|
OCHRONA PRAWNA KONSUMENTA NA RYNKU MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH
KRÓLIKOWSKA-OLCZAK M. PACHUCA-SMULSKA B. RED. wydawnictwo: C.H. BECK , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 118.80 Twoja cena 112,86 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ochrona prawna konsumenta na rynku mediów elektronicznych
Rozwój rynku mediów elektronicznych skłania do spojrzenia na ochronę prawną
konsumenta globalnie, uwzględniając rozwój techniki cyfrowej. Rozwój technik
teleinformatycznych, w tym sieci elektronicznych nie tylko wykształcił nowy rodzaj
świadczeń tzw. świadczenia wyłącznie elektroniczne, ale stał się impulsem do
dyskusji na temat przyszłości prawa konsumenckiego w społeczeństwie informacji, wiedzy
i sieci.
Istotnym elementem rozważań, zawartych w monografii, jest analiza ram prawnych w
zakresie strategii jednolitego rynku cyfrowego, niebezpieczeństwa produktów medialnych,
klauzul abuzywnych na rynku mediów, klauzul odmowy realizacji złożonego przez
konsumenta zamówienia w transakcjach typu business to consumer, działania na zbiorach
typu big data z perspektywy ochrony praw e-konsumenta, powierzanie przetwarzania danych
medycznych w Internecie, problem zagubienia konsumenta w świecie mediów.
W publikacji omówiono także m.in. ochronę konsumentów usług turystycznych, usług
ubezpieczeniowych zawieranych za pośrednictwem Internetu, ochronę konsumenta książek i
prasy w formie elektronicznej oraz ochronę małoletnich użytkowników gier video w
Internecie. Przybliżono Czytelnikowi rynek e-papierosów, rynek „dopalaczy” czy
suplementów diety w Internecie.
Publikacja adresowana jest do prawników, ekonomistów, urzędników, informatyków,
przedsiębiorców i konsumentów, studentów i nauczycieli akademickich, którzy chcą
pogłębić swoją wiedzę o zakresie ochrony konsumentów w świecie mediów
elektronicznych.
Wstęp
Notki biograficzne
Wykaz skrótów
Wykaz literatury
Część I. Przyszłość prawa konsumenckiego na rynku cyfrowym
Rozdział 1. Konsument na jednolitym rynku cyfrowym
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Geneza jednolitego rynku cyfrowego
§ 3. Jednolity rynek cyfrowy - nowa jakość dla konsumentów
§ 4. Zapewnienie konsumentom łatwiejszego dostępu do towarów i usług cyfrowych w
całej Europie
§ 5. Zapobieganie nieuzasadnionemu blokowaniu geograficznemu
§ 6. Ceny usług przesyłek transgraniczną barierą dla jednolitego rynku
§ 7. Kultura na jednolitym rynku cyfrowym
§ 8. Konsument jako podmiot sieci cyfrowej i usług innowacyjnych
§ 9. Podsumowanie
Rozdział 2. Świadczenie wyłącznie elektroniczne w nowym prawie konsumenckim
Unii Europejskiej
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Handel elektroniczny
§ 3. Świadczenie wyłącznie elektroniczne
§ 4. Elektroniczny obrót konsumencki
§ 5. Podsumowanie
Część II. Zagubienie konsumenta w świecie mediów elektronicznych
Rozdział 3. Czy reklama zobowiązuje? Treści zamieszczane w reklamach, które
wchodzą do umowy zawartej z konsumentem. Uwagi na tle nowelizacji przepisów KC o rękojmi
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Wada fizyczna rzeczy sprzedanej
§ 3. Charakter prawny zapewnienia publicznego
§ 4. Przedmiot publicznych zapewnień
§ 5. Publiczny charakter zapewnień
§ 6. Podmioty składające publiczne zapewnienia
§ 7. Okoliczności wyłączające odpowiedzialność sprzedawcy
§ 8. Podsumowanie
Rozdział 4. Niebezpieczeństwo produktów medialnych
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Reklama produktów leczniczych
§ 3. Reklama pozostałych produktów
§ 4. Podsumowanie
Rozdział 5. Reklama suplementów diety
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Reklama żywności
§ 3. Ograniczenia w reklamie suplementów diety
§ 4. Podsumowanie
Rozdział 6. Lokowanie produktu a rozszerzenie obowiązku informacyjnego wobec
konsumenta
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Obowiązki informacyjne wobec konsumenta wynikające z KC
§ 3. Obowiązki informacyjne wynikające z lokowania produktu a ustawa o prawach
konsumenta
§ 4. Lokowanie produktu a regulacje w Stanach Zjednoczonych
§ 5. Podsumowanie
Rozdział 7. Zagubienie konsumenta w świecie mediów
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Konsument i jego chronione prawnie interesy
§ 3. Prawa konsumenta w świecie mediów
§ 4. Konsument a nierzetelne informowanie
§ 5. Podsumowanie
Część III. Gromadzenie i przetwarzanie danych osobowych
Rozdział 8. Działania na zbiorach typu big data z perspektywy ochrony praw
e-konsumenta
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Eksploracja danych, konkurowanie analityką
§ 3. Profilowanie konsumenta i przewidywanie zachowań konsumenckich
§ 4. Wybrane modele ochrony danych
§ 5. Podsumowanie
Rozdział 9. Powierzenie przetwarzania osobowych danych medycznych pacjenta
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Definicje
§ 3. Zakaz przetwarzania danych osobowych
§ 4. Powierzenie przetwarzania danych osobowych
§ 5. Powierzenie przetwarzania osobowych danych medycznych
§ 6. Powierzenie przetwarzania osobowych danych medycznych a ustawa o prawach pacjenta i
Rzeczniku Praw Pacjenta
§ 7. Podsumowanie
Rozdział 10. Ochrona danych osobowych konsumenta - wybrane zagadnienia procesowe
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych i jego kompetencje
§ 3. Kompetencje GIODO do władczego rozstrzygania spraw indywidualnych
§ 4. Środki prawne służące ochronie danych osobowych konsumenta
§ 5. Informowanie konsumenta o przysługujących mu środkach prawnej ochrony danych
osobowych
§ 6. Dezinformacja ograniczająca prawa konsumenta
§ 7. Podsumowanie
Część IV. Aukcja internetowa, ochrona dóbr osobistych oraz klauzule
niedozwolone w umowach zawieranych przez Internet
Rozdział 11. Klauzule niedozwolone w umowach zawieranych przez Internet
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Umowy zawierane na odległość
§ 3. Handel elektroniczny (e-commerce)
§ 4. Niedozwolone klauzule w handlu elektronicznym
I. Badanie treści wzorca umownego
II. Grupy klauzul niedozwolonych
1. Sąd właściwy dla rozstrzygania sporów
2. Zastrzeżenie prawa do zmiany regulaminu lub jego interpretacji
3. Rękojmia
4. Wyłączenie odpowiedzialności za błędne opisy towaru
5. Wyłączenie odpowiedzialności odszkodowawczej
6. Uprawnienie konsumenta do odstąpienia od umowy
7. Odmowa realizacji świadczenia
§ 5. Podsumowanie
Rozdział 12. Klauzule odmowy realizacji złożonego przez konsumenta zamówienia
w transakcjach typu business to consumer
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Związanie konsumenta umowami typu business to consumer
§ 3. Przesłanki uznania klauzul za niedozwolone
§ 4. Stanowisko judykatury wobec klauzul odmowy realizacji zamówienia
§ 5. Podsumowanie
Rozdział 13. Aukcja internetowa - rozterki prawne uczestników
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Zastosowanie do aukcji internetowych przepisów Kodeksu cywilnego o trybach
zawierania umów
I. Administrator internetowej platformy aukcyjnej
II. Uczestnicy aukcji internetowej
1. Aukcje "kup teraz" (sprzedaż po stałej cenie)
2. Aukcje licytacyjne
2.1. Jedność miejsca i czasu aukcji
2.2 Wystawienie towarów na aukcji
2.3. Związanie ofertą
2.4. Przybicie
§ 3. Błąd jako podstawa uchylenia się od skutków oświadczenia woli złożonego na
aukcji internetowej
§ 4. Zastosowanie regulacji ochrony praw konsumenta
§ 5. Podsumowanie
Rozdział 14. Ochrona wizerunku konsumenta w Internecie - regulacje ustawowe a
orzecznictwo sądowe
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Definicja dóbr osobistych
§ 3. Ochrona wizerunku
§ 4. Dozwolony użytek
I. Działalność publiczna
§ 5. Brak możliwości zidentyfikowania danej osoby
§ 6. Sankcje
§ 7. Pojęcie bezprawności
§ 8. Legitymacja czynna
§ 9. Legitymacja bierna
§ 10. Ciężar dowodu
§ 11. Podsumowanie
Rozdział 15. Opinie blogerów i komentarze na forach a dobra osobiste przedsiębiorcy.
Granice krytyki konsumenckiej w Internecie
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Problem wyważenia różnych interesów
§ 3. Kryteria oceny wypowiedzi godzących w dobra osobiste przedsiębiorcy
§ 4. Działalność blogerów i użytkowników forum internetowego a ochrona praw
konsumentów
§ 5. Podsumowanie
Część V. Metody rozwiązywania sporów konsumentów z przedsiębiorcami
Rozdział 16. Pozasądowe dochodzenie roszczeń przez konsumenta za pośrednictwem
Internetu
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Ewolucja regulacji ADR w UE
I. Prawo do sądu - podstawowe prawo konsumenta
II. Ewolucja regulacji pozasądowego rozstrzygania sporów konsumenckich w społeczeństwie
informacyjnym
III. Zielona Księga z 2002 r.
IV. Dyrektywa 2008/52/WE
V. Badania wykorzystania ADR w Unii Europejskiej w latach 2009-2011
§ 3. Nowe regulacje prawne w zakresie pozasądowego dochodzenia roszczeń w UE -
dyrektywa 2013/11/UE i rozporządzenie Nr 524/2013
§ 4. Określenie pozasądowego rozstrzygania sporów ODR
§ 5. Organizacja ODR w rozporządzeniu Nr 524/2013/UE oraz dyrektywie 2013/11/UE
§ 6. Procedura ODR i postępowanie przed podmiotami ADR
I. Rola platform ODR w procedurze ADR - uwagi wprowadzające
II. Przebieg procedury z udziałem platformy ODR
III. Umowa o arbitraż oraz umowa o mediację jako podstawa ADR
IV. Rozpoznanie sporu przez podmiot ADR
§ 7. Podsumowanie
Rozdział 17. Badanie przestrzegania przepisów o jurysdykcji krajowej w sprawach
konsumenckich w świetle rozporządzenia Nr 1215/2012
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Wybrane zagadnienia badania jurysdykcji w sprawach konsumenckich przed sądem
orzekającym w świetle rozporządzenia Nr 1215/2012
I. "Niewdanie się w spór"
II. "Wdanie się w spór"
III. Podniesienie zarzutu braku jurysdykcji
IV. Pouczenie konsumenta - art. 26 ust. 2 rozporządzenia Nr 1215/2012
1. Charakter pouczenia
2. Skutki prawne braku pouczenia w postępowaniu w państwie pochodzenia
V. Konkluzja
VI. Konieczność ustalenia terminowego doręczenia pozwu umożliwiającego pozwanemu
możliwość przygotowania obrony
§ 3. Kontrola jurysdykcji pośredniej w państwie członkowskim uznającym lub
wykonującym orzeczenie
I. Rys historyczny
1. Konwencja brukselska i lugańska
2. Rozporządzenie Nr 44/2001
II. Regulacja rozporządzenia Nr 1215/2012
III. Uwzględnienie przesłanki odmowy na zarzut czy z urzędu
IV. Wniosek o wydanie orzeczenia stwierdzającego, że nie zachodzą podstawy do odmowy
uznania
V. Procedura kontroli przed polskim sądem
§ 4. Podsumowanie
Część VI. Ochrona konsumenta w segmentach współczesnej gospodarki
Rozdział 18. Ochrona konsumentów usług turystycznych nabywanych drogą
elektroniczną w prawie Unii Europejskiej
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Ochrona konsumentów imprez turystycznych
§ 3. Ochrona konsumentów usług łączonych przez organizatora lub sprzedawcę na
życzenie klienta
§ 4. Ochrona konsumentów tzw. pakietów dynamicznych
§ 5. Ochrona konsumentów na gruncie projektowanej dyrektywy w sprawie imprez
turystycznych i aranżowanych usług turystycznych
§ 6. Podsumowanie
