Kontrole i kary ITD
Jak się od nich odwołać
Często zdarza się, że przewoźnicy, którzy dostali karę od Inspekcji Transportu
Drogowego, uważają, że zostali ukarani niesłusznie. Twierdzą, że nie naruszyli
przepisów albo że winien jest ktoś inny lub że przyczyną naruszenia były po prostu
niesprzyjające okoliczności. Oczywiście – w takiej sytuacji można się odwołać od
kary, ale trzeba wiedzieć jak.
Niestety wiele skarg jest bowiem rozpatrywana przez ITD negatywnie, gdyż mało kto
potrafi napisać dobre odwołanie, poparte przepisami prawa. Z pomocą przychodzą w tej
książce doświadczeni eksperci, którzy zetknęli się w swojej pracy z tysiącami
odwołań i doskonale wiedzą, co działa, a co nie.
Nasi doradcy podpowiadają Czytelnikom, jak pisać odwołania, żeby zostały
rozpatrzone pozytywnie i jakich błędów unikać, żeby nie odebrać sobie szansy na
sukces.
Omawiają zarówno odwołania pisane do Inspekcji Transportu Drogowego, jak i skargi
do sądu na decyzje ITD.
Przedstawiają też orzeczenia sądów w sprawach związanych z transportem drogowym
– można w nich znaleźć wiele wskazówek, które kary nakładane na przewoźnika są
zasadne, a które nie.
Wstęp
Rozdział 1. Kto odpowiada za naruszenia przepisów transportowych
1.1. Kary dla kierowców
1.2. Kary dla właścicieli firm
1.3. Kary dla zarządzających transportem
1.4. Zarządzający transportem w firmach prowadzących przewozy na potrzeby własne
1.5. Gdy właściciel jest zarządzającym lub kierowcą
1.6. Gdy kierowca to zarządzający transportem
1.7. Kary dla innych uczestników transportu
Rozdział 2. Wysokość kar
2.1. Górna granica kary dla przewoźników
2.2. Dla zarządzających i kierowców nie ma limitów
Rozdział 3. Jak wyglądają kontrole Inspekcji Transportu Drogowego
3.1. Kontrola drogowa
3.1.1. Przebieg kontroli drogowej
3.1.2. Naruszenia kierowców
3.1.3. Grzywny dla zarządzającego transportem
3.1.4. Sankcje dla podmiotu wykonującego przewóz drogowy
3.2. Kontrola ITD w siedzibach firm transportowych
3.2.1. Zawiadomienie o kontroli
3.2.2. Przesunięcie terminu podjęcia kontroli
3.2.3. Likwidacja lub zawieszenie działalności
3.2.4. Czas trwania kontroli
3.2.5. Książka kontroli
3.2.6. Zakres kontroli
Rozdział 4. Kiedy firma transportowa może się uchronić przed zapłaceniem kary
nałożonej przez ITD
4.1. Jak można się uchronić przed płaceniem kary
4.1.1. Kiedy uznaje się, że zapewniliśmy właściwą organizację pracy
4.1.2. Kiedy uznaje się, że zapewniliśmy właściwą dyscyplinę pracy
4.1.3. Jak wykazać, że zapewniliśmy prawidłowe zasady wynagradzania
4.1.4. Kiedy uznaje się, że przewoźnik nie miał wpływu na powstanie naruszenia
4.2. Szczególne zasady odpowiedzialności na podstawie ustawy o ruchu drogowym
Rozdział 5. Odwołania firm transportowych od kar ITD - jakich argumentów warto
użyć, a jakich nie
5.1. Wymagania formalne, które musi spełnić odwołanie
5.2. Jakich argumentów warto użyć w odwołaniu
5.3. Błędy inspektorów w zakresie ustaleń
5.4. Błędy inspektorów w zakresie prawa materialnego
5.5. Błędy inspektorów w zakresie prawa procesowego
5.6. Jakiej argumentacji nie używać
5.7. Które wnioski dowodowe będą skuteczne
Rozdział 6. Kiedy i jak przewoźnik może złożyć do sądu skargę na karę ITD
6.1. Kiedy uzyskamy umorzenie kary
6.2. Kiedy są szansę na zmniejszenie kary
6.3. Kiedy nie warto wnosić skargi do sądu
6.4. Przedłużenie postępowania może się opłacać
6.5. Na jakie decyzje ITD można złożyć skargę
6.6. Kiedy i jak wnieść skargę
6.7. Co powinna zawierać skarga
6.8. Kto może być pełnomocnikiem
6.9. Koszty postępowania przed sądem administracyjnym
6.10. Jak będzie przebiegał proces
6.11. Co zrobić, gdy się spóźnimy
6.12. Co zrobić, gdy wyrok jest dla nas negatywny
Rozdział 7. Przykładowe orzeczenia sądów w sprawach dotyczących kar
nakładanych na przewoźników
7.1. Wyroki w sprawie zwolnienia przewoźnika z kary
7.1.1. ITD przy nakładaniu kary musi wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności
7.1.2. Odpowiedzialność załadowcy za przeładowanie pojazdu
7.1.3. Zła sytuacja finansowa przewoźnika nie zawsze skutkuje umorzeniem kary
7.1.4. Zmiana przepisów nie zwalnia z odpowiedzialności za naruszenia
7.1.5. Nie można usprawiedliwiać naruszenia chorobą pracownika
7 1.6. Konsekwencje postępowania kierowcy obciążają przewoźnika
7.1.7. ITD musi zbadać aktualną sytuację przewoźnika, rozpoznając wniosek o umorzenie
kary
7.2. Wyroki w sprawie kar za naruszenia przepisów o czasie pracy kierowców
7.2.1. Rejestr GPS to nie dokumentacja czasu pracy
7.2.2. W trakcie odpoczynku nie można jeździć z otwartym tachografem
7.2.3. Kara może zostać nałożona na podstawie ewidencji czasu pracy
7.3. Kary za brak licencji, zezwoleń i zaświadczeń
7.3.1. Wspólnicy spółek cywilnych nie mogą być karani oddzielnie
7.3.2. Zaświadczenie na przewozy na potrzeby własne trzeba mieć przy sobie
7.3.3. Po ogłoszeniu upadłości przewoźnika wygasa jego licencja
7.3.4. Pojazdem bez licencji nie wolno nic przewozić
7.3.5. Zamiast świadectwa ATP wystarczy tabliczka
7.4. Kary w związku z przewozami osób
7.4.1. Kierowca musi sprawdzić dokumenty zagranicznych pasażerów
7.4.2. Wyposażenie autobusu to nie jego warunki techniczne
Rozdział 8. Wzory pism
8.1. Odwołanie od decyzji o karze za brak licencji do GITD
8.2. Odwołanie od decyzji o karze za nierejestrowaniu za pomocą tachografu wskazań w
zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy i przebytej drogi do GITD
8.3. Odwołanie od decyzji o karze za naruszenie obowiązku sczytywania danych z karty
kierowcy do GITD
8.4. Odwołanie od decyzji o karze za nieprawidłowy przewóz towarów niebezpiecznych do
GITD
8.5. Skarga na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego
8.6. Sprzeciw zarządzającego transportem od wyroku nakazowego
8.7. Odwołanie od decyzji w sprawie utraty dobrej reputacji nałożonej przez starostę
8.8. Wniosek do GITD o ponowne rozpatrzenie sprawy dotyczącej utraty dobrej reputacji
Rozdział 9. Taryfikator kar
9.1. Załącznik nr 1 do ustawy o transporcie - kary dla kierowców
9.2. Załącznik nr 2 do ustawy o transporcie - kary dla osób zarządzających
przedsiębiorstwem transportowym, transportem w przedsiębiorstwie oraz innych osób
wykonujących czynności związane z przewozem drogowym
9.3. Załącznik nr 3 do ustawy o transporcie - kary dla firmy wykonującej przewóz
drogowy
Podstawa prawna
176 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka