubienia konsumenta w świecie mediów.

W publikacji omówiono także m.in. ochronę konsumentów usług turystycznych, usług ubezpieczeniowych zawieranych za pośrednictwem Internetu, ochronę konsumenta książek i prasy w formie elektronicznej oraz ochronę małoletnich użytkowników gier video w Internecie. Przybliżono Czytelnikowi rynek e-papierosów, rynek „dopalaczy” czy suplementów diety w Internecie.

Publikacja adresowana jest do prawników, ekonomistów, urzędników, informatyków, przedsiębiorców i konsumentów, studentów i nauczycieli akademickich, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę o zakresie ochrony konsumentów w świecie mediów elektronicznych.


Wstęp
Notki biograficzne
Wykaz skrótów
Wykaz literatury

Część I. Przyszłość prawa konsumenckiego na rynku cyfrowym

Rozdział 1. Konsument na jednolitym rynku cyfrowym
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Geneza jednolitego rynku cyfrowego
§ 3. Jednolity rynek cyfrowy - nowa jakość dla konsumentów
§ 4. Zapewnienie konsumentom łatwiejszego dostępu do towarów i usług cyfrowych w całej Europie
§ 5. Zapobieganie nieuzasadnionemu blokowaniu geograficznemu
§ 6. Ceny usług przesyłek transgraniczną barierą dla jednolitego rynku
§ 7. Kultura na jednolitym rynku cyfrowym
§ 8. Konsument jako podmiot sieci cyfrowej i usług innowacyjnych
§ 9. Podsumowanie

Rozdział 2. Świadczenie wyłącznie elektroniczne w nowym prawie konsumenckim Unii Europejskiej
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Handel elektroniczny
§ 3. Świadczenie wyłącznie elektroniczne
§ 4. Elektroniczny obrót konsumencki
§ 5. Podsumowanie

Część II. Zagubienie konsumenta w świecie mediów elektronicznych

Rozdział 3. Czy reklama zobowiązuje? Treści zamieszczane w reklamach, które wchodzą do umowy zawartej z konsumentem. Uwagi na tle nowelizacji przepisów KC o rękojmi
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Wada fizyczna rzeczy sprzedanej
§ 3. Charakter prawny zapewnienia publicznego
§ 4. Przedmiot publicznych zapewnień
§ 5. Publiczny charakter zapewnień
§ 6. Podmioty składające publiczne zapewnienia
§ 7. Okoliczności wyłączające odpowiedzialność sprzedawcy
§ 8. Podsumowanie

Rozdział 4. Niebezpieczeństwo produktów medialnych
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Reklama produktów leczniczych
§ 3. Reklama pozostałych produktów
§ 4. Podsumowanie

Rozdział 5. Reklama suplementów diety
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Reklama żywności
§ 3. Ograniczenia w reklamie suplementów diety
§ 4. Podsumowanie

Rozdział 6. Lokowanie produktu a rozszerzenie obowiązku informacyjnego wobec konsumenta
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Obowiązki informacyjne wobec konsumenta wynikające z KC
§ 3. Obowiązki informacyjne wynikające z lokowania produktu a ustawa o prawach konsumenta
§ 4. Lokowanie produktu a regulacje w Stanach Zjednoczonych
§ 5. Podsumowanie

Rozdział 7. Zagubienie konsumenta w świecie mediów
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Konsument i jego chronione prawnie interesy
§ 3. Prawa konsumenta w świecie mediów
§ 4. Konsument a nierzetelne informowanie
§ 5. Podsumowanie

Część III. Gromadzenie i przetwarzanie danych osobowych

Rozdział 8. Działania na zbiorach typu big data z perspektywy ochrony praw e-konsumenta
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Eksploracja danych, konkurowanie analityką
§ 3. Profilowanie konsumenta i przewidywanie zachowań konsumenckich
§ 4. Wybrane modele ochrony danych
§ 5. Podsumowanie

Rozdział 9. Powierzenie przetwarzania osobowych danych medycznych pacjenta
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Definicje
§ 3. Zakaz przetwarzania danych osobowych
§ 4. Powierzenie przetwarzania danych osobowych
§ 5. Powierzenie przetwarzania osobowych danych medycznych
§ 6. Powierzenie przetwarzania osobowych danych medycznych a ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
§ 7. Podsumowanie

Rozdział 10. Ochrona danych osobowych konsumenta - wybrane zagadnienia procesowe
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych i jego kompetencje
§ 3. Kompetencje GIODO do władczego rozstrzygania spraw indywidualnych
§ 4. Środki prawne służące ochronie danych osobowych konsumenta
§ 5. Informowanie konsumenta o przysługujących mu środkach prawnej ochrony danych osobowych
§ 6. Dezinformacja ograniczająca prawa konsumenta
§ 7. Podsumowanie

Część IV. Aukcja internetowa, ochrona dóbr osobistych oraz klauzule niedozwolone w umowach zawieranych przez Internet

Rozdział 11. Klauzule niedozwolone w umowach zawieranych przez Internet
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Umowy zawierane na odległość
§ 3. Handel elektroniczny (e-commerce)
§ 4. Niedozwolone klauzule w handlu elektronicznym
I. Badanie treści wzorca umownego
II. Grupy klauzul niedozwolonych
1. Sąd właściwy dla rozstrzygania sporów
2. Zastrzeżenie prawa do zmiany regulaminu lub jego interpretacji
3. Rękojmia
4. Wyłączenie odpowiedzialności za błędne opisy towaru
5. Wyłączenie odpowiedzialności odszkodowawczej
6. Uprawnienie konsumenta do odstąpienia od umowy
7. Odmowa realizacji świadczenia
§ 5. Podsumowanie

Rozdział 12. Klauzule odmowy realizacji złożonego przez konsumenta zamówienia w transakcjach typu business to consumer
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Związanie konsumenta umowami typu business to consumer
§ 3. Przesłanki uznania klauzul za niedozwolone
§ 4. Stanowisko judykatury wobec klauzul odmowy realizacji zamówienia
§ 5. Podsumowanie

Rozdział 13. Aukcja internetowa - rozterki prawne uczestników
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Zastosowanie do aukcji internetowych przepisów Kodeksu cywilnego o trybach zawierania umów
I. Administrator internetowej platformy aukcyjnej
II. Uczestnicy aukcji internetowej
1. Aukcje "kup teraz" (sprzedaż po stałej cenie)
2. Aukcje licytacyjne
2.1. Jedność miejsca i czasu aukcji
2.2 Wystawienie towarów na aukcji
2.3. Związanie ofertą
2.4. Przybicie
§ 3. Błąd jako podstawa uchylenia się od skutków oświadczenia woli złożonego na aukcji internetowej
§ 4. Zastosowanie regulacji ochrony praw konsumenta
§ 5. Podsumowanie

Rozdział 14. Ochrona wizerunku konsumenta w Internecie - regulacje ustawowe a orzecznictwo sądowe
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Definicja dóbr osobistych
§ 3. Ochrona wizerunku
§ 4. Dozwolony użytek
I. Działalność publiczna
§ 5. Brak możliwości zidentyfikowania danej osoby
§ 6. Sankcje
§ 7. Pojęcie bezprawności
§ 8. Legitymacja czynna
§ 9. Legitymacja bierna
§ 10. Ciężar dowodu
§ 11. Podsumowanie

Rozdział 15. Opinie blogerów i komentarze na forach a dobra osobiste przedsiębiorcy. Granice krytyki konsumenckiej w Internecie
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Problem wyważenia różnych interesów
§ 3. Kryteria oceny wypowiedzi godzących w dobra osobiste przedsiębiorcy
§ 4. Działalność blogerów i użytkowników forum internetowego a ochrona praw konsumentów
§ 5. Podsumowanie

Część V. Metody rozwiązywania sporów konsumentów z przedsiębiorcami

Rozdział 16. Pozasądowe dochodzenie roszczeń przez konsumenta za pośrednictwem Internetu
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Ewolucja regulacji ADR w UE
I. Prawo do sądu - podstawowe prawo konsumenta
II. Ewolucja regulacji pozasądowego rozstrzygania sporów konsumenckich w społeczeństwie informacyjnym
III. Zielona Księga z 2002 r.
IV. Dyrektywa 2008/52/WE
V. Badania wykorzystania ADR w Unii Europejskiej w latach 2009-2011
§ 3. Nowe regulacje prawne w zakresie pozasądowego dochodzenia roszczeń w UE - dyrektywa 2013/11/UE i rozporządzenie Nr 524/2013
§ 4. Określenie pozasądowego rozstrzygania sporów ODR
§ 5. Organizacja ODR w rozporządzeniu Nr 524/2013/UE oraz dyrektywie 2013/11/UE
§ 6. Procedura ODR i postępowanie przed podmiotami ADR
I. Rola platform ODR w procedurze ADR - uwagi wprowadzające
II. Przebieg procedury z udziałem platformy ODR
III. Umowa o arbitraż oraz umowa o mediację jako podstawa ADR
IV. Rozpoznanie sporu przez podmiot ADR
§ 7. Podsumowanie

Rozdział 17. Badanie przestrzegania przepisów o jurysdykcji krajowej w sprawach konsumenckich w świetle rozporządzenia Nr 1215/2012
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Wybrane zagadnienia badania jurysdykcji w sprawach konsumenckich przed sądem orzekającym w świetle rozporządzenia Nr 1215/2012
I. "Niewdanie się w spór"
II. "Wdanie się w spór"
III. Podniesienie zarzutu braku jurysdykcji
IV. Pouczenie konsumenta - art. 26 ust. 2 rozporządzenia Nr 1215/2012
1. Charakter pouczenia
2. Skutki prawne braku pouczenia w postępowaniu w państwie pochodzenia
V. Konkluzja
VI. Konieczność ustalenia terminowego doręczenia pozwu umożliwiającego pozwanemu możliwość przygotowania obrony
§ 3. Kontrola jurysdykcji pośredniej w państwie członkowskim uznającym lub wykonującym orzeczenie
I. Rys historyczny
1. Konwencja brukselska i lugańska
2. Rozporządzenie Nr 44/2001
II. Regulacja rozporządzenia Nr 1215/2012
III. Uwzględnienie przesłanki odmowy na zarzut czy z urzędu
IV. Wniosek o wydanie orzeczenia stwierdzającego, że nie zachodzą podstawy do odmowy uznania
V. Procedura kontroli przed polskim sądem
§ 4. Podsumowanie

Część VI. Ochrona konsumenta w segmentach współczesnej gospodarki

Rozdział 18. Ochrona konsumentów usług turystycznych nabywanych drogą elektroniczną w prawie Unii Europejskiej
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Ochrona konsumentów imprez turystycznych
§ 3. Ochrona konsumentów usług łączonych przez organizatora lub sprzedawcę na życzenie klienta
§ 4. Ochrona konsumentów tzw. pakietów dynamicznych
§ 5. Ochrona konsumentów na gruncie projektowanej dyrektywy w sprawie imprez turystycznych i aranżowanych usług turystycznych
§ 6. Podsumowanie

Rozdział 19. Ochrona konsumenta w umowie ubezpieczenia zawartej za pośrednictwem Internetu w świetle prawa Unii Europejskiej oraz ustawy z 30.5.2014 r. o prawach konsumenta
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Ochrona konsumenta w umowie ubezpieczenia zawartej za pośrednictwem Internetu w prawie Unii Europejskiej
§ 3. Ochrona konsumenta strony umowy ubezpieczenia zawartej za pośrednictwem Internetu w ustawie o prawach konsumenta
§ 4. Podsumowanie

Rozdział 20. Zawieranie umów przez banki z konsumentami, ze szczególnym uwzględnieniem składania oświadczeń woli na podstawie art. 7 PrBank
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Zawieranie umów przez banki z konsumentami
§ 3. Obowiązki kredytodawcy przed zawarciem umowy o kredyt konsumencki
§ 4. Sposób zawarcia umowy
§ 5. Oświadczenia składane drogą elektroniczną
§ 6. Podsumowanie

Rozdział 21. Umowy o dostarczanie energii elektrycznej zawierane z konsumentem
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Umowy o dostarczanie energii elektrycznej i formy ich zawierania
§ 3. Wymagania dotyczące umów o dostarczanie energii elektrycznej
§ 4. Ochrona konsumenta w świetle ustawy o prawach konsumenta
§ 5. Podsumowanie

Rozdział 22. Rynek e-papierosów. Analiza prawna i kryminologiczna zjawiska
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Kontrowersje wokół e-papierosów
§ 3. Rynek e-papierosów w świetle regulacji krajowych, unijnych oraz międzynarodowych
§ 4. Nowa dyrektywa tytoniowa wobec e-papierosów
§ 5. Perspektywy rynku e-papierosów w Polsce
§ 6. Podsumowanie

Rozdział 23. Rynek "dopalaczy" w Internecie a ochrona konsumenta
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Pojęcie "dopalaczy"
§ 3. Dopalacze a regulacje prawne - podstawowe założenia
§ 4. Sprzedaż "dopalaczy" w Internecie - charakterystyka zjawiska
§ 5. Przeciwdziałanie zjawisku "dopalaczy"
§ 6. Podsumowanie

Rozdział 24. Ochrona małoletnich użytkowników gier wideo w prawie Unii Europejskiej
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Podstawy prawne w zakresie ochrony małoletnich użytkowników gier wideo
§ 3. Akty prawa polskiego w zakresie ochrony małoletnich użytkowników gier wideo
§ 4. Skuteczność stosowanych obecnie środków ochrony małoletnich użytkowników gier wideo
§ 5. Podsumowanie

Rozdział 25. Ochrona konsumentów w regulacji unijnej dotyczącej utworów osieroconych
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Pojęcie konsumenta i przedsiębiorcy w regulacji dotyczącej utworów osieroconych
§ 3. Gospodarka oparta na wiedzy a konieczność zapewnienia konsumentom prawnej ochrony na rynku praw autorskich
§ 4. Ochrona praw konsumentów w dyrektywie 2012/28/UE
§ 5. Podsumowanie

Rozdział 26. Ochrona konsumenta książek i prasy w formie elektronicznej
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Pojęcie treści cyfrowych
§ 3. Obowiązki informacyjne dostawcy treści cyfrowych
I. Funkcjonalność treści cyfrowych
II. Interoperacyjność
III. Sposób przekazywania informacji i jej zakres
§ 4. Prawo odstąpienia od umowy i jego wyłączenia
§ 5. Podsumowanie

Indeks rzeczowy


442 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022