Rozdział 19. Ochrona konsumenta w umowie ubezpieczenia zawartej za pośrednictwem
Internetu w świetle prawa Unii Europejskiej oraz ustawy z 30.5.2014 r. o prawach
konsumenta
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Ochrona konsumenta w umowie ubezpieczenia zawartej za pośrednictwem Internetu w
prawie Unii Europejskiej
§ 3. Ochrona konsumenta strony umowy ubezpieczenia zawartej za pośrednictwem Internetu w
ustawie o prawach konsumenta
§ 4. Podsumowanie
Rozdział 20. Zawieranie umów przez banki z konsumentami, ze szczególnym uwzględnieniem
składania oświadczeń woli na podstawie art. 7 PrBank
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Zawieranie umów przez banki z konsumentami
§ 3. Obowiązki kredytodawcy przed zawarciem umowy o kredyt konsumencki
§ 4. Sposób zawarcia umowy
§ 5. Oświadczenia składane drogą elektroniczną
§ 6. Podsumowanie
Rozdział 21. Umowy o dostarczanie energii elektrycznej zawierane z konsumentem
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Umowy o dostarczanie energii elektrycznej i formy ich zawierania
§ 3. Wymagania dotyczące umów o dostarczanie energii elektrycznej
§ 4. Ochrona konsumenta w świetle ustawy o prawach konsumenta
§ 5. Podsumowanie
Rozdział 22. Rynek e-papierosów. Analiza prawna i kryminologiczna zjawiska
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Kontrowersje wokół e-papierosów
§ 3. Rynek e-papierosów w świetle regulacji krajowych, unijnych oraz międzynarodowych
§ 4. Nowa dyrektywa tytoniowa wobec e-papierosów
§ 5. Perspektywy rynku e-papierosów w Polsce
§ 6. Podsumowanie
Rozdział 23. Rynek "dopalaczy" w Internecie a ochrona konsumenta
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Pojęcie "dopalaczy"
§ 3. Dopalacze a regulacje prawne - podstawowe założenia
§ 4. Sprzedaż "dopalaczy" w Internecie - charakterystyka zjawiska
§ 5. Przeciwdziałanie zjawisku "dopalaczy"
§ 6. Podsumowanie
Rozdział 24. Ochrona małoletnich użytkowników gier wideo w prawie Unii
Europejskiej
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Podstawy prawne w zakresie ochrony małoletnich użytkowników gier wideo
§ 3. Akty prawa polskiego w zakresie ochrony małoletnich użytkowników gier wideo
§ 4. Skuteczność stosowanych obecnie środków ochrony małoletnich użytkowników gier
wideo
§ 5. Podsumowanie
Rozdział 25. Ochrona konsumentów w regulacji unijnej dotyczącej utworów
osieroconych
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Pojęcie konsumenta i przedsiębiorcy w regulacji dotyczącej utworów osieroconych
§ 3. Gospodarka oparta na wiedzy a konieczność zapewnienia konsumentom prawnej ochrony
na rynku praw autorskich
§ 4. Ochrona praw konsumentów w dyrektywie 2012/28/UE
§ 5. Podsumowanie
Rozdział 26. Ochrona konsumenta książek i prasy w formie elektronicznej
§ 1. Wprowadzenie
§ 2. Pojęcie treści cyfrowych
§ 3. Obowiązki informacyjne dostawcy treści cyfrowych
I. Funkcjonalność treści cyfrowych
II. Interoperacyjność
III. Sposób przekazywania informacji i jej zakres
§ 4. Prawo odstąpienia od umowy i jego wyłączenia
§ 5. Podsumowanie
Indeks rzeczowy
442 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|