Sprzedaż konsumencka w teorii i praktyce
Przyjęcie dyrektywy 2011/83/UE o prawach konsumenta miało na celu ujednolicenie
niektórych norm prawnych państw członkowskich w zakresie ochrony konsumentów i
podniesienie przyznanego konsumentowi poziomu ochrony. Jednocześnie jednak polski
ustawodawca dokonał istotnej nowelizacji przepisów odnoszących się do umowy sprzedaży.
Nowe rozwiązania stanowią w istocie reimplementację do polskiego porządku prawnego
rozwiązań przyjętych w dyrektywie UE 99/44 poświęconej sprzedaży konsumenckiej, która
w obrocie konsumenckim odgrywa istotną rolę jako główny typ umowy zawieranej pomiędzy
przedsiębiorcą a konsumentem.
Zaistniałe zmiany wpłynęły odpowiednio na postrzeganie przez przeciętnego
konsumenta rzeczywistości w jakiej się znajduje. W miejsce obowiązującej przez
ostatnie dwanaście lat dychotomii rozwiązań zawartych odpowiednio w ustawie z 27.7.2002
r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i w Kodeksie cywilnym, regulacja
prawna umowy sprzedaży ponownie w pełni znalazła się w Kodeksie cywilnym, niezależnie
od tego czy mówimy o obrocie profesjonalnym, powszechnym, czy wreszcie konsumenckim. W
odróżnieniu od unormowania ustawy o sprzedaży konsumenckiej, Kodeks cywilny reguluje
nie tylko sprzedaż rzeczy ruchomych, lecz także nieruchomości, praw, energii
elektrycznej, czy wody. Ze względu na złożoność problematyki i skutków jakie
nowelizacja z 2014 r. przyniosła, istotne jest ujęcie tematyki sprzedaży nieco szerzej,
nie zapominając o umowach wiązanych, takich jak sprzedaż połączona z kredytem
konsumenckim czy hipotecznym. W kontekście przyjętych zmian należy także dokonać
analizy prawnej umowy sprzedaży pod kątem okoliczności jej zawarcia, a więc zarówno
tej zawieranej w sposób tradycyjny, jak również na odległość lub poza lokalem
przedsiębiorstwa.
Nowe przepisy prawne mogą powodować trudności interpretacyjne zarówno dla
konsumentów, jak i przedsiębiorców. Wydaje sie zatem konieczne wskazanie obszarów, w
których problemy występują lub mogą wystąpić oraz spróbować znaleźć odpowiednie
rozwiązania.
Niewątpliwie cenne w tej materii są rozważania przedstawicieli świata nauki i
praktyków, prowadzone podczas obrad II. Międzynarodowej Konsumenckiej Konferencji
Naukowej pt. „Sprzedaż w obrocie konsumenckim”, zorganizowanej przez Katolicki
Uniwersytet Lubelski i Stowarzyszenie Rzeczników Konsumentów, która miała miejsce
14-15.5.2015 r. w Lublinie. Ze względu na porządek obrad, problematyka została zebrana
i ujęta w rozdziałach dotyczących tradycyjnej sprzedaży konsumenckiej, mediów jako
przedmiotu sprzedaży, kredytu konsumenckiego jako umowy wiązanej, konsumenta na rynku
nieruchomości oraz sprzedaży na odległość i poza lokalem. Oprócz artykułów
naukowych, publikacja zawiera sprawozdania z prowadzonych dyskusji panelowych, które łącznie
tworzą komplementarną całość.
Wymiana myśli zarówno teoretyków prawa, jak i praktyków w zakresie ochrony
konsumentów co do sprzedaży w obrocie konsumenckim, której owocem jest niniejsza
monografia, daje obraz aktualnego stanu prawnego i problemów z nim związanych.
Publikacja zmusza do refleksji nad koniecznością podejmowania działań w zakresie
ochrony konsumentów, w tym także tworzenia nowych regulacji prawnych, po wcześniejszym
wysłuchaniu głosów różnych środowisk, przede wszystkim praktyków, którzy na co
dzień stosują rozwiązania prawne przyjęte w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony
konsumentów.
Profile Autorów
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział I. Tradycyjna sprzedaż konsumencka
Ochrona nabywcy (zamawiającego) w systemie rękojmi za wady
Uprawnienie kupującego konsumenta do obniżenia ceny - uwagi na tle zmian Kodeksu
cywilnego wprowadzonych ustawą o prawach konsumenta
Rękojmia i gwarancja - zagadnienia wybrane
Rękojmia jako sposób dochodzenia reklamacji przez konsumenta
Rękojmia po zmianach - rozważania praktyczne
Wybrane zagadnienia prawne w zakresie obrotu gospodarczego z udziałem konsumentów z
niepełnosprawnością
Sprawozdanie z I. sesji: Tradycyjna sprzedaż konsumencka
Rozdział II. Media jako przedmiot sprzedaży
Sprzedaż łączona energii elektrycznej a prawa konsumenta - wybrane zagadnienia z
praktyki usług telekomunikacyjnych
Przedsiębiorstwo energetyczne na zmieniającym się rynku w świetle nowej ustawy
konsumenckiej
Sprawozdanie z II. sesji: Media jako przedmiot sprzedaży
Rozdział III. Kredyt jako umowa wiązana
Kredyt konsumencki jako umowa wiązana
Ochrona praw konsumenta w świetle wybranych rozwiązań dyrektywy 2014/17/UE w sprawie
konsumenckich umów o kredyt związany z nieruchomościami mieszkalnymi
Sprawozdanie z III. sesji: Kredyt konsumencki jako umowa wiązana
Rozdział IV. Konsument na rynku nieruchomości
Naruszanie praw konsumenckich w obrocie nieruchomościami
Zakres ochrony konsumenta w modelu odwróconego kredytu hipotecznego w Polsce na tle rozwiązań
obowiązujących we Francji
Sprawozdanie z IV. sesji: Konsument na rynku nieruchomości
Rozdział V. Sprzedaż na odległość i poza lokalem
Wybrane aspekty konsumenckiego prawa odstąpienia od umowy zawartej w okolicznościach
nietypowych
Sprzedaż czy świadczenie niezamówione w obrocie konsumenckim
Odpowiedzialność konsumenta za zmniejszenie wartości rzeczy
Koszty w umowach na odległość
Rozdział VI. Ochrona konsumenta w obcych systemach prawnych
Ochrona praw konsumentów według ustawodawstwa Ukrainy
Sprawozdanie z V. sesji: Sprzedaż na odległość i poza lokalem
248 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka